|
EWOLUCJA I ZNACZENIE PORTÓW MORSKICH W KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ
GOSTOMSKI E. NOWOSIELSKI T. wydawnictwo: WUG , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 42.50 Twoja cena 40,38 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ewolucja i znaczenie
portów morskich w krajach Unii Europejskiej
Publikacja
dotyczy zasad funkcjonowania gospodarki portów morskich jako
ważnego instrumentu elementów infrastruktury transportowej i
gospodarki morskiej krajów Unii Europejskiej o globalnym
zasięgu. W treści odniesiono się do pojęcia portu, przedstawiono
typologię portów morskich oraz ich funkcje. Ponadto opisano
rozwój portów europejskich od czasów
starożytnych do współczesności. Istotnymi zagadnieniami
poruszonymi w książce są także kwestie dotyczące kierunków
rozwoju europejskich portów morskich z uwzględnieniem
systemów pracy, finansowania działalności i nowoczesnych
technologii cyfrowych. W końcowej części książki przedstawiono
charakterystyki wybranych portów morskich w krajach Unii
Europejskiej.
Książka
odpowiada na pytanie, do czego potrzebne są porty morskie oraz czy ich
działalność przekłada się na korzyści dla wszystkich krajów
i każdego obywatela danego kraju europejskiego. Korzystne efekty
aktywności portów morskich dotyczą nawet tych państw,
które nie mają dostępu do morza, ale które
eksportują towary poprzez porty tranzytowe i które importują
towary ze świata, dostarczane im w dużej części drogą morską. W książce
przedstawiono historię portów i ich rozwój od
starożytności po dzień dzisiejszy.
Opisano
także zagadnienia związane z kapitałochłonnymi inwestycjami portowymi
oraz zasadami zdobywania pieniędzy niezbędnymi do dalszego rozwoju.
Scharakteryzowano również zawody portowe, systemy cyfrowe,
które ułatwiają pracę i stanowią czynnik zautomatyzowania
części prac wykonywanych w portach, co w przyszłości będzie zapewne
powszechne. Ciekawą częścią książki jest prezentacja wybranych
europejskich portów morskich.
Publikacja
pozwala zrozumieć zadania, jakie spełniają współczesne porty
morskie dla gospodarki poszczególnych krajów
unijnych, ale także handlu międzynarodowego.
Książka poświęcona portom jako zasadniczemu elementowi gospodarki
morskiej dobrze wpisuje się w tematykę badawczą uczelni,
której bliska jest problematyka morska.
Wstęp
1. Pojęcie
i klasyfikacja portów morskich
1.1. Definicja portu morskiego
1.2. Infrastruktura i suprastruktura portowa
1.3. Klasyfikacja portów morskich na świecie
1.4. Funkcje portów
1.4.1. Klasyfikacja funkcji portów
1.4.2. Funkcja transportowa i przeładunkowa portów
1.4.3. Funkcje handlowe portów morskich
1.4.4. Funkcja logistyczno-dystrybucyjna
1.4.5. Funkcja przemysłowa portów
1.4.6. Funkcja społeczno-cywilizacyjna portów
1.4.7. Funkcja administracyjno-polityczna portów morskich
1.5. Miejsce portów w naukach ekonomicznych
2.
Historia portów morskich w Europie
2.1. Rozwój portów morskich w czasach antycznych
2.2. Porty w czasach średniowiecza
2.3. Ewolucja portów morskich w czasach nowożytnych
2.4. Zarys historii wybranych portów w Europie
2.4.1. Historia portu w Rotterdamie
2.4.2. Historia portu w Londynie
2.4.3. Historia portu w Hamburgu
2.4.4. Geneza i etapy rozwoju portu w Gdańsku
2.4.5. Zarys historii portu w Gdyni
2.4.6. Historia portu w Rydze
2.4.7. Historia portu w Pireusie
3.
