|
O filmach politycznych.
Między polityką, politycznością i ideologią
|
Książka stanowi kompleksowe wprowadzenie do zagadnienia relacji między filmem a
polityką i ideologią.
W takim ujęciu utwór filmowy może być traktowany zarówno jako ilustracja
działania różnych mechanizmów społeczno-politycznych (np. w dydaktyce z zakresu nauk
społecznych), jak i punkt odniesienia w debacie publicznej (np. gdy porusza on problemy
moralnie kontrowersyjne). Ponadto film nierzadko stawał się – również w sensie
dosłownym – częścią polityki, przeistaczając się w narzędzie służące do
stymulacji aktywności politycznej (np. jako środek propagandy politycznej lub krytyki
władzy).
Prezentowane analizy filmów dowodzą, że polityka to nie tylko walka o władzę, ale
także konfrontacja określonych wyobrażeń społecznych w publicznej przestrzeni
symbolicznej. Polityczna może być przy tym zarówno treść filmu (bezpośrednio albo
metaforycznie), jak i jego forma (np. paradokumentalna lub awangardowa). Z kolei,
niepolityczny film może zostać politycznie uwikłany.
Dydaktykom w zakresie nauk społecznych niniejsza praca pozwoli uatrakcyjnić
prowadzone zajęcia., zwłaszcza przy okazji omawiania takich zagadnień, jak: władza,
komunikacja polityczna, podmiotowość polityczna, propaganda i perswazja polityczna,
świadomość polityczna, popkulturyzacja polityczna. Filmoznawcom zaś lektura
niniejszego opracowania umożliwi wyjście poza radykalne, jednostronne i często
zupełnie dalekie od powszechnego rozumienia koncepcje polityki i ideologii. Zadowoleni
powinni być również pasjonaci kina, zwłaszcza politycznego i społecznie
zaangażowanego, ponieważ otrzymują jedyną na polskim rynku wydawniczym publikację,
która dogłębnie analizuje takie filmowe formy, jak political fiction, a także
polityczne dramaty, thrillery, komedie i satyry. Osoby zainteresowane szeroko rozumianym
życiem społecznym otrzymują natomiast książkę, która pozwala zrozumieć chociażby
to, jak często, oglądając filmy nawet niepoważne, jesteśmy narażeni na rozmaite
ideologiczne pułapki oraz to, jak możemy się przed nimi chronić.
Rozważania wstępne
CZĘŚĆ PIERWSZA Filmy programowo polityczne, czyli świadoma prezentacja
treści politycznych w dziełach filmowych
Rozdział 1
Filmy programowo polityczne - próba konceptualizacji
Rozdział 2
Filmy programowo polityczne a reprodukcja systemu politycznego
Rozdział 3
Filmy programowo polityczne a krytyka systemu politycznego
CZĘŚĆ DRUGA Polityczność filmów tematycznie niepolitycznych
Rozdział 4
Filmowe metafory polityczne
Rozdział 5
Upolitycznianie filmów niepolitycznych w perspektywie neopragmatyzmu
Rozdział 6
Wokół dyskursywnej polityczności filmów, czyli wpływ studiów kulturowych na
analizę filmów
CZĘŚĆ TRZECIA Film jako model porządku społeczno-symbolicznego
Rozdział 7
Film jako środek reprodukcji ideologicznej, czyli wokół tradycyjnych koncepcji
strukturalno-krytycznych
Rozdział 8
Między pragnieniem a fantazją, czyli współczesna neolacanowska teoria filmu
Rozdział 9
Paradokumentalizm jako strategia budowania i podważania wrażenia autentyczności
w filmach
Zamiast podsumowania
Film polityczny jako narzędzie edukacji politologicznej
Bibliografia
Filmografia
Indeks osobowy
350 stron, B5, oprawa miękka