|
KOMPLEMENTARNOŚĆ JURYSDYKCJI MIĘDZYNARODOWEGO TRYBUNAŁU KARNEGO
MILIK P. / I TRYBUNAŁÓW HYBRYDOWYCH wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2012, wydanie I cena netto: 53.59 Twoja cena 50,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Komplementarność jurysdykcji Międzynarodowego
Trybunału Karnego i trybunałów hybrydowych
Recenzowana monografia analizuje zagadnienia z obszaru międzynarodowego prawa
karnego, dziedziny niezwykle dynamicznie rozwijającej się w ostatnich latach, głównie
dzięki działalności różnych typów międzynarodowych trybunatów karnych.
Różnorodność form organów międzynarodowego wymiaru sprawiedliwości oraz zakresu ich
jurysdykcji, wypracowane przez te organy zasady postępowania w relacjach z państwami
oraz krajowymi i międzynarodowymi instytucjami wymiaru sprawiedliwości, zasady
procedowania, ich dorobek orzeczniczy, tworzą samodzielny obszar zagadnień wymagający
naukowego przeanalizowania i opracowania.
Naprzeciw tym wyzwaniom wyszedł autor recenzowanej monografii dokonując pełnej
analizy wzajemnych zależności występujących w relacjach między poszczególnymi
organami sądowymi powołanymi przez społeczność międzynarodową (lub przy jej
znaczącym udziale), w celu sprawowania międzynarodowego wymiaru sprawiedliwości w
sprawach karnych. Autor zaproponował typologię współczesnych międzynarodowych
trybunałów karnych, poddał gruntownej analizie charakter ich jurysdykcji oraz odważnie
zasugerował kształt instytucjonalny międzynarodowego wymiaru sprawiedliwości w
sprawach karnych w najbliższej przyszłości. Główna uwaga poświęcona została
relacjom Międzynarodowego Trybunału Karnego i trybunałów hybrydowych. W
szczególności zestawiono mechanizmy uruchamiające jurysdykcję Międzynarodowego
Trybunału Karnego oraz zakres tej jurysdykcji w wymiarze przedmiotowym, personalnym,
terytorialnym i czasowym z genezą i zakresem jurysdykcji poszczególnych trybunałów
hybrydowych. Na podstawie przeprowadzonego zestawienia autor doszedł do wniosku o
istnieniu systemu międzynarodowego sądownictwa karnego oraz o komplementarności, w
ramach tego systemu, jurysdykcji Międzynarodowego Trybunału. Karnego i trybunałów
hybrydowych.
Z recenzji prof. dr. hab. Stefana Sawickiego
Wstęp
Rozdział 1. Typologia współczesnych, międzynarodowych trybunałów karnych
1.1.Międzynarodowe trybunały karne ad hoc dla byłej Jugosławii i dla Rwandy
1.2.Międzynarodowy Trybunał Karny
1.3.Trybunały hybrydowe
Rozdział 2. Charakter jurysdykcji międzynarodowych trybunałów karnych
2.1.Pojęcie jurysdykcji
2.2.Jurysdykcja uniwersalna
2.2.1.Pojęcie jurysdykcji uniwersalnej
2.2.2.Rys historyczny rozwoju zasady jurysdykcji uniwersalnej
2.2.3.Wzrastająca akceptacja krajowych ustawodawstw dla idei jurysdykcji uniwersalnej
2.3.Międzynarodowa jurysdykcja karna
Rozdział 3. Mechanizmy uruchamiające jurysdykcję Międzynarodowego Trybunału
Karnego
3.1.Przesłanki wykonywania jurysdykcji przez Międzynarodowy Trybunał Karny
3.2.Uruchomienie jurysdykcji na wniosek państwa-strony Statutu Międzynarodowego
Trybunału Karnego
3.3.Uruchomienie jurysdykcji Międzynarodowego Trybunału Karnego na wniosek Rady
Bezpieczeństwa ONZ
3.4.Uruchomienie jurysdykcji Międzynarodowego Trybunału Karnego przez prokuratora MTK
proprio motu
Rozdział 4. Zakres jurysdykcji Międzynarodowego Trybunału Karnego
4.1.Jurysdykcja ratione materiae
4.2.Jurysdykcja ratione persona
4.3.Jurysdykcja ratione temporis
4.4.Jurysdykcja ratione loci
Rozdział 5. Zasada komplementarności jurysdykcji Międzynarodowego Trybunału
Karnego i sądów krajowych
5.1.Niedopuszczalność sprawy
5.2.Odstąpienie postępowania
5.3.Zasada ne bis in idem
Rozdział 6. Geneza trybunałów hybrydowych
6.1.Geneza hybrydowego systemu wymiaru sprawiedliwości powołanego w ramach Misji
Tymczasowej Administracji Narodów Zjednoczonych w Kosowie (UNMIK)
6.2.Geneza Specjalnych Składów Sędziów ds. Poważnych Zbrodni w Timorze Wschodnim
6.3.Geneza Specjalnego Trybunału ONZ dla Sierra Leone
6.3.1.Przyczyny powołania Specjalnego Trybunału dla Sierra Leone
6.3.2.List prezydenta Ahmada Kabbaha do Rady Bezpieczeństwa ONZ z 12 czerwca 2000 r.
