ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 31.19 29,63   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

POMIAR EFEKTYWOŚCI PROCESU KSZTAŁCENIA W PUBLICZNYM SZKOLNICTWIE


ĆWIĄKAŁA-MAŁYS A.

wydawnictwo: WYD UN WROCŁAW , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 31.19 Twoja cena  29,63 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Pomiar efektywności procesu kształcenia w publicznym szkolnictwie akademickim


Monografia Anny Ćwiąkały-Małys jest poświęcona prezentacji problemów efektywności oraz narzędzi umożliwiających jej pomiar w uczelniach publicznych.

Odwołując się do literatury i prac własnych, autorka przedstawia wyniki przeprowadzonych wielowymiarowych badań empirycznych, obejmujących 59 publicznych uczelni akademickich podległych MNiSW, związanych z problematyką pomiaru efektywności procesu dydaktycznego od strony nakładów i efektów. Badania zostały zaprogramowane, a ich wyniki przedstawione z podziałem na kapitał ludzki, zasoby majątkowe i zasoby finansowe. Kolejne rozdziały książki zostały poświęcone efektywności jako zasadniczemu zagadnieniu rozpatrywanemu przez autorkę - od podejścia teoretycznego, przez analizę kontekstu międzynarodowego, z przywołaniem przykładów siedmiu krajów (w tym pięciu europejskich) do zasadniczej części pracy, czyli koncepcji pomiaru efektywności procesu kształcenia w polskim publicznym szkolnictwie wyższym.

Dorobek autorki otwiera nowe możliwości rozwiązywania trudnych problemów budżetowania procesu kształcenia w uczelniach publicznych z uwzględnieniem jego efektywności, a zatem odwołania się do efektów kształcenia. Podejście takie jest niezwykle aktualne w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacji.


Wstęp

Rozdział 1

Prawno-finansowy system organizacji szkolnictwa wyższego w Polsce. Problem autonomii publicznych szkół wyższych

1.1. Miejsce szkolnictwa wyższego w gospodarce opartej na wiedzy

1.2. Warunki funkcjonowania publicznego szkolnictwa wyższego w Polsce do 1990 roku

1.3. Ocena sytuacji publicznego szkolnictwa wyższego w Polsce po 1990 roku

Rozdział 2

Stan zasobów publicznego szkolnictwa wyższego w kontekście kształcenia masowego

2.1. Pożądane kierunki zmian w systemie szkolnictwa wyższego

2.2. Problem zarządzania zasobami w procesie kształcenia w publicznych uczelniach akademickich

2.2.1. Kapitał ludzki

2.2.2. Zasoby majątkowe

2.2.3. Zasoby finansowe

Rozdział 3

Efektywność techniczna i sposoby jej pomiaru — zarys teoretyczny problemu

3.1. Efektywność ekonomiczna — istota problemu i interpretacja

3.2. Podstawowe metody pomiaru efektywności gospodarczej

3.3. Nieparametryczna metoda pomiaru efektywności technicznej — DEA

3.4. Wykorzystanie miar radialnych do pomiaru efektywności technicznej

3.4.1. Model CCR

3.4.2. Model BCC

3.5. Pomiar zmian efektywności w czasie — indeks produktywności Malmquista

Rozdział 4

Pomiar efektywności procesu kształcenia w kontekście reform publicznego szkolnictwa wyższego w wybranych krajach Europy i świata

4.1. Zasadność pomiaru efektywności procesu kształcenia w publicznych uczelniach wyższych

4.2. Przegląd europejskich i światowych doświadczeń w zakresie pomiaru efektywności procesu kształcenia przy zastosowaniu nieparametrycznej metody DEA

4.2.1. System szkolnictwa wyższego w Wielkiej Brytanii

4.2.2. System szkolnictwa wyższego w Niemczech

4.2.3. System szkolnictwa wyższego w Szwecji

4.2.4. System szkolnictwa wyższego w Austrii

4.2.5. System szkolnictwa wyższego we Włoszech

4.2.6. System szkolnictwa wyższego w Portugalii

4.2.7. System szkolnictwa wyższego w Australii

4.2.8. System szkolnictwa wyższego w Kanadzie

Rozdział 5

Koncepcja pomiaru efektywności procesu kształcenia w polskim publicznym szkolnictwie akademickim

5.1. Modele pomiaru efektywności procesu kształcenia w publicznym szkolnictwie wyższym w Polsce w latach 2001–2007

5.2. Analiza i ocena wyników pomiaru efektywności procesu kształcenia w publicznym szkolnictwie wyższym w latach 2001–2007 przy zastosowaniu metody DEA

5.2.1. Model efektywnościowy kosztowy I .

5.2.2. Model efektywnościowy kosztowy II

5.2.3. Model efektywnościowy dotacyjny III

5.2.4. Model efektywnościowy dotacyjny IV

5.2.5. Model efektywnościowy dotacyjny V

5.2.6. Zmiany efektywności procesu kształcenia w aspekcie czasowym — indeks

Malmquista

Podsumowanie

Apendyks

Koncepcja modyfikacji algorytmu dotacyjnego o składnik efektywności wykorzystania zasobów w procesie kształcenia dla 59 publicznych uczelni akademickich

Bibliografia

Summary

Wykaz tabel

Wykaz rysunków

Wykaz schematów


236 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022