Terapia pedagogiczna.
Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne
Publikacja ma charakter podręcznika akademickiego. Zawiera szereg cennych informacji
zarówno teoretycznych, jak i praktycznych, istotnych z punktu widzenia edukacji i
wspomagania rozwoju dzieci młodszych z trudnościami w uczeniu się. Układ treści jest
przejrzysty i logiczny. Treść napisano w oparciu o bogatą i najnowszą literaturę,
dodatkowo po zakończeniu każdego rozdziału podano literaturę polecaną.
Podręcznik akademicki kierowany do studentów kierunków pedagogicznych. Polecany
przede wszystkim pedagogom-terapeutom, wychowawcom i nauczycielom dzieci młodszych oraz
słuchaczom studiów podyplomowych z zakresu pedagogiki i terapii
Wprowadzenie
Część pierwsza. Teoretyczne podstawy trudności w uczeniu się
Rozdział I. Trudności w uczeniu się - przyczyny, rodzaje, konsekwencje
1.Pojęcie "trudności w uczeniu się"
2.Niespecyficzne trudności w uczeniu się
3.Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania (dysleksja rozwojowa)
4.Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki (dyskalkulia rozwojowa)
5.Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć
Literatura polecana
Rozdział II. Kompleksowa pomoc dziecku z trudnościami w uczeniu się
1.Profilaktyka, diagnoza, terapia pedagogiczna
2.Zasady terapii pedagogicznej
3.Modele terapii dzieci z trudnościami w uczeniu się
4.Podstawy prawne organizacji pomocy terapeutycznej
5.Organizacja opieki i pomocy dzieciom z trudnościami w uczeniu się
6.Planowanie i programowanie zajęć terapii pedagogicznej
7.Udział rodziców w terapii dziecka
Literatura polecana
Część druga. Terapia trudności w uczeniu się - wybrane zagadnienia
praktyczne
Rozdział III. Wybrane metody terapii pedagogicznej
1.Ćwiczenia grafomotoryczne H. Tymichowskiej Program rozwijający percepcję wzrokową M.
Frostig i D. Horne‘a
3.System wspierania rozwoju percepcyjno-motorycznego N. C. Kepharta
4.Metoda kinezjologii edukacyjnej P. E. Dennisona
5.Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
6.Metoda 18 struktur wyrazowych
7.Metoda konstruowania gier matematycznych
E.Gruszczyk-Kolczyńskiej
8.Programy komputerowe w terapii trudności w uczeniu się
Literatura polecana
Programy komputerowe
Rozdział IV. Zajęcia zwiększające ogólną efektywność uczenia się
1.Zajęcia relaksacyjno-koncentrujące
2.Pozytywne nastawienie w pracy z osobami z trudnościami w uczeniu się
3.Samowiedza dziecka o stylu uczenia się
4.Wykorzystanie technologii pomocowych w edukacji
Literatura polecana
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks wybranych terminów
206 stron, B5, oprawa miękka