Przestrzenie komunikowania
Dziennikarstwo i Media 1
Zebrane w tomie teksty poświęcone są zagadnieniu komunikacji ujętej z perspektywy
dziennikarstwa i badań nad mediami.
Książka warta jest polecenia nie tylko studentom dziennikarstwa, innych kierunków
humanistycznych, nauk społecznych, badaczom czy praktykom – pracownikom mediów, ale
przede wszystkim odbiorcom informacji nadawanych codziennie przez środki masowego
przekazu. W publikacji, oprócz mediów tradycyjnych: prasy, radia i telewizji,
szczególnie szeroko opisywany jest internet.
Autorzy artykułów i komunikatów zwracają uwagę ma zjawiska tak istotne dla
współczesnego uczestnika społeczeństwa medialnego, jak: edukacja medialna (na poziomie
szkolnym i uniwersyteckim), wpływ obcego kapitału na media, tabloidyzacja mediów,
blogi, media społecznościowe i dziennikarstwo alternatywne, analizują dobrze znane
laikom gatunki dziennikarskie (np. prognoza pogody) i z dziedziny public relations
(komunikaty biur promocji), komentują przypadki aktualnego i historycznego dyskursu
politycznego. Zaletą książki, na równi z jej tematyką, jest przystępny język, jakim
posługuje się większość autorów.
Wstęp
Igor Borkowski, Karina Stasiuk-Krajewska, Przestrzenie komunikowania
Artykuły
Piotr Kowalski, Refleksje o antropologii mediów
Andrzej Zawada, Mity założycielskie powojennego Wrocławia
Anna Bednarska-Stec, Przekład a współczesna popkulturowa narracja religijna —
analiza w oparciu o amerykańskie chrześcijańskie strony internetowe
Łukasz Malina, Tabloidyzacja mediów a jej korzenie we współczesnej filozofii i
myśli politycznej
Adam Szynol, Obcy kapitał w polskiej prasie ze szczególnym uwzględnieniem
dzienników regionalnych w dwadzieścia lat po przełomie
Igor Borkowski, Prasa w systemie komunikacji w obrębie polskich zgromadzeń
zakonnych: przykłady historyczne i współczesne
Karina Stasiuk-Krajewska, Granice dziennikarstwa alternatywnego. O (poczuciu)
wolności w internecie
Karolina Lachowska, Marcin Pielużek, Indymedia — model mediów społecznie
zaangażowanych
Kamil Łyżwa, Rewolucja czy naturalna ewolucja? O roli nowych mediów w
komunikowaniu politycznym
Justyna Janus-Konarska, Parasol noś i przy pogodzie, czyli prognoza pogody jako
tekst
Jacek Grębowiec, O niekonsekwencjach w powyborczym dyskursie PiS-u.
Pragmalingwistyczne studium przypadku
Elżbieta Woźniak-Łojczuk, Komunikat prasowy jako podstawowe narzędzie w
działaniach media relations uczelni wyższych: Politechniki Wrocławskiej,
Uniwersytetu Ekonomicznego, Uniwersytetu Przyrodniczego oraz Uniwersytetu Wrocławskiego
Magdalena Maziarz, Naprawdę jaka jest? Edukacja medialna i jej najbliższa
przyszłość w polskiej szkole
Komunikaty
Marek Bratuń, Inżynieria multimedialno-internetowa
Karina Stasiuk-Krajewska, Specjalność: fotografia dziennikarska, reklamowa i
artystyczna
Igor Borkowski, Podyplomowe Studia Dziennikarstwa i Public Relations w roku
jubileuszu piętnastolecia
236 stron, Format: 17.0x23.0cm, oprawa miękka