Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia
Książka jest zbiorem teoretycznych przemyśleń i praktycznych analiz
przedstawicieli różnych działów pedagogiki specjalnej.
Autorzy zamieszczonych w książce tekstów reprezentują różnorodne ośrodki
akademickie oraz współpracujące z nimi instytucje oświatowe.
Zgromadzone materiały zostały pogrupowane w następujące zagadnienia eksploracyjne:
problemy wczesnej diagnozy i rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością;
metodyczne, programowe i społeczne problemy edukacji uczniów z
niepełnosprawnością;
psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania rodzin dzieci z niepełnosprawnością
oraz dorosłych osób niepełnosprawnych;
organizacyjno-prawne aspekty rehabilitacji, kształcenia oraz terapii osób z
niepełnosprawnością.
Wstęp
I. Problemy wczesnej diagnozy i rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością
Grażyna Kwaśniewska, Wczesna interwencja - perspektywa interdyscyplinarna
Magdalena Bełza, Metoda Pęto jako główna metoda pracy z dzieckiem z dziecięcym
porażeniem mózgowym na podstawie doświadczeń Ingfield Manor School w Wielkiej Brytanii
Bożena Sidor, Terapia niedyrektywna jako jedna z form pracy z dzieckiem z
niepełnosprawnością
Małgorzata Hwang, Metoda integracji sensorycznej w terapii małych dzieci
niepełnosprawnych
Beata Wołosiuk, Profilaktyka i wczesna diagnoza zaburzeń mowy
Dorota Kornaś, Możliwości rehabilitacji dzieci z zespołem wad mnogich w Maltańskim
Centrum Pomocy
Agnieszka Marchewka, Problemy psychospołecznego i ruchowego rozwoju dziecka w wieku
przedszkolnym
II. Metodyczne, programowe i społeczne problemy edukacji dzieci
niepełnosprawnych
Beata Szabała, Przystosowanie społeczne dzieci z lekką niepełnosprawnością
intelektualną
Katarzyna Rusinek, Postawy młodzieży z lekkim upośledzeniem umysłowym wobec zachowań
dewiacyjnych
Barbara Bilewicz-Kuźnia, Teresa Parczewska, Pedagog specjalny w percepcji wychowanków z
upośledzeniem umysłowym
Katarzyna Patyk, Szansę i zagrożenia edukacji dzieci autystycznych w Polsce
Jolanta Baran, Dziecko niesłyszące i słabo słyszące w percepcji matki a jego edukacja
Kornelia Czerwińska, Funkcjonowanie adolescentów z niepełnosprawnością wzrokową
Karol Bidziński, Zmiany w hierarchii wartości osób z dysfunkcją narządu ruchu w
okresie od dorastania do wczesnej dorosłości
III. Psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania rodzin dzieci z
niepełnosprawnością oraz dorosłych osób niepełnosprawnych
Stanisława Byra, Monika Parchomiuk, Motywacja osiągnięć i radzenie sobie ze stresem
pracujących i niepracujących matek dzieci z niepełnosprawnością
Barbara Skałbania, Emilia Marszałek, Postawy ojców wobec ich niepełnosprawnych
dzieci w świetle badań własnych
Zbigniew Ostrach, Psychospołeczne problemy rodzin wychowujących dziecko z głębokim
upośledzeniem umysłowym
Ewa Domagała-Zyśk, Uwarunkowania rozumienia tekstu w języku obcym przez osoby z
uszkodzeniem słuchu
Ewa Dyduch, Uwarunkowania zachowań zdrowotnych osób z niepełnosprawnością
intelektualną
Ilona Fajfer-Kruczek, Deprywacja potrzeb osób niepełnosprawnych jako jedna z przyczyn
społecznego wykluczenia
Piotr Gindrich, O przejawach nieprzystosowania u osób z niepełnosprawnością. Analiza
korelatów, przyczyn i skutków psychospołecznych
Bernadeta Szczupał, Wykształcenie a sytuacja zawodowa i zatrudnienie kobiet
niepełnosprawnych - współczesne dylematy
IV. Organizacyjno-prawne aspekty rehabilitacji, kształcenia oraz terapii osób z
niepełnosprawnością
Grzegorz Brzuzy, Edukacja zdrowotna - istotny element rehabilitacji osób chorych i
niepełnosprawnych
Marzena Dycht, Bezpieczeństwo osób niepełnosprawnych w prawie europejskim
Teresa Lewandowska-Kidoń, Drama w edukacji dzieci niepełnosprawnych
Edyta Nieduziak, Teatroterapia jako forma rehabilitacji niepełnosprawnych dzieci i
dorosłych z różnymi dysfunkcjami
Alicja Olszak, System wartości i poziom rozumienia empatycznego pracowników domów
pomocy społecznej
Agnieszka Płusajska-Otto, Magdalena Olempska, Barbara Tokarska, Postawy nauczycieli wobec
uczniów jąkających się, z uszkodzonym słuchem oraz niedostosowanych społecznie w
szkole ogólnodostępnej
Anna Zamkowska, Przygotowanie szkoły ogólnodostępnej do kształcenia uczniów
upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
Informacje o autorach
272 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka