Psychoterapia poznawczo-behawioralna.
Teoria i praktyka
Książka Agnieszki Popiel i Ewy Pragłowskiej jest pierwszym polskim
podręcznikiem psychoterapii poznawczo-behawioralnej.
Autorki – znane specjalistki w tej dziedzinie – szczegółowo omawiają
założenia teoretyczne podejścia poznawczo-behawioralnego, prezentują modele wybranych
zaburzeń, zasady pracy terapeutycznej, techniki poznawcze i behawioralne oraz wyniki
badań nad skutecznością tej formy terapii, opartej na danych naukowych.
Znakomity podręcznik akademicki, źródło wiedzy dla psychoterapeutów, psychologów,
lekarzy i osób szkolących się w zakresie psychoterapii. Książka zawiera także
obszerny angielsko-polski słowniczek terminów, użyteczny m.in. dla tłumaczy publikacji
poświęconych terapii poznawczo-behawioralnej
Spis treści:
Przedmowa
Od autorek
Część I. Założenia teoretyczne psychoterapii poznawczo-behawioralnej.
Rozwój nurtu terapii poznawczych i behawioralnych na świecie i w Polsce
Rozdział 1. Psychoterapia poznawczo-behawioralna – wyjaśnienia
terminologiczne
Rozdział 2. Rzut oka na historię. Psychologia poznawcza i behawioryzm a psychoterapia
poznawczo-behawioralna
Psychoterapia poznawczo-behawioralna na świecie
Psychoterapia poznawczo-behawioralna w Europie
Psychoterapia poznawczo-behawioralna w Polsce
Psychoterapia poznawczo-behawioralna a integracja w psychoterapii
Rozdział 3. Założenia teoretyczne psychoterapii poznawczo-behawioralnej
Modele Ellisa i Becka – procesy poznawcze w praktyce
klinicznej
Myśli automatyczne
Schematy poznawcze
Zniekształcenia poznawcze
Specyficzność poznawcza stanów psychopatologicznych i modele zaburzeń psychicznych
Modele poznawcze zaburzeń afektywnych – depresja
Modele poznawcze zaburzeń lękowych
Modele poznawcze zaburzeń osobowości
Część II. Praktyka psychoterapii poznawczo-behawioralnej
Rozdział 4. Cechy procesu terapeutycznego w psychoterapii poznawczo-behawioralnej
Określenie celu, problemu w osiągnięciu go i ukierunkowanie na jego rozwiązanie
Dobór metod na podstawie dynamicznie tworzonej konceptualizacji problemu pacjenta
Skupienie na teraźniejszości
Nadanie struktury procesowi terapii i każdej sesji terapeutycznej
Relacja terapeutyczna
Współpraca pacjenta i terapeuty
Psychoedukacja
Techniki terapeutyczne
Ograniczenie terapii w czasie
Wyposażenie pacjenta w wiedzę i narzędzia autoterapii
Rozdział 5. Pierwszy etap psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Rozpoznanie
Konceptualizacja problemu i diagnoza kliniczna
Określenie problemu („co?”)
Pierwszy poziom konceptualizacji problemu („jak?”)
Drugi poziom konceptualizacji problemu („dlaczego”?}
Cele terapii
Protokół rozbieżności
Rozdział 6. Drugi etap psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Realizacja celów
Plan interwencji terapeutycznych
Kontrakt terapeutyczny i informacje o terapii
Techniki terapeutyczne
Techniki poznawcze
Techniki behawioralne
Praca osobista – zadania terapeutyczne
Rozdział 7. Trzeci etap psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Sprawdzenie i
utrwalenie osiągnięć
Zapobieganie nawrotom
Weryfikacja rezultatów terapii
SOS, czyli między innymi o zjawisku oporu w terapii poznawczo-behawioralnej
Zakończenie terapii
Rozdział 8. Umiejętności terapeuty poznawczo-behawioralnego
Część III. Weryfikacja empiryczna
Rozdział 9. Dane naukowe. Praktyka oparta na badaniach i badania oparte na praktyce
Nauka, praktyka i polityka
Praktyka oparta na badaniach naukowych i badania oparte na praktyce
Zakres zmiany mierzony w badaniach nad psychoterapią
Mechanizmy zmiany obserwowane w badaniach nad psychoterapią
Trwałość rezultatów psychoterapii
Możliwość uogólniania wniosków z badań naukowych na praktykę kliniczną
Zakończenie. Konteksty psychoterapii poznawczo-behawioralnej
Terapia poznawczo-behawioralna a inne szkoły terapii
„Płytka” czy „głęboka”?
Lepsza czy gorsza?
Wąska i specjalistyczna czy całościowa?
Modyfikacja sposobu myślenia pacjenta w terapii poznawczo-behawioralnej – cel czy
środek?
Zmiana przekonań a kwestie relatywizmu
Terapia poznawczo-behawioralna a kwestia duchowości
Niektóre etyczne aspekty spotkania pacjenta i terapeuty poznawczo-behawioralnego –
granice relacji terapeutycznej
Zalecana literatura dla terapeutów
Biblioterapia. Przykłady lektur do pracy osobistej pacjentów
Aneks. Formularze do wykorzystania na użytek praktyki
Słowniczek terminów angielsko-polski
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
292 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka