|
PRYWATYZACJA BEZPIECZEŃSTWA ROLA I MIEJSCE PRYWATNEGO DEKTORA OCHRONY
GOZDÓR G. / W SYSTEMIE BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU PUBLICZNEGO wydawnictwo: KUL , rok wydania 2012, wydanie I cena netto: 31.89 Twoja cena 30,30 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Prywatyzacja bezpieczeństwa.
Rola i miejsce prywatnego sektora ochrony w systemie bezpieczeństwa i porządku
publicznego
Celem niniejszego opracowania jest zbadanie działalności prywatnych struktur ochrony
w Polsce i udowodnienie, że część prywatnego sektora ochrony ma swoje miejsce w
systemie organów ochrony porządku i bezpieczeństwa publicznego.
Niniejsza praca powinna również wykazać, że w Polsce, w określonym zakresie,
nastąpił proces przekazania prywatnemu sektorowi ochrony zadań dotyczących
bezpieczeństwa i porządku publicznego, czyli proces "prywatyzacji
bezpieczeństwa".
Proces ten należy uznać za korzystny zarówno dla państwa, jak i jego indywidualnych
obywateli. Kolejnym celem opracowania jest ustalenie roli, jaką prywatny sektor ochrony
odgrywa w utrzymaniu zarówno porządku, jak i bezpieczeństwa publicznego. Przedstawione
dane statystyczne określające między innymi liczbę osób zatrudnionych w prywatnym
sektorze ochrony, liczbę obiektów chronionych przez prywatny sektor, a także zakres
usług świadczonych przez agencje ochrony wskazują, iż rola prywatnego sektora ochrony
w zapewnianiu porządku i bezpieczeństwa publicznego, zwłaszcza w działaniach o
charakterze prewencyjnym, jest istotna. Prezentowane argumenty i rozważania mają za
zadanie udowodnienie tezy, w myśl której funkcjonowanie prywatnego sektora ochrony nie
jest zjawiskiem, które niesie za sobą zagrożenia dla państwa i jego obywateli.
Prywatny sektor ochrony właściwie kontrolowany przez państwo może przynieść istotne
korzyści dla państwa i obywatela w sferze bezpieczeństwa i porządku publicznego
Ze wstępu
Wstęp
Rozdział pierwszy. Bezpieczeństwo i porządek publiczny
§ 1. Pojęcie bezpieczeństwa i porządku publicznego
§ 2. Rola państwa w zapewnieniu bezpieczeństwa i porządku publicznego
I. Uwagi ogólne
II. Zadania organów władzy publicznej w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku
publicznego w Polsce
§ 3. Formacje rządowe i samorządowe, które mają na celu ochronę bezpieczeństwa i
porządku publicznego
I. Uwagi ogólne
II. Policja
III. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego
IV. Agencja Wywiadu
V. Służba Kontrywiadu Wojskowego oraz Służba Wywiadu Wojskowego
VI. Żandarmeria Wojskowa
VII. Biuro Ochrony Rządu
VIII. Straż Graniczna
IX. Służba Więzienna
X. Straże gminne
XI. Straż Ochrony Kolei
XII. Straż Leśna
XIII. Straż Łowiecka
XIV. Wnioski
§ 4. Działania obywateli na rzecz zapewnienia własnego bezpieczeństwa
I. Podstawy prawne podejmowania działań na rzecz zapewnienia własnego bezpieczeństwa
II. Rodzaje działań podejmowanych na rzecz własnego bezpieczeństwa
Działania indywidualne
Działania kolektywne (neighborhood watch, patrole obywatelskie)
Rozdział drugi. Prywatny sektor ochrony
§ 1. Prywatny sektor ochrony - pojęcie
§ 2. Prywatny sektor ochrony na świecie
I. Stany Zjednoczone Ameryki Północnej
II. Wielka Brytania
III. Francja
IV. Niemcy
V. Belgia
VI. Hiszpania
VII. Włochy
VIII. Finlandia
IX. Holandia
X. Izrael
XI. Litwa
XII. Japonia
XIII. Australia
XIV. Podsumowanie
Rozdział trzeci. Poglądy na temat funkcjonowania prywatnego sektora ochrony
§ 1. Główne przyczyny popularności prywatnego sektora ochrony
§ 2. Koncepcje odnośnie do przyszłości prywatnego sektora ochrony
§ 3. Prywatyzacja zadań należących do państwowych organów bezpieczeństwa -
"prywatyzacja" bezpieczeństwa
I. Uwagi ogólne
II. Współpraca sektorów - prywatnego i publicznego
Rozdział czwarty. Prywatny sektor ochrony w Polsce
§ 1. Prywatny sektor ochrony przed 2000 rokiem
§ 2. Prywatny sektor ochrony po roku 2000
I. Koncesje wydane dla świadczenia usług ochrony osób i mienia
II. Liczba osób zatrudnionych w prywatnym sektorze ochrony
III. Usługi świadczone przez prywatny sektor ochrony w Polsce
IV. Obiekty podlegające obowiązkowej ochronie
V. Broń palna w prywatnym sektorze ochrony
Rozdział piąty. Podstawy prawne funkcjonowania prywatnego sektora ochrony w
Polsce
§ 1. Uwagi ogólne
§ 2. Podmioty ochrony
I. Uwagi ogólne
II. Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie ochrony osób i
mienia
III. Wewnętrzne służby ochrony
IV. Specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne
§ 3. Obiekty, obszary i urządzenia podlegające obowiązkowej ochronie
§ 4. Pracownicy ochrony
I. Licencja pracownika ochrony fizycznej pierwszego stopnia
II. Licencja pracownika ochrony fizycznej drugiego stopnia
III. Licencja pracownika zabezpieczenia technicznego
IV. Status prawny pracownika ochrony
§ 5. Uprawnienia pracowników ochrony
I. Uprawnienia licencjonowanych pracowników ochrony fizycznej przysługujące im przy
wykonywaniu zadań ochrony osób i mienia w granicach chronionych obiektów
II. Uprawnienia licencjonowanych pracowników ochrony fizycznej poza granicami chronionych
obiektów
III. Uprawnienia pracownika ochrony nieposiadającego licencji pracownika ochrony
fizycznej
IV. Prawo do użycia broni palnej przez pracownika ochrony
V. Uprawnienia pracowników ochrony na tle uprawnień ogólnoobywatelskich
VI. Uprawnienia pracowników ochrony w miejscach publicznych
VII. Uprawnienia pracowników ochrony a prawa i wolności osobiste człowieka i obywatela
§ 6. Nadzór i kontrola nad prywatnym sektorem ochrony
§ 7. Współpraca prywatnego sektora ochrony z Policją, jednostkami ochrony
przeciwpożarowej, obrony cywilnej i strażami gminnymi (miejskimi)
Rozdział szósty. Wnioski
§ 1. Czy prywatny sektor ochrony ma, w świetle przepisów prawnych, miejsce w systemie
organów ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego w Polsce?
§ 2. Rola specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych
§ 3. Udział prywatnego sektora ochrony w utrzymaniu bezpieczeństwa i porządku
publicznego w świetle danych statystycznych
Źródła
Bibliografia
210 stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|