W Polsce wpływem społecznym zajmuje się sporo osób. Niektóre upodobały sobie
studiowanie literatury na ten temat oraz pisanie na tej podstawie prac przeglądowych i
teoretycznych. Inne, a takich jest więcej, prowadzą badania. Część z nich obserwuje
tricki i taktyki stosowane przez najbardziej efektywnych praktyków wpływu społecznego,
część bada te procesy poprzez symulacje komputerowe lub eksperymenty naturalne, są i
tacy, którzy upodobali sobie badania laboratoryjne albo kwestionariuszowe. Niektórych z
nas interesuje głównie kwestia przywództwa, innych lobbing, jeszcze innych mobbing.
Część osób koncentruje się natomiast na językowych niuansach wpływu społecznego,
technikach wpływu społecznego, reklamie czy sugestybilności.
Podczas jednego ze spotkań badaczy wpływu - konferencji „Wokół wpływu
społecznego" - narodziła się idea stworzenia spójnej treściowo i ciekawej
merytorycznie zbiorowej monografii. Czytelnik trzyma ją właśnie w ręce.
Książka składa się z czterech części. Pierwsza opisuje metody wywierania wpływu
społecznego. Druga skupia się na analizach dezinformacji i zniekształceń pamięci
dokonywanych z perspektywy wpływu społecznego. Kolejna, trzecia część, wiąże się z
miejscem wywierania wpływu. Ostatnia dotyczy reklamy, która wydaje się dziś
kwintesencją wpływu społecznego.
Dariusz Doliński, Józef Maciuszek, Romuald Polczyk, Zamiast wstępu 7
Część I. Metody wywierania wpływu społecznego. Umysł i czynniki sytuacyjne
Józef Maciuszek, Wpływ społeczny a procesy automatyczne i bezrefleksyjność
15
Monika Gmurek, W pułapce imperatywu sytuacyjnego, czyli o przebudzeniu „Sleepers” w
systemach militarnych 30
Katarzyna Popiołek, Ryszard Studenski, Deficyt demokracji a agresywność społeczeństwa
42
Konrad Maj, Metafory we wpływie społecznym 58
Agnieszka Król, Sławomir Śpiewak, „Stopa” bezradna wobec bezradnych 72
Joanna Garlicka, Mateusz Blukacz, Paulina Poinc, Wzajemność niebezpośrednia w diadach
heteroseksualnych 81
Część II. Wpływ społeczny a efekt dezinformacji i raporty pamięciowe
Malwina Szpitalak, Romuald Polczyk, Efekt wzmocnionej autoafirmacji jako metoda
redukowania efektu dezinformacji 99
Mateusz Polak, Społeczny efekt dezinformacji 112
Karolina Dukała, Katarzyna Zawadzka, Wpływ zachowania osoby przesłuchującej na raporty
pamięciowe świadków zdarzenia 120
Część III. Wpływ społeczny w kontekście pracy i organizacji
Krystyna Golonka, Kultura organizacyjna – wartości i normy organizacyjne a postawy
pracowników 137
Katarzyna Ślebarska, Wpływ wsparcia społecznego na funkcjonowanie człowieka w sytuacji
braku pracy 152
Bartłomiej Mełges, Zarządzanie przez coaching w perspektywie zapobiegania syndromowi
wypalenia zawodowego i zwiększania satysfakcji z pracy 167
Agnieszka Szczygielska, Czynniki środowiska pracy a poznawczy komponent postawy
pracowników wobec bezpieczeństwa pracy 180
Część IV. Wybrane konteksty reklamy
Jakub Mączka, Prawo produktem? O reklamie prawa i świadomości prawnej 199
Maria Rozwadowska, Znaczenie płci psychologicznej kobiet dla percepcji reklam z udziałem
kobiet seksualnie dominujących i submisywnych 211
227 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka