Język a myślenie
Terapia osób z zaburzeniami mowy
Tomasz Smereka od lat prowadzi działalność terapeutyczną z dziećmi
przejawiającymi zaburzenia rozwoju mowy oraz funkcji intelektualnych. Jako praktyk
doskonale wie, że w terapii dzieci autystycznych w zakresie usprawniania ich myślenia
wciąż dzieje się za mało. Jego książka ma pomóc rodzicom i opiekunom nie tylko w
życiu codziennym, ale również dać im wiarę w możliwość nauczenia ich dzieci tego,
co na początku każdej terapii wydaje się nieosiągalne.
Wstęp
1. Myślenie jako przedmiot badań psychologicznych
2. Myślenie konkretno-praktyczne oraz myślenie dyskursywne
3. Czynność rozwiązywania problemu
4. Mózgowa organizacja czynności rozwiązywania problemu
5. Zaburzenia czynności rozwiązywania problemu
6. Rozwój poznawczy człowieka w teorii Jeana Piageta
7. Szachy jako obszar myślenia problemowego. Analiza symulacyjna i analiza systemowa w
myśleniu szachisty
8. Dwie główne strategie orientacyjne w rozwiązywaniu różnych problemów – badania
własne
9. Autyzm i jego wpływ na aktywność poznawczą dziecka
10. Nauczanie dzieci autystycznych czynności rozwiązywania problemów. Strategia
Nauczania Myślenia (SNM)
11. Wykorzystanie języka w SNM
12. Realizacja poziomu podstawowego SNM
13. Realizacja poziomu zaawansowanego SNM
14. Dzieci autystyczne poddane Strategii Nauczania Myślenia (SNM)
15. Trening czynności rozwiązywania problemów przez osoby z afazją. Badania kliniczne
nad rozwiązywaniem problemów przez osoby z afazją
16. Język i wyobraźnia w czynności rozwiązywania problemu realizowanej przez osoby z
dysfunkcjami mózgu – refleksje teoretyczne
Zakończenie
Aneks
Bibliografia
Language and Thinking. Treatment of People with Speech Disorders. Summary
341 stron, B5, miękka oprawa