6.3.3.Misja informacyjna specjalnego wysłannika Sekretarza Generalnego ONZ - lipiec 2000
r.
6.3.4.Upoważnienie Sekretarza Generalnego ONZ do podjęcia rozmów z rządem Sierra Leone
w sprawie powołania Specjalnego Trybunału
6.3.5.Raport Sekretarza Generalnego ONZ w sprawie powołania Specjalnego Trybunału dla
Sierra Leone, 4 października 2000 r.
6.3.6.Misja delegacji Rady Bezpieczeństwa do Sierra Leone, 7-14 października 2000 r.
6.3.7.Działania Sekretarza Generalnego ONZ na rzecz powołania Specjalnego Trybunału dla
Sierra Leone w latach 2000-2002
6.3.8.Podpisanie porozumienia w sprawie powołania Specjalnego Trybunału dla Sierra
Leone, Freetown, 16 stycznia 2002 r.
6.4.Geneza Nadzwyczajnych Izb Sądowych w sądach Kambodży
6.4.1.Tło historyczne wydarzeń z lat 1975-1979
6.4.2.Zbrodnie reżimu Czerwonych Khmerów
6.4.3.Proces Pol Pota i Ieng Sary przed Rewolucyjnym Trybunałem Ludowym - Phnom Penh 1979
r.
6.4.4.Okoliczności powstania Nadzwyczajnych Izb Sądowych w sądach Kambodży
6.5.Geneza izb hybrydowych w Trybunale dla Bośni i Hercegowiny i departamentów
hybrydowych w Biurze Prokuratora Bośni i Hercegowiny
6.6.Geneza Specjalnego Trybunału dla Libanu
Rozdział 7. Zakres jurysdykcji trybunałów hybrydowych
7.1.Jurysdykcja ratione materiae
7.1.1.Hybrydowy system wymiaru sprawiedliwości Kosowa, jurysdykcja ratione materiae
7.1.2.Specjalne Składy Sędziów ds. Poważnych Zbrodni w Timorze Wschodnim, jurysdykcja
ratione materiae
7.1.3.Specjalny Trybunał ONZ dla Sierra Leone, jurysdykcja ratione materiae
7.1.4.Nadzwyczajne Izby Sądowe w sądach Kambodży, jurysdykcja ratione materiae
7.1.5.Izby hybrydowe w Trybunale dla Bośni i Hercegowiny, jurysdykcja ratione materiae
7.1.6.Specjalny Trybunał ONZ dla Libanu, jurysdykcja ratione materiae
7.2.Jurysdykcja ratione personae
7.2.1 Hybrydowy system wymiaru sprawiedliwości Kosowa, jurysdykcja ratione personae
7.2.2.Specjalne Składy Sędziów ds. Poważnych Zbrodni w Timorze Wschodnim, jurysdykcja
ratione personae
7.2.3.Specjalny Trybunał ONZ dla Sierra Leone, jurysdykcja ratione personae
7.2.4.Nadzwyczajne Izby Sądowe w sądach Kambodży, jurysdykcja ratione personae
7.2.5.Izby hybrydowe w Trybunale dla Bośni i Hercegowiny, jurysdykcja ratione personae
7.2.6.Specjalny Trybunał ONZ dla Libanu, jurysdykcja ratione personae
7.3.Jurysdykcja ratione temporis
7.3.1.Hybrydowy system wymiaru sprawiedliwości Kosowa, jurysdykcja ratione temporis
7.3.2.Specjalne Składy Sędziów ds. Poważnych Zbrodni w Timorze Wschodnim, jurysdykcja
ratione temporis
7.3.3.Specjalny Trybunał ONZ dla Sierra Leone, jurysdykcja ratione temporis
7.3.4.Nadzwyczajne Izby Sądowe w sądach Kambodży, jurysdykcja ratione temporis
7.3.5.Izby hybrydowe w Trybunale dla Bośni i Hercegowiny, jurysdykcja ratione temporis
7.3.6.Specjalny Trybunał ONZ dla Libanu, jurysdykcja ratione temporis
