ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 50.90 48,36   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

RZĄD W PROCESIE USTAWODAWCZYM W POLSCE


MISTYGACZ M.

wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2012, wydanie I

cena netto: 50.90 Twoja cena  48,36 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Rząd w procesie ustawodawczym w Polsce


Rząd jest organem, który zajmuje centralne miejsce w systemie organów władzy publicznej w państwie, jest naczelnym organem administracji i jednocześnie głównym organem władzy wykonawczej. Podejmuje działania polegające na wypracowaniu generalnych założeń polityki oraz zapewnia ich realizację przy pomocy posiadanych instrumentów.

Rząd, na którym spoczywa główna odpowiedzialność za realizację potrzeb społecznych, nakreśla perspektywy rozwoju kraju.

W parlamentarnym systemie rządów gabinet posiada zaufanie organu władzy o charakterze przedstawicielskim, który czerpie legitymizację polityczną, udzieloną w wyborach powszechnych, od suwerena. Polityczne zaufanie ze strony parlamentu zakreśla ramy działania rządu. Jednocześnie parlament sprawuje nad nim kontrolę.

Tak więc kierunek działalności rządu zdeterminowany jest zaufaniem większości parlamentarnej. Rządy współczesnych państw rozwinęły swoją działalność na zasadzie potrzeby połączenia działań ministrów kierujących działami administracji państwowej i niezbędności kolegialnego decydowania o rozwiązywaniu problemów o znaczącym rezonansie społecznym. Rząd stał się organem decydującym o najważniejszych kwestiach społecznych oraz kształtującym politykę wewnętrzną i zagraniczną państwa.


WSTĘP

ROZDZIAŁ I
USTROJOWE PRZESŁANKI DZIAŁALNOŚCI USTAWODAWCZEJ RZĄDU
1.Wstęp
2.Determinanty systemu rządów
2.1.Zasady ustrojowe
2.2.Pozycja ustrojowa rządu
2.3.Relacje Rady Ministrów z innymi organami władzy państwowej
2.4.Skład i struktura Rady Ministrów
2.5.Zadania, kompetencje i funkcje Rady Ministrów
2.6.Konstytucyjne uwarunkowania tworzenia Rady Ministrów
2.7.Odpowiedzialność polityczna członków Rady Ministrów
3.Proces ustawodawczy
3.1.Model racjonalnego tworzenia prawa
3.2.Procedura prawotwórcza
3.3.Etapy procesu ustawodawczego
3.4.Ustawa jako efekt postępowania prawotwórczego

ROZDZIAŁ II
RZĄDOWA INICJATYWA USTAWODAWCZA
1.Inicjowanie procesu ustawodawczego przez Radę Ministrów
1.1.Prawo inicjatywy ustawodawczej
1.2.Regulacje prawne dotyczące przygotowania projektu ustawy
1.3.Przedmiot rządowej inicjatywy ustawodawczej
2.Rządowy system decyzyjny w zakresie przygotowania projektu ustawy
2.1.Ustalanie kierunków działania rządu
2.2.Grupy interesu w procesie przygotowania rządowego projektu ustawy
2.3.Organizacja Rady Ministrów
2.4.Organy wewnętrzne Rady Ministrów w procesie ustawodawczym
3.Tryb pracy Rady Ministrów w procesie przygotowania projektu ustawy
3.1.Opracowywanie i uzgadnianie rządowych projektów ustaw
3.2.Wnoszenie projektów ustaw do rozpatrzenia przez Radę Ministrów
3.3.Rządowy proces decyzyjny w sprawie wykonania inicjatywy ustawodawczej
4.Rządowe projekty ustaw

ROZDZIAŁ III
UDZIAŁ RZĄDU W PARLAMENTARNYM POSTĘPOWANIU USTAWODAWCZYM
1.Sejmowe postępowanie ustawodawcze
1.1.Postępowanie z projektem ustawy w Sejmie
1.2.Porządek dzienny posiedzenia Sejmu
1.3.Autonomia regulaminowa parlamentu
1.4.Rola wnioskodawcy projektu ustawy
1.5.Rozpatrzenie projektu ustawy przez Sejm
1.6.Pierwsze czytanie projektu ustawy
1.7.Drugie czytanie projektu ustawy
1.8.Trzecie czytanie projektu ustawy
1.9.Prawo zgłaszania poprawek oraz autopoprawek
1.10.Wysłuchanie publiczne
2.Zakończenie postępowania ustawodawczego
2.1.Odrzucenie projektu ustawy
2.2.Prawo wycofania projektu ustawy
2.3.Zasada dyskontynuacji prac parlamentarnych
3.Stanowisko Senatu wobec ustawy uchwalonej przez Sejm
4.Specyfika postępowania ustawodawczego w trybie pilnym
5.Skuteczność inicjatyw rządowych

ROZDZIAŁ IV
KOŃCOWE ETAPY POSTĘPOWANIA USTAWODAWCZEGO
1.Podpisanie ustawy przez głowę państwa i zarządzenie jej ogłoszenia
2.Weto ustawodawcze
2.1.Prawnoustrojowe założenia konstrukcji weta ustawodawczego na gruncie Konstytucji z 1997 roku
2.2.Sejmowe postępowanie w sprawie ponownego rozpatrzenia ustawy
2.3.Praktyka stosowania weta ustawodawczego
3.Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw
3.1.Pojęcie kontroli prewencyjnej
3.2.Wniosek Prezydenta w sprawie konstytucyjności ustawy
3.3.Skutki orzeczenia Trybunatu Konstytucyjnego

PODSUMOWANIE

BIBLIOGRAFIA

GOVERNMENT IN LEGISLATIVE PROCEDURĘ IN POLAND (SUMMARY)


292 strony, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022