Ewolucja gospodarki portowej w krajach Unii Europejskiej w XXI wieku
3.1. Statystyczny obraz portów w krajach Unii Europejskiej
3.2. Sektor portów morskich w Polsce
3.3. Wpływ konteneryzacji na funkcjonowanie portów w krajach
Unii Europejskiej
3.4. Cztery generacje rozwoju portów
3.5. Wyzwania dla portów w krajach Unii Europejskiej
3.6. Polityka portowa Unii Europejskiej
4. Finansowanie
portów morskich w krajach Unii Europejskiej
4.1. Składniki rzeczowe portów
4.2. Modele finansowania inwestycji portowych
4.3. Pomoc publiczna jako forma finansowania inwestycji portowych w
krajach unijnych
4.4. Środki z budżetu UE na finansowanie inwestycji portowych
4.5. Finansowanie przedsiębiorstw portowych kapitałem własnym i
kredytami
5. Specyfika
rynku usług portów morskich
5.1. Pojęcie rynku usług portowych
5.2. Popyt na usługi portowe
5.3. Podaż usług portowych
5.4. Opłaty za korzystanie z usług portowych
5.5. Regulacje unijne rynku usług portowych
6. Charakterystyka
podstawowych usług portowych
6.1. Rodzaje usług portowych
6.2. Usługi na rzecz statku i innych środków transportu
uczestniczących w obrocie portowym
6.2.1. Udostępnianie infrastruktury portowej statkom
6.2.2. Usługi pilotowe
6.2.3. Usługi holownicze
6.2.4. Usługi cumownicze
6.2.5. Sztauowanie i trymowanie ładunków na statku
6.2.6. Zaopatrywanie statków w paliwo, energię elektryczną i
wodę
6.2.7. Usługi shipchandlerskie
6.2.8. Czyszczenie ładowni statków oraz odbiór
odpadów ze statku i pozostałości ładunkowych
6.2.9. Usługi portowe na rzecz innych środków transportu
6.3. Usługi na rzecz ładunków
6.3.1. Usługi przeładunkowe
6.3.2. Składowanie towarów w porcie morskim
6.3.3. Transport wewnątrzportowy i manipulacje ładunkowe
6.3.4. Kontrola jakościowa i ilościowa ładunków w portach
6.4. Usługi portowe na rzecz marynarzy i pasażerów
statków
6.4.1. Usługi portowe na rzecz marynarzy
6.4.2. Usługi na rzecz pasażerów uczestniczących w
podróżach morskich
7. Praca
w portach morskich
7.1. Ewolucja zapotrzebowania na pracowników w portach
morskich
7.2. Struktura zatrudnienia w portach morskich
7.3. Zawody charakterystyczne dla gospodarki portowej i stawiane im
wymagania
7.4. Wpływ rozwoju technologii informacyjnej i automatyzacji na
zatrudnienie w sektorze portowym
8. Ochrona
środowiska naturalnego w portach morskich
8.1. Rodzaje zanieczyszczeń ekologicznych w portach
8.2. Aspekty prawne ochrony portów przed zanieczyszczeniami
8.3. Działania polskich portów na rzecz ochrony środowiska
naturalnego
9. Działalność
marketingowa w portach morskich
9.1. Potrzeba działań marketingowych w przedsiębiorstwach portowych
9.2. Zarządzanie marketingowe na rynku usług portowych
9.3. Funkcjonowanie służb marketingu na przykładzie portu hamburskiego
9.4. Wykorzystanie technologii cyfrowej w działalności marketingowej
portu w Rotterdamie
9.5. Instytucje samorządowe i międzynarodowe wspierające działalność
portów morskich
10. Digitalizacja
gospodarki portowej
10.1. Istota, ogólne przyczyny i korzyści z digitalizacji
10.2. Konieczność digitalizacji gospodarki portowej
10.3. Przykłady inteligentnych portów w Europie
10.4. Port w Rotterdamie jako wiodący w Europie smart port
10.5. Digitalizacja pracy portu w Hamburgu
11. Charakterystyka
wybranych portów europejskich
11.1. Port w Rotterdamie
11.1.1. Warunki naturalne i potencjał eksploatacyjny portu w Rotterdamie
11.1.2. Organizacja portu w Rotterdamie
11.1.3. Wielkość i struktura obrotu portowego w Rotterdamie
11.2. Port w Antwerpii
11.2.1. Uwarunkowania naturalne i potencjał eksploatacyjny portu w
Antwerpii
11.2.2. Działalność portu w Antwerpii
11.3. Port w Hamburgu
11.3.1. Warunki naturalne i potencjał przeładunkowy portu w Hamburgu
11.3.2. Działalność portu w Hamburgu
11.4. Port w Marsylii-Fos
11.4.1. Położenie geograficzne i potencjał ekonomiczny portu w
Marsylii-Fos
11.4.2. Działalność portu Marsylia-Fos
11.5. Port w Kłajpedzie
11.5.1. Warunki naturalne i możliwości eksploatacyjne portu w Kłajpedzie
11.5.2. Działalność portu w Kłajpedzie
11.6. Port w Algeciras
11.6.1. Podstawowe informacje o porcie Algeciras
11.6.2. Działalność portu w Algeciras
11.7. Port w Trieście
11.7.1. Położenie geograficzne i potencjał eksploatacyjny portu w
Trieście
11.7.2. Działalność portu w Trieście
11.8. Port Gdańsk
11.8.1. Warunki naturalne i potencjał eksploatacyjny portu w Gdańsku
11.8.2. Działalność portu Gdańsk
11.9. Port w Gdyni
11.9.1. Warunki naturalne i potencjał eksploatacyjny portu w Gdyni
11.9.2. Działalność portu w Gdyni
11.10. Zespół portów Szczecin i Świnoujście
11.10.1. Warunki naturalne i potencjał eksploatacyjny portu w Szczecinie
11.10.2. Warunki naturalne i potencjał eksploatacyjny portu w
Świnoujściu
11.10.3. Działalność zespołu portowego Szczecin i Świnoujście
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel i rysunków
236
stron, A5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|