ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

KOMPLEMENTARNOŚĆ JURYSDYKCJI MIĘDZYNARODOWEGO TRYBUNAŁU KARNEGO


MILIK P. / I TRYBUNAŁÓW HYBRYDOWYCH

wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2012, wydanie I

cena netto: 53.59 Twoja cena  50,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Komplementarność jurysdykcji Międzynarodowego Trybunału Karnego i trybunałów hybrydowych


Recenzowana monografia analizuje zagadnienia z obszaru międzynarodowego prawa karnego, dziedziny niezwykle dynamicznie rozwijającej się w ostatnich latach, głównie dzięki działalności różnych typów międzynarodowych trybunatów karnych. Różnorodność form organów międzynarodowego wymiaru sprawiedliwości oraz zakresu ich jurysdykcji, wypracowane przez te organy zasady postępowania w relacjach z państwami oraz krajowymi i międzynarodowymi instytucjami wymiaru sprawiedliwości, zasady procedowania, ich dorobek orzeczniczy, tworzą samodzielny obszar zagadnień wymagający naukowego przeanalizowania i opracowania.

Naprzeciw tym wyzwaniom wyszedł autor recenzowanej monografii dokonując pełnej analizy wzajemnych zależności występujących w relacjach między poszczególnymi organami sądowymi powołanymi przez społeczność międzynarodową (lub przy jej znaczącym udziale), w celu sprawowania międzynarodowego wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych. Autor zaproponował typologię współczesnych międzynarodowych trybunałów karnych, poddał gruntownej analizie charakter ich jurysdykcji oraz odważnie zasugerował kształt instytucjonalny międzynarodowego wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych w najbliższej przyszłości. Główna uwaga poświęcona została relacjom Międzynarodowego Trybunału Karnego i trybunałów hybrydowych. W szczególności zestawiono mechanizmy uruchamiające jurysdykcję Międzynarodowego Trybunału Karnego oraz zakres tej jurysdykcji w wymiarze przedmiotowym, personalnym, terytorialnym i czasowym z genezą i zakresem jurysdykcji poszczególnych trybunałów hybrydowych. Na podstawie przeprowadzonego zestawienia autor doszedł do wniosku o istnieniu systemu międzynarodowego sądownictwa karnego oraz o komplementarności, w ramach tego systemu, jurysdykcji Międzynarodowego Trybunału. Karnego i trybunałów hybrydowych.

Z recenzji prof. dr. hab. Stefana Sawickiego


Wstęp

Rozdział 1. Typologia współczesnych, międzynarodowych trybunałów karnych
1.1.Międzynarodowe trybunały karne ad hoc dla byłej Jugosławii i dla Rwandy
1.2.Międzynarodowy Trybunał Karny
1.3.Trybunały hybrydowe

Rozdział 2. Charakter jurysdykcji międzynarodowych trybunałów karnych
2.1.Pojęcie jurysdykcji
2.2.Jurysdykcja uniwersalna
2.2.1.Pojęcie jurysdykcji uniwersalnej
2.2.2.Rys historyczny rozwoju zasady jurysdykcji uniwersalnej
2.2.3.Wzrastająca akceptacja krajowych ustawodawstw dla idei jurysdykcji uniwersalnej
2.3.Międzynarodowa jurysdykcja karna

Rozdział 3. Mechanizmy uruchamiające jurysdykcję Międzynarodowego Trybunału Karnego
3.1.Przesłanki wykonywania jurysdykcji przez Międzynarodowy Trybunał Karny
3.2.Uruchomienie jurysdykcji na wniosek państwa-strony Statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego
3.3.Uruchomienie jurysdykcji Międzynarodowego Trybunału Karnego na wniosek Rady Bezpieczeństwa ONZ
3.4.Uruchomienie jurysdykcji Międzynarodowego Trybunału Karnego przez prokuratora MTK proprio motu

Rozdział 4. Zakres jurysdykcji Międzynarodowego Trybunału Karnego
4.1.Jurysdykcja ratione materiae
4.2.Jurysdykcja ratione persona
4.3.Jurysdykcja ratione temporis
4.4.Jurysdykcja ratione loci

Rozdział 5. Zasada komplementarności jurysdykcji Międzynarodowego Trybunału Karnego i sądów krajowych
5.1.Niedopuszczalność sprawy
5.2.Odstąpienie postępowania
5.3.Zasada ne bis in idem

Rozdział 6. Geneza trybunałów hybrydowych
6.1.Geneza hybrydowego systemu wymiaru sprawiedliwości powołanego w ramach Misji Tymczasowej Administracji Narodów Zjednoczonych w Kosowie (UNMIK)
6.2.Geneza Specjalnych Składów Sędziów ds. Poważnych Zbrodni w Timorze Wschodnim
6.3.Geneza Specjalnego Trybunału ONZ dla Sierra Leone
6.3.1.Przyczyny powołania Specjalnego Trybunału dla Sierra Leone
6.3.2.List prezydenta Ahmada Kabbaha do Rady Bezpieczeństwa ONZ z 12 czerwca 2000 r.
6.3.3.Misja informacyjna specjalnego wysłannika Sekretarza Generalnego ONZ - lipiec 2000 r.
6.3.4.Upoważnienie Sekretarza Generalnego ONZ do podjęcia rozmów z rządem Sierra Leone w sprawie powołania Specjalnego Trybunału
6.3.5.Raport Sekretarza Generalnego ONZ w sprawie powołania Specjalnego Trybunału dla Sierra Leone, 4 października 2000 r.
6.3.6.Misja delegacji Rady Bezpieczeństwa do Sierra Leone, 7-14 października 2000 r.
6.3.7.Działania Sekretarza Generalnego ONZ na rzecz powołania Specjalnego Trybunału dla Sierra Leone w latach 2000-2002
6.3.8.Podpisanie porozumienia w sprawie powołania Specjalnego Trybunału dla Sierra Leone, Freetown, 16 stycznia 2002 r.
6.4.Geneza Nadzwyczajnych Izb Sądowych w sądach Kambodży
6.4.1.Tło historyczne wydarzeń z lat 1975-1979
6.4.2.Zbrodnie reżimu Czerwonych Khmerów
6.4.3.Proces Pol Pota i Ieng Sary przed Rewolucyjnym Trybunałem Ludowym - Phnom Penh 1979 r.
6.4.4.Okoliczności powstania Nadzwyczajnych Izb Sądowych w sądach Kambodży
6.5.Geneza izb hybrydowych w Trybunale dla Bośni i Hercegowiny i departamentów hybrydowych w Biurze Prokuratora Bośni i Hercegowiny
6.6.Geneza Specjalnego Trybunału dla Libanu

Rozdział 7. Zakres jurysdykcji trybunałów hybrydowych
7.1.Jurysdykcja ratione materiae
7.1.1.Hybrydowy system wymiaru sprawiedliwości Kosowa, jurysdykcja ratione materiae
7.1.2.Specjalne Składy Sędziów ds. Poważnych Zbrodni w Timorze Wschodnim, jurysdykcja ratione materiae
7.1.3.Specjalny Trybunał ONZ dla Sierra Leone, jurysdykcja ratione materiae
7.1.4.Nadzwyczajne Izby Sądowe w sądach Kambodży, jurysdykcja ratione materiae
7.1.5.Izby hybrydowe w Trybunale dla Bośni i Hercegowiny, jurysdykcja ratione materiae
7.1.6.Specjalny Trybunał ONZ dla Libanu, jurysdykcja ratione materiae
7.2.Jurysdykcja ratione personae
7.2.1 Hybrydowy system wymiaru sprawiedliwości Kosowa, jurysdykcja ratione personae
7.2.2.Specjalne Składy Sędziów ds. Poważnych Zbrodni w Timorze Wschodnim, jurysdykcja ratione personae
7.2.3.Specjalny Trybunał ONZ dla Sierra Leone, jurysdykcja ratione personae
7.2.4.Nadzwyczajne Izby Sądowe w sądach Kambodży, jurysdykcja ratione personae
7.2.5.Izby hybrydowe w Trybunale dla Bośni i Hercegowiny, jurysdykcja ratione personae
7.2.6.Specjalny Trybunał ONZ dla Libanu, jurysdykcja ratione personae
7.3.Jurysdykcja ratione temporis
7.3.1.Hybrydowy system wymiaru sprawiedliwości Kosowa, jurysdykcja ratione temporis
7.3.2.Specjalne Składy Sędziów ds. Poważnych Zbrodni w Timorze Wschodnim, jurysdykcja ratione temporis
7.3.3.Specjalny Trybunał ONZ dla Sierra Leone, jurysdykcja ratione temporis
7.3.4.Nadzwyczajne Izby Sądowe w sądach Kambodży, jurysdykcja ratione temporis
7.3.5.Izby hybrydowe w Trybunale dla Bośni i Hercegowiny, jurysdykcja ratione temporis
7.3.6.Specjalny Trybunał ONZ dla Libanu, jurysdykcja ratione temporis
7.4.Jurysdykcja ratione loci
7.4.1.Hybrydowy system wymiaru sprawiedliwości Kosowa, jurysdykcja ratione loci
7.4.2.Specjalne Składy Sędziów ds. Poważnych Zbrodni w Timorze Wschodnim, jurysdykcja ratione loci
7.4.3.Specjalny Trybunał ONZ dla Sierra Leone, jurysdykcja ratione loci
7.4.4.Nadzwyczajne Izby Sądowe w sądach Kambodży, jurysdykcja ratione loci
7.4.5.Izby hybrydowe w Trybunale dla Bośni i Hercegowiny, jurysdykcja ratione loci
7.4.6.Specjalny Trybunał ONZ dla Libanu, jurysdykcja ratione loci