7.4.Jurysdykcja ratione loci
7.4.1.Hybrydowy system wymiaru sprawiedliwości Kosowa, jurysdykcja ratione loci
7.4.2.Specjalne Składy Sędziów ds. Poważnych Zbrodni w Timorze Wschodnim, jurysdykcja
ratione loci
7.4.3.Specjalny Trybunał ONZ dla Sierra Leone, jurysdykcja ratione loci
7.4.4.Nadzwyczajne Izby Sądowe w sądach Kambodży, jurysdykcja ratione loci
7.4.5.Izby hybrydowe w Trybunale dla Bośni i Hercegowiny, jurysdykcja ratione loci
7.4.6.Specjalny Trybunał ONZ dla Libanu, jurysdykcja ratione loci
Rozdział 8. Struktura organizacyjna trybunałów hybrydowych i ich relacje z
sądami krajowymi i komisjami prawdy i pojednania
8.1.Struktura organizacyjna hybrydowego systemu wymiaru sprawiedliwości w Kosowie
8.2.Relacje hybrydowych paneli sędziów z pozostałymi sądami wewnętrznymi w Kosowie
8.3.Struktura organizacyjna Specjalnych Składów Sędziów ds. Poważnych Zbrodni w
Timorze Wschodnim
8.4.Relacje Specjalnych Składów Sędziów ds. Poważnych Zbrodni w Timorze Wschodnim z
sądami krajowymi oraz Komisją Rejestracji, Prawdy i Pojednania
8.5.Struktura organizacyjna Specjalnego Trybunału dla Sierra Leone
8.5.1.Izby sądowe
8.5.2.Prokurator
8.5.3.Sekretariat
8.5.4.Komitet Zarządzający
8.6.Relacje Specjalnego Trybunału dla Sierra Leone z sądami krajowymi
8.7.Relacje Specjalnego Trybunału dla Sierra Leone z Komisją Prawdy i Pojednania
8.8.Struktura organizacyjna Nadzwyczajnych Izb Sądowych w sądach Kambodży
8.8.1.Izby sądowe
8.8.2.Sędziowie Śledczy
8.8.3.Równorzędni Prokuratorzy
8.8.4.Biuro Administracyjne
8.9.Relacje Nadzwyczajnych Izb Sądowych w sądach Kambodży z sądami krajowymi
8.10.Struktura organizacyjna izb hybrydowych w Trybunale dla Bośni i Hercegowiny oraz
departamentów hybrydowych w Biurze Prokuratora Bośni i Hercegowiny
8.11.Relacje izb hybrydowych w Trybunale dla Bośni i Hercegowiny oraz departamentów
hybrydowych w Biurze Prokuratora Bośni i Hercegowiny z sądami krajowymi
8.12.Struktura organizacyjna Specjalnego Trybunału dla Libanu
8.13.Relacje Specjalnego Trybunału dla Libanu z sądami krajowymi
Rozdział 9. Miejsce i rola trybunałów hybrydowych w systemie międzynarodowego
sądownictwa karnego
9.1.Luki w mechanizmach uruchamiających jurysdykcję MTK i ich uzupełnienie przez
trybunały hybrydowe
9.1.1.Wniosek państwa-strony Statutu MTK
9.1.2.Wniosek Rady Bezpieczeństwa ONZ działającej na podstawie rozdziału VII Karty
Narodów Zjednoczonych
9.1.3.Wszczęcie postępowania przez prokuratora MTK proprio motu
9.2.Luki w jurysdykcji Międzynarodowego Trybunału Karnego i ich uzupełnienie przez
trybunały hybrydowe
9.2.1.Luki w jurysdykcji ratione materiae
9.2.2.Luki w jurysdykcji ratione personae
9.2.3.Luki w jurysdykcji ratione temporis
9.2.4.Luki w jurysdykcji ratione loci
Zakończenie
Bibliografia
Dokumenty
462 strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|