Stymulowanie innowacyjności pracowników
Problemy praktyczne
W XX wieku nastąpił poważny postęp technologiczny i cywilizacyjny. Pojawiło się
mnóstwo wynalazków ułatwiających człowiekowi życie. Wiele państw położyło nacisk
na innowacje. Innowacje są niewątpliwie warunkiem koniecznym do przetrwania i rozwoju
współczesnych organizacji.
Tworzenie i wdrażanie innowacji jest uwarunkowane licznymi czynnikami zewnętrznymi i
wewnętrznymi, spośród których można wyróżnić uwarunkowania wspólne dla wszystkich
typów organizacji oraz specyficzne dla branży, charakteru prowadzonej działalności,
wielkości organizacji, formy własności czy profilu działania. Jednym z elementów
wpływających na innowacyjność przedsiębiorstwa jest jego wewnętrzny potencjał
innowacyjny.
Od innowacyjności ludzi zależy innowacyjność organizacji. Twórcami nowych pomysłów
– także w procesach gospodarczych – są bowiem zawsze ludzie. Potencjał
innowacyjności pracowników jest ściśle związany z poziomem ich kreatywności, co nie
oznacza, że pozyskanie zasobów ludzkich o wysokich zdolnościach twórczych daje
przedsiębiorstwu gwarancję rozwoju i pokonania konkurentów. Aby tak się stało,
niezbędne jest stworzenie odpowiednich warunków organizacyjnych i społecznych
ukierunkowanych na ukształtowanie środowiska, w którym możliwe będzie gospodarowanie
potencjałem innowacyjnym zatrudnionych.
Przyjęto zatem, że potencjał ten może być pozyskiwany, kształtowany i wreszcie
lepiej lub gorzej wykorzystywany na potrzeby organizacji. Takie myślenie znalazło
odzwierciedlenie w konstrukcji niniejszego opracowania,
która obejmuje cztery zasadnicze części:
1. Innowacje – rodzaje i kulturowe uwarunkowania ich tworzenia.
2. Kreatywny pracownik – jego cechy i możliwości pozyskiwania.
3.Kadra kierownicza wobec potrzeby zarządzania kreatywnością.
4. Kształtowanie proinnowacyjnego środowiska pracy.
Potencjał innowacyjny pracowników może być pozyskiwany, kształtowany i wreszcie
lepiej lub gorzej wykorzystywany na potrzeby organizacji. Opis i analiza przypadków
zawartych w książce powinny pomóc czytelnikowi uporządkować wiedzę w przekroju
następujących pytań:
•W czym przejawia się innowacyjność podmiotu gospodarczego i na ile jest ona
uzależniona od kontekstu kulturowego?
•Jak ograniczać ryzyko błędnych decyzji podczas rekrutacji kreatywnych pracowników?
•Jakich zachowań powinien unikać menedżer w procesie kierowania ludźmi o wysokim
potencjale innowacyjnym?
•Co robić, by uaktywnić i spożytkować rozpoznany w pracownikach potencjał twórczy?
Adresaci publikacji
Publikacja dedykowana jest w istocie szerokiemu profilowi czytelników. Adresatów
zawartych w niej treści można podzielić na trzy niewykluczające się wzajemnie grupy,
tj.:
•osoby, którym zależy na rozwoju personelu i czują się współodpowiedzialne za
tworzenie środowiska stymulującego innowacyjność w miejscu pracy (pracownicy działów
HR, menedżerowie liniowi różnych szczebli zarządzania oraz menedżerowie projektów);
•osoby profesjonalnie zajmujące się edukacją (wykładowcy akademiccy, trenerzy oraz
coachowie);
•studenci, słuchacze studiów podyplomowych z zakresu zarządzania;
•pasjonaci problematyki innowacyjności samodzielnie dbający o rozwój swojego
potencjału.
136 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka