www.ksiazki24h.pl
wprowad¼ w³asne kryteria wyszukiwania ksi±¿ek: (jak szukaæ?)
Twój koszyk:   0 z³   zamówienie wysy³kowe >>>
Strona g³ówna > opis ksi±¿ki

ALFABETYZM FINANSOWY NA ¦WIECIE I W POLSCE


CWYNAR A.

wydawnictwo: PWE , rok wydania 2021, wydanie I

cena netto: 64.69 Twoja cena  61,46 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka

Alfabetyzm finansowy na ¶wiecie i w Polsce


Wiedza finansowa i umiejêtno¶æ jej zastosowania w praktyce – to, co przyjê³o siê nazywaæ alfabetyzmem finansowym (ang. financial literacy) – s± silnie zwi±zane z zachowaniami finansowymi konsumentów i rezultatami, do których te zachowania prowadz±. Mówi±c krótko, jednostki bardziej kompetentne finansowo czê¶ciej podejmuj± w³a¶ciwe zachowania finansowe i uzyskuj± lepsze wyniki w zarz±dzaniu w³asnymi finansami. Wiedza i umiejêtno¶ci finansowe Polaków s± niskie – ni¿sze nie tylko ni¿ na Zachodzie, ale tak¿e ni¿ w innych krajach naszego regionu. To g³ówna przyczyna powstania tej ksi±¿ki. Jej celem jest zbadanie zwi±zków alfabetyzmu finansowego Polaków z ich cechami spo³eczno-demograficznymi i ekonomicznymi: p³ci±, wiekiem, poziomem wykszta³cenia, osi±ganym dochodem, a tak¿e uczestnictwem w formalnej edukacji finansowej. W odró¿nieniu od istniej±cych opracowañ badanie zaprezentowane w ksi±¿ce ma charakter metaanalityczny: uwzglêdnia dane pierwotne pochodz±ce z piêciu du¿ych sonda¿y przeprowadzonych w latach 2015–2018. Metaanaliza pozwala na uchwycenie tendencji w wynikach wcze¶niejszych badañ w celu ich uogólnienia. Jest szczególnie przydatna wtedy, gdy wyniki wcze¶niejszych badañ s± niejednoznaczne – jak w przypadku relacji alfabetyzmu finansowego z p³ci± i wiekiem.


Wprowadzenie

ROZDZIA£ 1.Teoretyczne podstawy badañ

1.1. Teoretyczne ramy badañ alfabetyzmu finansowego

1.2. Alfabetyzm finansowy – kwestie terminologiczne

1.3. Wiedza i umiejêtno¶ci jako sk³adniki alfabetyzmu finansowego

1.4. Samoocena jako sk³adnik alfabetyzmu finansowego

1.4.1. Samoocena w sensie poczucia w³asnej skuteczno¶ci w zarz±dzaniu finansami osobistymi

1.4.2. Samoocena w sensie przekonania o posiadaniu wiedzy finansowej (subiektywna wiedza finansowa)

1.5. Alfabetyzm finansowy jako po³±czenie wiedzy, umiejêtno¶ci i samooceny

1.6. Alfabetyzm finansowy jako po³±czenie wiedzy, umiejêtno¶ci, samooceny, a tak¿e postaw i zachowañ finansowych

1.7. Meandry definiowania alfabetyzmu finansowego

1.8. Zdolno¶ci matematyczne a konceptualne granice alfabetyzmu finansowego

1.9. Alfabetyzm finansowy a koncepcja mo¿liwo¶ci (dokonywania wyborów) finansowych

Podsumowanie
 

ROZDZIA£ 2. Operacjonalizacja alfabetyzmu finansowego

2.1. Operacjonalizacja za pomoc± testu osi±gniêæ

2.1.1. Tre¶ci dziedzinowe testu

2.1.2. Struktura testu

2.1.3. Przetwarzanie odpowiedzi „Nie wiem”

2.1.4. Agregowanie wyników testu i klasyfikowanie badanych na tej podstawie

2.1.5. Popularne testy osi±gniêæ: „wielka trójka” i „wielka pi±tka”

2.1.6. Testy zweryfikowane w analizach psychometrycznych

2.2. Operacjonalizacja za pomoc± samooceny

2.2.1. Subiektywna wiedza finansowa

2.2.2. Poczucie w³asnej skuteczno¶ci w zarz±dzaniu finansami osobistymi

Podsumowanie
 

ROZDZIA£ 3. Poziom alfabetyzmu finansowego w Polsce i na ¶wiecie

3.1. Wyniki sonda¿y wykorzystuj±cych „wielk± trójkê” – porównanie miêdzynarodowe

3.2. Wyniki badañ OECD

3.3. Wyniki badania S&P Global FinLit

3.4. Badania alfabetyzmu finansowego w Polsce

3.4.1. Badania prowadzone w jednostkach naukowych

3.4.2. Badania prowadzone przez instytucje zwi±zane z rynkiem finansowym

Podsumowanie
 

ROZDZIA£ 4. Podstawowe zmienne spo³eczno-demograficzne i ekonomiczne a alfabetyzm finansowy – przegl±d literatury

4.1. P³eæ a alfabetyzm finansowy

4.1.1. Ró¿nice ze wzglêdu na p³eæ w wynikach testów alfabetyzmu finansowego – istota i skala zjawiska

4.1.2. Mo¿liwe przyczyny ró¿nic w poziomie alfabetyzmu finansowego ze wzglêdu na p³eæ

4.2. Wiek a alfabetyzm finansowy

4.2.1. Ró¿nice ze wzglêdu na wiek w wynikach testów alfabetyzmu finansowego – istota i skala zjawiska

4.2.2. Mo¿liwe przyczyny ró¿nic w poziomie alfabetyzmu finansowego ze wzglêdu na wiek

4.3. Poziom wykszta³cenia a alfabetyzm finansowy

4.4. Dochód a alfabetyzm finansowy

Podsumowanie
 

ROZDZIA£ 5. Formalna edukacja finansowa a alfabetyzm finansowy – przegl±d literatury

5.1. Edukacja finansowa a alfabetyzm finansowy – usystematyzowanie pojêæ

5.2. Wp³yw edukacji finansowej na poziom alfabetyzmu finansowego – wyniki indywidualnych badañ

5.2.1. Edukacja finansowa w szko³ach ¶rednich i na studiach

5.2.2. Edukacja finansowa poza szko³±

5.2.3. Badania tre¶ci i form edukacji finansowej

5.3. Przegl±dy badañ skuteczno¶ci edukacji finansowej (narracyjne i systematyczne)

5.4. Metaanalizy wyników badañ skuteczno¶ci edukacji finansowej

5.5. Mo¿liwe przyczyny ma³ej skuteczno¶ci edukacji finansowej

5.6. Stan edukacji finansowej w Polsce

5.6.1. Edukacja finansowa w szkole

5.6.2. Edukacja finansowa poza szko³±

Podsumowanie
 

ROZDZIA£ 6. P³eæ, wiek, wykszta³cenie i dochód a poziom alfabetyzmu finansowego doros³ych Polaków – metaanaliza wyników wcze¶niejszych badañ w³asnych

6.1. Charakterystyka przeprowadzonej metaanalizy

6.1.1. Cel i hipoteza zerowa

6.1.2. Badania uwzglêdnione w metaanalizie

6.2. Model metaanalizy, miara wielko¶ci efektów i sposób ich zwa¿enia

6.3. Heterogeniczno¶æ efektów

6.4. Wyniki metaanalizy – ³±czna wielko¶æ efektów

6.5. Skrzywienie publikacyjne

6.6. Dyskusja

6.6.1. Poziom alfabetyzmu finansowego doros³ych Polaków

6.6.2. Zmienne spo³eczno-demograficzne, ekonomiczne i formalna edukacja finansowa a alfabetyzm finansowy doros³ych Polaków

6.7. Wnioski koñcowe, ograniczenia i kierunki przysz³ych badañ

 
BIBLIOGRAFIA
ANEKS
SPIS WYKRESÓW, SCHEMATÓW I TABEL

258 stron, B5, oprawa miêkka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.

 
Wszelkie prawa zastrze¿one PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022