ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

MECHANIZMY RACJONALIZACJI PROCESU USTAWODAWCZEGO W POLSCE W ZAKRESIE


PATYRA S. / RZĄDOWYCH PROJEKTÓW USTAW

wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2012, wydanie I

cena netto: 46.00 Twoja cena  43,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Mechanizmy racjonalizacji procesu ustawodawczego w Polsce w zakresie rządowych projektów ustaw


Zasadniczym celem tej publikacji jest próba oceny mechanizmów racjonalizacji polskiego procesu ustawodawczego w znaczeniu prakseologicznym, to jest rozumianej jako konglomerat instrumentów ustrojowych, gwarantujących rządowi skuteczne forsowanie jego projektów legislacyjnych w parlamencie.

Ocena ta stanowi z kolei jeden z istotnych wyznaczników konstytucyjnego statusu Rady Ministrów w procesie prawotwórczym zarówno w wymiarze podmiotowym, to znaczy w otoczeniu innych inicjatorów procesu ustawodawczego, jak i funkcjonalnym, którego wyrazem jest rzeczywisty wpływ rządu i jego przedstawicieli na mechanizmy podejmowania decyzji ustawodawczej. Realizacji tego zamierzenia służyć ma przede wszystkim wszechstronna analiza formalno-dogmatyczna konstrukcji prawnych, kształtujących zakres partycypacji Rady Ministrów w parlamentarnej fazie procesu legislacyjnego, w kontekście systemu rządów przyjętego w Konstytucji z 1997 r.


Wstęp

Rozdział I
Wpływ rządu na ustawodawstwo w kontekście racjonalizacji systemu rządów parlamentarnych
1.Istota i cel racjonalizacji systemu rządów
§ 1.Aksjologiczne podstawy systemu rządów parlamentarnych
§ 2.Uwarunkowania i kierunki racjonalizacji systerhu rządów parlamentarnych
§ 3.Uwagi końcowe
2.Prawnopolityczne mechanizmy oddziaływania rządu na proces ustawodawczy w zracjonalizowanym parlamentaryzmie klasycznych demokracji zachodnioeuropejskich
§ 1.Model westminsterski
§ 2.Model semiprezydencki (V Republika Francuska)
§ 3.Model kanclerski (Republika Federalna Niemiec)
§ 4.Uwagi końcowe
3.Recepcja rozwiązań racjonalizujących proces ustawodawczy w wybranych państwach Europy Środkowej i Wschodniej
§ 1.Uwarunkowania demokratycznych modeli rządów w państwach postsocjalistycznych
§ 2.Konstrukcje normatywne racjonalizujące system rządów w "nowych" demokracjach europejskich
§ 3.Uwagi końcowe
4.Racjonalizacja systemu rządów parlamentarnych w polskich doświadczeniach ustrojowych
S 1.Nowela sierpniowa z 1926 roku
§ 2.Okres przekształceń ustrojowych (1989-1997)
§ 3.Problem racjonalizacji systemu rządów w pracach nad Konstytucją z 1997 roku
§ 4.Uwagi końcowe

Rozdział II
Inicjatywa ustawodawcza Rady Ministrów
1.Znaczenie inicjatywy ustawodawczej Rady Ministrów w kontekście systemu rządów parlamentarnych na gruncie Konstytucji z 2 kwietnia 1997 roku
§ 1.Inicjatywa ustawodawcza jako narzędzie realizowania polityki państwa
§ 2.Prawne i pozaprawne motywy inicjowania prac ustawodawczych przez Radę Ministrów
§ 3.Projekty rządowe a projekty innych podmiotów inicjatywy ustawodawczej
§ 4.Uwagi końcowe
2.Materialny zakres wyłącznej inicjatywy Rady Ministrów
§ 1.Ustawa budżetowa
§ 2.Ustawa ratyfikacyjna
§ 3.Ustawa wyznaniowa
§ 4.Ustawa implementacyjna
§ 5.Uwagi końcowe
3.Normatywny model rządowego postępowania poprzedzającego wykonanie inicjatywy ustawodawczej
§ 1.Znaczenie przygotowania projektu ustawy dla przebiegu dalszych prac legislacyjnych
§ 2.Resortowy model rządowego postępowania prelegislacyjnego
§ 3.Rządowe postępowanie prelegislacyjne po zmianach z 2009 roku
§ 4.Uzasadnianie rządowych projektów ustaw
§ 5.Odrębności w zakresie przygotowywania projektów ustaw szczególnych
§ 6.Uwagi końcowe

Rozdział III
Rządowe projekty ustaw w toku postępowania legislacyjnego w Sejmie
1.Autopoprawki i poprawki do rządowych projektów ustaw
§ 1.Rządowe autopoprawki oraz poprawki do projektów pochodzących od innych wnioskodawców
§ 2.Zakres poprawek poselskich do rządowych projektów ustaw w zwykłym postępowaniu ustawodawczym
§ 3.Poselskie poprawki do projektów objętych wyłączną inicjatywą ustawodawczą Rady Ministrów
§ 4.Uwagi końcowe
2.Nadawanie projektom klauzuli pilności
§ 1.Istota pilnego trybu ustawodawczego
§ 2.Zakres przedmiotowy stosowania trybu pilnego
§ 3.Konsekwencje wdrożenia trybu pilnego dla sejmowego postępowania ustawodawczego
§ 4.Uwagi końcowe
3.Przesłanki upadku rządowych projektów ustaw w toku parlamentarnego postępowania ustawodawczego
§ 1.Wycofanie projektu ustawy
§ 2.Odrzucenie projektu przez Sejm
§ 3.Dyskontynuacja prac ustawodawczych
§ 4.Uwagi końcowe

Rozdział IV
Postulowane mechanizmy zwiększenia wpływu Rady Ministrów na proces prawotwórczy
1.Sfera konstrukcji konstytucyjnych
§ 1.Uwagi wstępne
§ 2.Zwiększenie zakresu konstytucjonalizacji sejmowego procesu legislacyjnego
§ 3.Połączenie rządowego projektu ustawy z wnioskiem o udzielenie Radzie Ministrów wotum zaufania
§ 4.Ograniczenie swobody Prezydenta Rzeczypospolitej w dysponowaniu prawem do odmowy podpisania ustawy
§ 5.Przyznanie Radzie Ministrów prawa do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy
2.Sfera organizacji wewnątrz rządowego procesu legislacyjnego
§ 1.Wzmocnienie mechanizmów służących centralizacji rządowych procedur prelegislacyjnych ,
§ 2.Reorganizacja struktur rządowych służb legislacyjnych
3.Sfera politycznego współdziałania Rady Ministrów i większości parlamentarnej
§ 1.Integracja polityczna rządu i większości parlamentarnej
§ 2.Identyfikacja koalicji parlamentarnej z programem legislacyjnym
Rady Ministrów

Zakończenie

Bibliografia


348 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022