|
SPOŁECZEŃSTWO WIELOKULTUROWE WYZWANIEM W PRACY NAUCZYCIELA ANDRAGOGA
HORYŃ J. MACIEJEWSKI J. RED. wydawnictwo: WYD UN WROCŁAW , rok wydania 2010, wydanie I cena netto: 28.88 Twoja cena 27,44 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Społeczeństwo wielokulturowe wyzwaniem w pracy nauczyciela andragoga
Wydarzenia historyczne na przełomie XX i XXI wieku oraz zmiany ekonomiczno-polityczne
będące ich konsekwencjami zaowocowały nowym spojrzeniem na edukację wielokulturową i
międzykulturową w Zjednoczonej Europie – Europie bez granic. Migracje społeczne i
rozwój cywilizacji spowodowały, że świat uległ „zmniejszeniu”, a to doprowadziło
do przenikania się kultur i narodów.
Żyjemy w społeczeństwie, w którym odmienność językowa, rasowa, kulturowa czy
religijna mogą być pomostem między różnymi społecznościami. Pomijanie tej
różnorodności może sprzyjać wielu problemom społecznym, związanym z tradycją,
obyczajami czy językiem; może również budzić wzajemną niechęć i uprzedzenia, co
jest efektem stereotypowego myślenia oraz braku wiedzy na temat odmienności kulturowych.
Wstęp
Introduction
ROZDZIAŁ I
Problemy kształtowania się społeczeństwa wielokulturowego
Jan Maciejewski, Marek Bodziany, Integracja i asymilacja kulturowa jako obszary odniesień
do koegzystencji narodów w wielokulturowym świecie
Anna Frąckowiak, Andragogiczne dylematy w obliczu wielokulturowości społeczeństwa
Wojciech Welskop, Edukacja międzykulturowa — relacje między stereotypem, uprzedzeniem
społecznym i stygmatyzacją
Anna Walulik CSFN, Edukacja religijna a dorosły w społeczeństwie wielokulturowym
Anna Musiał-Gąsiorowska, Edukacja w przestrzeni muzeum
Jiří Prokop, Prawo do kształcenia w języku rodzimym dzieci imigrantów w Unii
Europejskiej
Anna Linka, Kompetencja międzykulturowa w nauczaniu języków obcych. Edukacja językowa
a międzynarodowy rynek pracy
Ewa Skibińska, Wielokulturowość w świadomości studentów
ROZDZIAŁ II
Oblicza edukacji Romów
Łukasz Kwadrans, Międzykulturowość a edukacja Romów
Monika Wiktorowicz, Sytuacja społeczna Romów na przykładzie romskich rodzin
zastępczych
z Wrocławia. Ujęcie socjologiczne
Beata Popiołek, Wędrowcy czy mieszkańcy? Edukacja Romów w Polsce na przykładzie
Płocka
Jolanta Horyń, Edukacja Romów problemem społecznym
Hristo Kyuchukov, History, culture and language of Bulgarian and Turkish Muslim Gypsies
(Roma)
Katarína Vanková, Obyčajové tradície pri obradoch u Rómov na Slovensku
Beata Orłowska, Edukacja i dialog w społeczności wielokulturowej
ROZDZIAŁ III
Edukacja mniejszości narodowych w Polsce oraz poza jej granicami
Sebastian Fikus, Modele ochrony praw mniejszości narodowych na Górnym Śląsku
1918–2008
Iwona Wit-Świątkowska, Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych łemkowskiej mniejszości
etnicznej na przykładzie Legnicy
Bożena Domagała, Rola szkoły w podtrzymywaniu tożsamości językowej Ukraińców na
Warmii i Mazurach — historia i perspektywy na przyszłość
Luba Jakubowska-Malicka, Polityczno-edukacyjne tło odrodzenia się kultury polskiej w
Kazachstanie
Małgorzata Kamińska-Płaza, Edukacja języka polskiego na przykładzie obwodu
żytomierskiego na Ukrainie
Arleta Rentz-Tylińska, Swoi i obcy w wielokulturowym społeczeństwie Rosji. Potrzeba
edukacji międzykulturowej
264 strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|