ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PODSŁUCH TELEFONICZNY W POLSKIM PROCESIE KARNYM


SZCZECHOWICZ K.

wydawnictwo: UWM OLSZTYN , rok wydania 2009, wydanie I

cena netto: 35.73 Twoja cena  33,94 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Podsłuch telefoniczny w polskim procesie karnym


Kontrola i utrwalanie rozmów telefonicznych, powszechnie zwane podsłuchem, jest jednym z najbardziej kontrowersyjnych źródeł pozyskiwania dowodów w procesie karnym.

Tego rodzaju działania organów władzy budzą żywe reakcje, dyskusje i podejrzliwość związaną z niejawnością podsłuchu, dlatego też celem autorki prezentowanej publikacji było przedstawienie złożonych zagadnień kontroli rozmów telefonicznych w polskim procesie karnym w aspekcie ochrony praw człowieka.

Książka składa się z pięciu rozdziałów. W pierwszym przedstawiono zarys historycznego rozwoju praw człowieka i instrumentów ich obrony, a także ochronę tajemnicy komunikowania się w Konstytucji RP i Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Rozdział drugi poświęcony został analizie kontroli rozmów telefonicznych w uregulowaniach zawartych w kodeksie postępowania karnego. W rozdziale trzecim przedstawiono i poddano ocenie podsłuch telefoniczny stosowany w ramach czynności operacyjno-rozpoznawczych. Analizy przepisów regulujących te kwestie dokonano także w aspekcie ich zgodności z Konwencją o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. W rozdziale czwartym został przedstawiony mało znany problem współpracy w zakresie podsłuchu telefonicznego pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Rozdział piąty pokazuje, jakie gwarancje w zakresie ochrony prawa do poszanowania tajemnicy komunikowania się istnieją dla osób poddanych takiej kontroli.
Autorka podkreśla konieczność dostosowania prawa polskiego do standardów międzynarodowych w zakresie ochrony praw i wolności jednostki, a także postuluje wprowadzenie do ustaw normujących podsłuch pozaprocesowy uregulowania takiego, jak w kodeksie postępowania karnego. Odnosi się zarówno do przyznania prawa do zaskarżalności postanowień osobom, których podsłuch dotyczy, jak i do nałożenia obowiązku na organy stosujące go do informowania osób objętych tą formą kontroli o tym, że takowy podsłuch był wobec nich stosowany.


Spis treści:

Wykaz skrótów
Wprowadzenie

Rozdział I. Tajemnica komunikowania się w świetle praw człowieka
1. Prawa człowieka
2. Wolności obywatelskie i prawa osobiste w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
3. Kontrola korespondencji w świetle Konstytucji RP oraz Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności
3.1. Kontrola korespondencji w Konstytucji RP
3.2. Kontrola korespondencji na gruncie Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności

Rozdział II. Kontrola i utrwalanie rozmów telefonicznych w ujęciu kodeksowym
1. Uwagi ogólne
2. Procesowa kontrola rozmów telefonicznych
2.1. Uregulowania prawne przed kodyfikacją z 1997 r.
2.2. Procesowa kontrola rozmów telefonicznych pod rządem kodeksu postępowania karnego z 1997 r.
2.3. Warunki zastosowania procesowego podsłuchu telefonicznego
3. Zagadnienia związane z wydaniem postanowienia przez sąd oraz jego wykonaniem
3.1.Postępowanie dotyczące wniosku prokuratora
3.2. Czas stosowania podsłuchu
3.3. Wykonanie postanowienia o zarządzeniu kontroli i utrwalaniu rozmów telefonicznych
3.4. Odroczenie ogłoszenia postanowienia
4. Środki zaskarżenia orzeczenia o zastosowaniu podsłuchu procesowego
5. Możliwości wykorzystania materiałów pochodzących z podsłuchu

Rozdział III. Pozaprocesowa kontrola rozmów telefonicznych w polskim systemie prawnym
1. Uwagi ogólne
2. Podsłuch telefoniczny w świetle ustawy o Policji
2.1. Wprowadzenie
2.2. Zakres kontroli rozmów telefonicznych
2.3. Uprawnienia i obowiązki organów związane ze stosowaniem operacyjnego podsłuchu telefonicznego
2.4. Gwarancje praw osób, wobec których stosowano kontrolę rozmów telefonicznych
2.5. Czas stosowania podsłuchu
2.6. Ocena uregulowań w zakresie podsłuchu telefonicznego
2.7. Wykorzystanie materiałów pochodzących z podsłuchu poza procesowego
3.Podsłuch telefoniczny w ustawie o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu
4. Podsłuch telefoniczny realizowany przez Służbę Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbę Wywiadu Wojskowego
5. Zakres podsłuchu operacyjnego w ustawie o Żandarmerii Wojskowej
6. Podsłuch operacyjny w ustawie o Straży Granicznej
7. Podsłuch pozaprocesowy prowadzony przez jednostki organizacyjne kontroli skarbowej
8. Podsłuch telefoniczny w ustawie o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym

Rozdział IV. Problematyka podsłuchu telefonicznego w świetle Konwencji o Pomocy w Sprawach Kamych pomiędzy Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej
1. Uwagi ogólne Przechwytywanie przekazów telekomunikacyjnych podmiotów znajdujących się na terytorium innego państwa członkowskiego
3. Przechwytywanie przekazów telekomunikacyjnych na własnym terytorium za pośrednictwem dostawców usług
4. Przechwytywanie przekazów telekomunikacyjnych bez pomocy technicznej innego państwa członkowskiego

Rozdział V. Materialnoprawne i procesowe aspekty naruszeń prawa do tajemnicy komunikowania się
1. Wprowadzenie
2. Skarga konstytucyjna
3. Odpowiedzialność odszkodowawcza za naruszenia prawa do ochrony tajemnicy komunikowania się w prawie polskim
4. Odpowiedzialność państwa za naruszenia praw człowieka przed organami międzynarodowymi
4.1. Geneza odpowiedzialności państw za naruszenia praw człowieka przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka
4.2. Skarga indywidualna do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
4.2.1. Warunki wniesienia skargi
4.2.2. Postępowanie po wniesieniu skargi
4.2.3. Orzeczenia i ich wykonanie
5. Odpowiedzialność kama i dyscyplinama funkcjonariuszy publicznych za naruszenie tajemnicy komunikowania się

Bibliografia
Literatura
Orzecznictwo


178 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022