Tabloidyzacja języka i kultury
Oblicza komunikacji 3/2010
Pokonferencyjny tom ukazujący się w serii „Oblicza Komunikacji” wnosi istotny
wkład w polskie badania nad przeobrażeniami kultury i współczesnych mediów. Artykuły
autorstwa badaczy reprezentujących różne dyscypliny składają się na definicję,
szerokie omówienie oraz ocenę zjawiska tabloidyzacji. Przedmiotem zainteresowania jest
nie tylko tabloidyzacja mediów, ale także tabloidyzacja kultury i tabloidyzacja w
komunikacji społecznej.
Rozprawy
JANINA HAJDUK-NIJAKOWSKA, Kulturowe źródła tabloidyzacji
przekazów medialnych
BOGUSŁAW SKOWRONEK, Definicja kognitywna terminów „tabloid”
i „tabloidyzacja”. O pułapkach różnorodnych znaczeń
ZBIGNIEW BAUER, „Twój głos w Twoim domu”: cztery typy
tabloidyzacji
MICHAŁ DROŻDŻ, Tabloidyczna „produkcja” sensu i wartości
MARIAN BUGAJSKI, Kultura tabloidów a język
JAN PLESZCZYŃSKI, Przestrzeń aksjologiczna mediów popularnych i
jakościowych
Analizy i studia przypadków
ADAM SZYNOL, Tabloidy na polskim rynku — bilans zysków i strat
PAWEŁ NOWAK, Marketingowy archetyp MIŁOŚCI i WSPÓLNOTY jako
sposób tabloidyzacji komunikacji politycznej w języku mediów
AGNIESZKA DZIOB, O sprawie „Agaty” — studium przypadku
DANUTA KĘPA-FIGURA, Językowe wymiary tabloidyzacji — studium
przypadku
MAGDALENA STECIĄG, Ekooszołomy burzą domy, czyli o
tabloidyzacji dyskursu ekologicznego
GRAŻYNA STACHYRA, Radio kontra tabloid?
JUSTYNA JANUS, Tabloidyzacja języka informacji telewizyjnej
JERZY BINIEWICZ, Tabloidyzacja dyskursu naukowego
OLGA BIAŁEK-SZWED, Voyeuryzm medialny na łamach polskich
tabloidów
Recenzje i omówienia
IRENA KAMIŃSKA-SZMAJ, [rec.] Wojciech Kajtoch, Językowe obrazy
świata i człowieka w prasie młodzieżowej i alternatywnej
TOMASZ PIEKOT, O dwóch inicjatywach z kręgu polskich studiów nad
dyskursem (WAD i D-ART)
Summaries
Noty o autorach
220 stron, B5, oprawa miękka