Media i dziennikarstwo internetowe
Internetowe środki przekazu, początkowo mało istotny dodatek do tradycyjnych mass
mediów, w połowie pierwszej dekady XXI w. uzyskały status równorzędnego partnera, a
na początku drugiej dekady XXI w. ich rozwój już znacznie je wyprzedził.
Internet stworzył media totalne. Osaczają nas w przestrzeni, przewijają się na
wyświetlaczach w tramwajach i autobusach, błyskają w hotelach, na lotniskach i przy
sklepowych kasach, wibrują w smartfonach, wypełniają ekrany podłączonych do sieci
telewizorów. O naszą uwagę walczą wszystkimi środkami naraz – tekstem, obrazem,
dźwiękiem i animacją.
Książka pojawia się w momencie fascynującym dla obserwatorów mediów, choć
znacznie bardziej dla aktywnego uczestnika medialnego rynku. Na barkach obecnych i
przyszłych dziennikarzy i redaktorów, blogerów, menedżerów społeczności,
programistów i marketingowców spoczywać będzie ciężar odpowiedzi na najważniejsze
pytania, które pozwolą dziennikarstwu przebyć drogę z analogowego do w pełni
cyfrowego świata.
W serii Akademickie Warsztaty Dziennikarskie ukazują się podręczniki akademickie,
książki o charakterze monograficznym i warsztatowym, a także tłumaczenia ważnych
zagranicznych publikacji z dziedziny mediów.
Książka ta jest podręcznikiem akademickim dla studentów dziennikarstwa i
komunikacji społecznej I i II stopnia, a konkretnie do wykładanego w ramach tych
studiów przedmiotu Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1
Rzut oka wstecz
1.1.Pierwsze kroki
1.2.Polska dołącza do stawki
1.3.Czas portali
1.4.Weblogi, od ekshibicjonizmu do dziennikarstwa
1.5.Dziennikarstwo społeczne i społecznościowe
Rozdział 2
Wielkie słowa mediów internetowych
2.1.B -jak biznes
2.2.D - jak dziennikarstwo
2.3.J - jak jakość. A raczej problemy z nią
2.4.Z-jak zasięg
2.5.S - jak sieci społecznościowe
2.6.C - jak curation
2.7.M - jak urządzenia przenośne
Rozdział 3
Tekstowe i hipertekstowe gatunki dziennikarstwa internetowego
3.1.Tekst w sieci
3.2.News gorący - wstępna wersja artykułu
3.3.News agencyjny - wersja pośrednia
3.4.News prasowy - wersja ostateczna
3.5.Raport big picture
3.6.Relacja na żywo
Rozdział 4
Artykuł drukowany a artykuł internetowy - podobieństwa i różnice
4.1.Specyfika tytułów - od tekstu do superstreszczenia
4.2.Optymalna objętość tekstu
4.3.Odniesienia czasowe
4.4.Piramida informacyjna w prasie i w internecie
4.5.Fotografia i infografika
Rozdział 5
Interaktywne i społecznościowe formy dziennikarskie
5.1.Budowanie społeczności online
5.1.1.Pierwsze kroki
5.1.2.Rozwój i dojrzałość
5.1.3.Dojrzała społeczność a dziennikarze
5.1.4.Dojrzałość i pielęgnacja internetowej społeczności
5.2.Blogi
5.3.Twitter i Facebook - media społecznościowe
5.4.Sieci społecznościowe a etyka
5.5.Formy bazodanowe i infograficzne
5.6.Artykuły multimedialne
5.6.1.Digital story‘telling
5.6.2.Kiedy korzystać z raportu multimedialnego
5.6.3.Budowa raportu multimedialnego
5.6.4.Technologia
5.6.5.Perspektywy multimedialnych gatunków dziennikarskich
Posłowie
Bibliografia
Indeks
328 stron, B5, oprawa miękka