Rozdział 8. Struktura organizacyjna trybunałów hybrydowych i ich relacje z sądami krajowymi i komisjami prawdy i pojednania
8.1.Struktura organizacyjna hybrydowego systemu wymiaru sprawiedliwości w Kosowie
8.2.Relacje hybrydowych paneli sędziów z pozostałymi sądami wewnętrznymi w Kosowie
8.3.Struktura organizacyjna Specjalnych Składów Sędziów ds. Poważnych Zbrodni w Timorze Wschodnim
8.4.Relacje Specjalnych Składów Sędziów ds. Poważnych Zbrodni w Timorze Wschodnim z sądami krajowymi oraz Komisją Rejestracji, Prawdy i Pojednania
8.5.Struktura organizacyjna Specjalnego Trybunału dla Sierra Leone
8.5.1.Izby sądowe
8.5.2.Prokurator
8.5.3.Sekretariat
8.5.4.Komitet Zarządzający
8.6.Relacje Specjalnego Trybunału dla Sierra Leone z sądami krajowymi
8.7.Relacje Specjalnego Trybunału dla Sierra Leone z Komisją Prawdy i Pojednania
8.8.Struktura organizacyjna Nadzwyczajnych Izb Sądowych w sądach Kambodży
8.8.1.Izby sądowe
8.8.2.Sędziowie Śledczy
8.8.3.Równorzędni Prokuratorzy
8.8.4.Biuro Administracyjne
8.9.Relacje Nadzwyczajnych Izb Sądowych w sądach Kambodży z sądami krajowymi
8.10.Struktura organizacyjna izb hybrydowych w Trybunale dla Bośni i Hercegowiny oraz departamentów hybrydowych w Biurze Prokuratora Bośni i Hercegowiny
8.11.Relacje izb hybrydowych w Trybunale dla Bośni i Hercegowiny oraz departamentów hybrydowych w Biurze Prokuratora Bośni i Hercegowiny z sądami krajowymi
8.12.Struktura organizacyjna Specjalnego Trybunału dla Libanu
8.13.Relacje Specjalnego Trybunału dla Libanu z sądami krajowymi

Rozdział 9. Miejsce i rola trybunałów hybrydowych w systemie międzynarodowego sądownictwa karnego
9.1.Luki w mechanizmach uruchamiających jurysdykcję MTK i ich uzupełnienie przez trybunały hybrydowe
9.1.1.Wniosek państwa-strony Statutu MTK
9.1.2.Wniosek Rady Bezpieczeństwa ONZ działającej na podstawie rozdziału VII Karty Narodów Zjednoczonych
9.1.3.Wszczęcie postępowania przez prokuratora MTK proprio motu
9.2.Luki w jurysdykcji Międzynarodowego Trybunału Karnego i ich uzupełnienie przez trybunały hybrydowe
9.2.1.Luki w jurysdykcji ratione materiae
9.2.2.Luki w jurysdykcji ratione personae
9.2.3.Luki w jurysdykcji ratione temporis
9.2.4.Luki w jurysdykcji ratione loci

Zakończenie

Bibliografia

Dokumenty


462 strony, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022