Tabloidy
Język, wartości, obraz świata
Kolejny, 4. numer czasopisma "Oblicza Komunikacji" poświęcony jest w
całości mediom tabloidowym.
Autorzy artykułów skupiają się zarówno na języku polskich tabloidów, jak i na
zawartym w nich systemie wartości. Omawiają też tabloidowy obraz świata oraz typowe
dla tej prasy strategie i konwencje komunikacyjne. W kolejnych numerach "Oblicz
Komunikacji" Czytelnicy znajdą wyczerpujące omówienie najważniejszych zjawisk
współczesnej komunikacji społecznej dokonywane z perspektywy komunikologicznej, tzn.
łączącej podejścia językoznawcze, socjologiczne, medioznawcze i semiotyczne.
Dotychczas ukazały się numery specjalne poświęcone problemom ideologizacji i
tabloidyzacji komunikacji i kultury.
MAGDALENA WOJDYŁA, Tabloidy w badaniach medioznawczych
BOGUSŁAWA DOBEK-OSTROWSKA, Jak podobne? Jak różne? Dzienniki
tabloidowe w odmiennych systemach medialnych
MAGDALENA MATEJA, „Świat przedstawiony” zamiast obrazu
rzeczywistości? Kreacyjny potencjał mediów brukowych
KAZIMIERZ OŻÓG, Człowiek — język — świat według
współczesnych polskich tabloidów (zarys problematyki)
LUDMILA KOURCHAK, Content organization tendencies of a tabloid
(illustrated by the discourse category “theme” in “Komsomolskaya Pravda”)
BARBARA SOBCZAK, Sposoby przyciągania i utrzymywania uwagi w
tabloidach na przykładzie dziennika „Fakt”
MICHAŁ SARNOWSKI, „Komsomolskaja Prawda”: od ideologicznej
tuby do tabloidu
WOJCIECH KAJTOCH, W świecie tabloidowych nagłówków. Ich
retoryka oraz tworzony przez nie obraz rzeczywistości
MAGDALENA WOJDYŁA, Wybrane wyznaczniki stylu tabloidów (na
podstawie pierwszych stron gazet)
EWA MODRZEJEWSKA, Polityka w „Fakcie”, fakt w polityce
MAGDALENA PIECHOTA, Nauka i jej konteksty w e-wydaniach
„Faktu”
Analizy i studia przypadków
ANNA SZEWCZYK, KATARZYNA WARDZAŁA, Tabloidy internetowe —
serwisy plotkarskie w Polsce (na przykładzie serwisów Pudelek.pl i Pardon.pl)
AGATA WIĄCEK, Sposoby przedstawiania życia prywatnego osób
znanych na łamach tabloidu (na przykładzie Kazimierza Marcinkiewicza i Cezarego Pazury)
DOROTA BRZOZOWSKA, Humor w tabloidach
ELŻBIETA KACZMARSKA, MAGDALENA STEFANIAK, JOANNA SUSFAŁ, O
„bezpiecznej” prawdzie w tabloidach polskich i czeskich
MAŁGORZATA DAWIDZIAK-KŁADOCZNA, Osiemnastowieczny pierwowzór
tabloidu na przykładzie „Kuriera Polskiego” i „Uprzywilejowanych Wiadomości z
Cudzych Krajów”
MAŁGORZATA MARCJANIK, JAGODA BLOCH, Łamanie norm grzeczności
jako „atrakcyjna” figura retoryczna
MARTA WĄSIK, Związki frazeologiczne w polskich tabloidach
KATARZYNA LISOWSKA, Obraz kobiety w tabloidach „Super Express”
i „Fakt” — stereotypy, język i zdjęcia
EWA DULNA-RAK, ANNA NIEPYTALSKA-OSIECKA, Darmozjady, obiboki i
złodzieje, czyli obraz polityków, urzędników i administracji państwowej na łamach
tabloidów „Fakt” i „Super Express”
KATARZYNA HOŁOJDA, Wizerunek celebryty w polskiej prasie
tabloidowej
Recenzje i omówienia
MARCIN POPRAWA, [rec.] Agnieszka Kula, Cechy stylowe publicystyki
ekonomicznej na materiale „Polityki” z lat 1957–2004
EWELINA MOROŃ, [rec.] Agnieszka Woynarowska, Niepełnosprawność
intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie
Summaries
Noty o autorach
328 stron, B5, oprawa miękka