Pomiar efektywności procesu kształcenia w publicznym szkolnictwie akademickim
Monografia Anny Ćwiąkały-Małys jest poświęcona prezentacji problemów
efektywności oraz narzędzi umożliwiających jej pomiar w uczelniach publicznych.
Odwołując się do literatury i prac własnych, autorka przedstawia wyniki
przeprowadzonych wielowymiarowych badań empirycznych, obejmujących 59 publicznych
uczelni akademickich podległych MNiSW, związanych z problematyką pomiaru efektywności
procesu dydaktycznego od strony nakładów i efektów. Badania zostały zaprogramowane, a
ich wyniki przedstawione z podziałem na kapitał ludzki, zasoby majątkowe i zasoby
finansowe. Kolejne rozdziały książki zostały poświęcone efektywności jako
zasadniczemu zagadnieniu rozpatrywanemu przez autorkę - od podejścia teoretycznego,
przez analizę kontekstu międzynarodowego, z przywołaniem przykładów siedmiu krajów
(w tym pięciu europejskich) do zasadniczej części pracy, czyli koncepcji pomiaru
efektywności procesu kształcenia w polskim publicznym szkolnictwie wyższym.
Dorobek autorki otwiera nowe możliwości rozwiązywania trudnych problemów budżetowania
procesu kształcenia w uczelniach publicznych z uwzględnieniem jego efektywności, a
zatem odwołania się do efektów kształcenia. Podejście takie jest niezwykle aktualne w
kontekście Krajowych Ram Kwalifikacji.
Wstęp
Rozdział 1
Prawno-finansowy system organizacji szkolnictwa wyższego w Polsce. Problem
autonomii publicznych szkół wyższych
1.1. Miejsce szkolnictwa wyższego w gospodarce opartej na wiedzy
1.2. Warunki funkcjonowania publicznego szkolnictwa wyższego w Polsce do 1990 roku
1.3. Ocena sytuacji publicznego szkolnictwa wyższego w Polsce po 1990 roku
Rozdział 2
Stan zasobów publicznego szkolnictwa wyższego w kontekście kształcenia
masowego
2.1. Pożądane kierunki zmian w systemie szkolnictwa wyższego
2.2. Problem zarządzania zasobami w procesie kształcenia w publicznych uczelniach
akademickich
2.2.1. Kapitał ludzki
2.2.2. Zasoby majątkowe
2.2.3. Zasoby finansowe
Rozdział 3
Efektywność techniczna i sposoby jej pomiaru — zarys teoretyczny problemu
3.1. Efektywność ekonomiczna — istota problemu i interpretacja
3.2. Podstawowe metody pomiaru efektywności gospodarczej
3.3. Nieparametryczna metoda pomiaru efektywności technicznej — DEA
3.4. Wykorzystanie miar radialnych do pomiaru efektywności technicznej
3.4.1. Model CCR
3.4.2. Model BCC
3.5. Pomiar zmian efektywności w czasie — indeks produktywności Malmquista
Rozdział 4
Pomiar efektywności procesu kształcenia w kontekście reform publicznego
szkolnictwa wyższego w wybranych krajach Europy i świata
4.1. Zasadność pomiaru efektywności procesu kształcenia w publicznych uczelniach
wyższych
4.2. Przegląd europejskich i światowych doświadczeń w zakresie pomiaru efektywności
procesu kształcenia przy zastosowaniu nieparametrycznej metody DEA
4.2.1. System szkolnictwa wyższego w Wielkiej Brytanii
4.2.2. System szkolnictwa wyższego w Niemczech
4.2.3. System szkolnictwa wyższego w Szwecji
4.2.4. System szkolnictwa wyższego w Austrii
4.2.5. System szkolnictwa wyższego we Włoszech
4.2.6. System szkolnictwa wyższego w Portugalii
4.2.7. System szkolnictwa wyższego w Australii
4.2.8. System szkolnictwa wyższego w Kanadzie
Rozdział 5
Koncepcja pomiaru efektywności procesu kształcenia w polskim publicznym
szkolnictwie akademickim
5.1. Modele pomiaru efektywności procesu kształcenia w publicznym szkolnictwie wyższym
w Polsce w latach 2001–2007
5.2. Analiza i ocena wyników pomiaru efektywności procesu kształcenia w publicznym
szkolnictwie wyższym w latach 2001–2007 przy zastosowaniu metody DEA
5.2.1. Model efektywnościowy kosztowy I .
5.2.2. Model efektywnościowy kosztowy II
5.2.3. Model efektywnościowy dotacyjny III
5.2.4. Model efektywnościowy dotacyjny IV
5.2.5. Model efektywnościowy dotacyjny V
5.2.6. Zmiany efektywności procesu kształcenia w aspekcie czasowym — indeks
Malmquista
Podsumowanie
Apendyks
Koncepcja modyfikacji algorytmu dotacyjnego o składnik efektywności wykorzystania
zasobów w procesie kształcenia dla 59 publicznych uczelni akademickich
Bibliografia
Summary
Wykaz tabel
Wykaz rysunków
Wykaz schematów
236 stron, B5, oprawa miękka