Istota i charakter prawny umowy consultingu
Źródeł umowy consultingu należy upatrywać z jednej strony w dokonującym się we
wszystkich branżach gospodarki postępie technicznym, z drugiej - w szeroko rozumianej
specjalizacji poszczególnych dziedzin życia. Nieodłącznym elementem prowadzenia
działalności gospodarczej stało się zatem służenie fachową radą, udzielanie
informacji, jak również wszechstronne z nich korzystanie. Współczesne ramy
organizacyjno-prawne tego typu działalności nakierowanej na pomoc przedsiębiorcy
stanowi właśnie consulting.
Monografię Doroty Krekory-Zając rozpoczyna prezentacja consultingu w aspekcie
historycznym. W kolejnym rozdziale autorka omawia charakter prawny umowy consultingu
(typologia, przedmiot umowy, treść zobowiązania, postanowienia umowne,
odpowiedzialność jednostki consultingowej). W rozdziale trzecim znajdziemy
porównanie tej umowy z innymi umowami na gruncie prawa polskiego, takimi jak umowa
zlecenia, umowa know-how, umowa o prace badawczo-rozwojowe i umowa franchisingu. Ostatni
rozdział dotyczy prawa amerykańskiego, które stanowi źródło kształtowania się tej
umowy w innych państwach. Na końcu zamieszczono wzór umowy consultingu opracowany przez
Bank Światowy.
Szczegółowa i wszechstronna analiza samego zjawiska consultingu, jak również jego
natury prawnej pozwoliła autorce niniejszego opracowania na wyciągniecie wniosków de
lege ferenda. Postuluje ona, by ustawodawca zakwalifikował umowę consultingu jako
umowę starannego działania oraz określił przedmiot umowy jako materialnej postaci
procesu intelektualnego konsultanta.
Wstęp
Rozdział I. Rozwój historyczny i istota consultingu
1. Consulting I generacji
2. Consulting II generacji
3. Consulting III generacji
5. Istota consultingu
Rozdział II. Charakter prawny umowy consultingu
1. Typologia
1.1. Umowa consultingu jako umowa nienazwana
1.2. Umowa consultingu jako umowa mieszana
1.3. Umowa consultingu jako umowa dwustronnie zobowiązująca i wzajemna
1.4. Umowa consultingu jako umowa odpłatna
1.5. Umowa consultingu jako umowa konsensualna
1.6. Umowa consultingu jako umowa kauzalna
1.7. Umowa consultingu jako umowa starannego działania
1.8. Umowa consultingu jako umowa swobodnie negocjowana
1.9. Umowa consultingu jako umowa o świadczenie usług
1.10. Umowa consultingu jako umowa gospodarcza
2. Przedmiot umowy consultingu
3. Podmioty umowy consultingu
3.1. Terminologia
3.2. Charakterystyka klienta
3.3. Charakterystyka jednostki consultingowej
3.4. Charakterystyka innych podmiotów umowy consultingu
4. Treść zobowiązania umowy consultingu
4.1. Prawa jednostki consultingowej
4.2. Obowiązki jednostki consultingowej
4.3. Prawa klienta
4.4. Obowiązki klienta
5. Inne postanowienia umowne
5.1. Klauzule umowne
5.2. Forma umowy
5.3. Czas trwania i sposoby zakończenia
6. Odpowiedzialność jednostki consultingowej
Rozdział III. Porównanie umowy consultingu z innymi umowami
1. Umowa consultingu a umowa zlecenia
2. Umowa consultingu a umowa o dzieło
3. Umowa consultingu a umowa know-how
4. Umowa consultingu a umowa o prace badawczo-rozwojowe
5. Umowa consultingu a umowa franchisingu
Rozdział IV. Umowa consultingu w Stanach Zjednoczonych Ameryki
1. Wiadomości ogólne
2. Wynagrodzenie
3. Treść umowy consultingu
4. Odpowiedzialność i środki ochrony prawnej
5. Umowa consultingu we wzorcach Banku Światowego
5.1. Zagadnienia wstępne
5.2. Informacje ogólne dotyczące prezentowanego wzorca
5.3. Strony umowy
5.4. Przedmiot umowy
5.5. Prawa i obowiązki konsultantów
5.6. Postanowienie zapobiegające konfliktowi interesów
5.7. Zasada poufności
5.8. Obowiązek informacyjny
5.9. Własność dokumentacji stworzonej w ramach realizacji umowy.
5.10. Wyposażenie i środki zapewnione przez klienta
5.11. Obowiązki klienta
5.12. Klauzula zgodnej współpracy
5.13. Rozwiązywanie sporów
Zakończenie
Wykaz skrótów
Bibliografia
140 stron, A5, oprawa miękka