|
MECHANIZMY RACJONALIZACJI PROCESU USTAWODAWCZEGO W POLSCE W ZAKRESIE
PATYRA S. / RZĄDOWYCH PROJEKTÓW USTAW wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2012, wydanie I cena netto: 46.00 Twoja cena 43,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Mechanizmy racjonalizacji procesu ustawodawczego w Polsce w zakresie rządowych
projektów ustaw
Zasadniczym celem tej publikacji jest próba oceny mechanizmów racjonalizacji
polskiego procesu ustawodawczego w znaczeniu prakseologicznym, to jest rozumianej jako
konglomerat instrumentów ustrojowych, gwarantujących rządowi skuteczne forsowanie jego
projektów legislacyjnych w parlamencie.
Ocena ta stanowi z kolei jeden z istotnych wyznaczników konstytucyjnego statusu Rady
Ministrów w procesie prawotwórczym zarówno w wymiarze podmiotowym, to znaczy w
otoczeniu innych inicjatorów procesu ustawodawczego, jak i funkcjonalnym, którego
wyrazem jest rzeczywisty wpływ rządu i jego przedstawicieli na mechanizmy podejmowania
decyzji ustawodawczej. Realizacji tego zamierzenia służyć ma przede wszystkim
wszechstronna analiza formalno-dogmatyczna konstrukcji prawnych, kształtujących zakres
partycypacji Rady Ministrów w parlamentarnej fazie procesu legislacyjnego, w kontekście
systemu rządów przyjętego w Konstytucji z 1997 r.
Wstęp
Rozdział I
Wpływ rządu na ustawodawstwo w kontekście racjonalizacji systemu rządów
parlamentarnych
1.Istota i cel racjonalizacji systemu rządów
§ 1.Aksjologiczne podstawy systemu rządów parlamentarnych
§ 2.Uwarunkowania i kierunki racjonalizacji systerhu rządów parlamentarnych
§ 3.Uwagi końcowe
2.Prawnopolityczne mechanizmy oddziaływania rządu na proces ustawodawczy w
zracjonalizowanym parlamentaryzmie klasycznych demokracji zachodnioeuropejskich
§ 1.Model westminsterski
§ 2.Model semiprezydencki (V Republika Francuska)
§ 3.Model kanclerski (Republika Federalna Niemiec)
§ 4.Uwagi końcowe
3.Recepcja rozwiązań racjonalizujących proces ustawodawczy w wybranych państwach
Europy Środkowej i Wschodniej
§ 1.Uwarunkowania demokratycznych modeli rządów w państwach postsocjalistycznych
§ 2.Konstrukcje normatywne racjonalizujące system rządów w "nowych"
demokracjach europejskich
§ 3.Uwagi końcowe
4.Racjonalizacja systemu rządów parlamentarnych w polskich doświadczeniach ustrojowych
S 1.Nowela sierpniowa z 1926 roku
§ 2.Okres przekształceń ustrojowych (1989-1997)
§ 3.Problem racjonalizacji systemu rządów w pracach nad Konstytucją z 1997 roku
§ 4.Uwagi końcowe
Rozdział II
Inicjatywa ustawodawcza Rady Ministrów
1.Znaczenie inicjatywy ustawodawczej Rady Ministrów w kontekście systemu
rządów parlamentarnych na gruncie Konstytucji z 2 kwietnia 1997 roku
§ 1.Inicjatywa ustawodawcza jako narzędzie realizowania polityki państwa
§ 2.Prawne i pozaprawne motywy inicjowania prac ustawodawczych przez Radę Ministrów
§ 3.Projekty rządowe a projekty innych podmiotów inicjatywy ustawodawczej
§ 4.Uwagi końcowe
2.Materialny zakres wyłącznej inicjatywy Rady Ministrów
§ 1.Ustawa budżetowa
§ 2.Ustawa ratyfikacyjna
§ 3.Ustawa wyznaniowa
§ 4.Ustawa implementacyjna
§ 5.Uwagi końcowe
3.Normatywny model rządowego postępowania poprzedzającego wykonanie inicjatywy
ustawodawczej
§ 1.Znaczenie przygotowania projektu ustawy dla przebiegu dalszych prac legislacyjnych
§ 2.Resortowy model rządowego postępowania prelegislacyjnego
§ 3.Rządowe postępowanie prelegislacyjne po zmianach z 2009 roku
§ 4.Uzasadnianie rządowych projektów ustaw
§ 5.Odrębności w zakresie przygotowywania projektów ustaw szczególnych
§ 6.Uwagi końcowe
Rozdział III
Rządowe projekty ustaw w toku postępowania legislacyjnego w Sejmie
1.Autopoprawki i poprawki do rządowych projektów ustaw
§ 1.Rządowe autopoprawki oraz poprawki do projektów pochodzących od innych
wnioskodawców
§ 2.Zakres poprawek poselskich do rządowych projektów ustaw w zwykłym postępowaniu
ustawodawczym
§ 3.Poselskie poprawki do projektów objętych wyłączną inicjatywą ustawodawczą Rady
Ministrów
§ 4.Uwagi końcowe
2.Nadawanie projektom klauzuli pilności
§ 1.Istota pilnego trybu ustawodawczego
§ 2.Zakres przedmiotowy stosowania trybu pilnego
§ 3.Konsekwencje wdrożenia trybu pilnego dla sejmowego postępowania ustawodawczego
§ 4.Uwagi końcowe
3.Przesłanki upadku rządowych projektów ustaw w toku parlamentarnego postępowania
ustawodawczego
§ 1.Wycofanie projektu ustawy
§ 2.Odrzucenie projektu przez Sejm
§ 3.Dyskontynuacja prac ustawodawczych
§ 4.Uwagi końcowe
Rozdział IV
Postulowane mechanizmy zwiększenia wpływu Rady Ministrów na proces
prawotwórczy
1.Sfera konstrukcji konstytucyjnych
§ 1.Uwagi wstępne
§ 2.Zwiększenie zakresu konstytucjonalizacji sejmowego procesu legislacyjnego
§ 3.Połączenie rządowego projektu ustawy z wnioskiem o udzielenie Radzie Ministrów
wotum zaufania
§ 4.Ograniczenie swobody Prezydenta Rzeczypospolitej w dysponowaniu prawem do odmowy
podpisania ustawy
§ 5.Przyznanie Radzie Ministrów prawa do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy
2.Sfera organizacji wewnątrz rządowego procesu legislacyjnego
§ 1.Wzmocnienie mechanizmów służących centralizacji rządowych procedur
prelegislacyjnych ,
§ 2.Reorganizacja struktur rządowych służb legislacyjnych
3.Sfera politycznego współdziałania Rady Ministrów i większości parlamentarnej
§ 1.Integracja polityczna rządu i większości parlamentarnej
§ 2.Identyfikacja koalicji parlamentarnej z programem legislacyjnym
Rady Ministrów
Zakończenie
Bibliografia
348 stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|