ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

REGIONALIZM HANDLOWY W XXI WIEKU


ŚLEDZIEWSKA K.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2012, wydanie I

cena netto: 31.89 Twoja cena  30,30 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Regionalizm handlowy w XXI wieku

Przesłanki teoretyczne i analiza empiryczna


Książka jest kompleksowym opracowaniem teorii regionalizmu handlowego oraz badań empirycznych wpływu tego procesu na współpracę gospodarczą na świecie.

Regionalizm handlowy stał się w XXI wieku najczęściej wybieraną formą regulowania współpracy gospodarczej.

Obecnie praktycznie każde państwo zawiera ze swoimi partnerami handlowymi regionalne porozumienia handlowe, tworząc strefy wolnego handlu bądź unie celne. Polskę jako państwo członkowskie Unii Europejskiej obowiązuje ponad trzydzieści takich regionalnych porozumień handlowych.


Spis treści:

Wstęp

1.Multilateralna liberalizacja w ramach GATT/WTO i regionalizm handlowy
1.1.Koncepcja multilateralnej liberalizacji handlu po II wojnie światowej
1.2.Koncepcja regionalizmu handlowego
1.3.Zasady WTO normatywnymi ramami regionalizmu handlowego
1.4.Podsumowanie

2.Rozwój i charakter współpracy w ramach regionalizmu handlowego
2.1.Rozwój multilateralnej współpracy w gospodarce światowej
2.2.Rozwój regionalizmu handlowego w ramach GATT/WTO
2.3.Pierwsza fala regionalizmu handlowego
2.4.Druga fala regionalizmu handlowego
2.5.Trzecia fala regionalizmu handlowego
2.6.Podsumowanie

3.Specyfika i znaczenie regionalizmu handlowego w handlu światowym
3.1.Motywy wzrostu zainteresowania regionalizmem handlowym
3.2.Znaczenie powiązań preferencyjnych i charakter regionalizmu handlowego w XXI wieku
3.3.Znaczenie handlu preferencyjnego w handlu światowym
3.4.Podsumowanie

4.Teoretyczna analiza efektów regionalizmu handlowego
4.1.Efekty kreacji i przesunięcia handlu w warunkach doskonałej konkurencji
4.2.Efekt kreacji i przesunięcia w warunkach konkurencji monopolistycznej i korzyści skali
4.3.Regionalne porozumienia handlowe bez efektu przesunięcia handlu
4.4.Podsumowanie

5.Wpływ trzeciej fali regionalizmu na handel towarami
5.1.Teoretyczne podstawy modelu grawitacji
5.2.Wykorzystanie modeli grawitacji do badania procesów regionalizmu
5.3.Empiryczne badanie wpływu regionalizmu na wymianę handlową
5.4.Podsumowanie

6.Ekonomia polityczna preferencyjnej polityki handlowej
6.1.Endogeniczność preferencyjnej polityki handlowej
6.2.Liberalizacja preferencyjna wynikiem efektu domina
6.3.Regionalizm handlowy a multilateralizm: wzajemne odziaływanie
6.4.Podsumowanie

7.Empiryczne badania endogenicznej preferencyjnej polityki handlowej w czasie trzeciej fali regionalizmu handlowego
7.1.Empiryczna analiza znaczenia efektu przesunięcia jako determinanty regionalizmu handlowego
7.2.Specyfikacja ekonometryczna badania determinant decyzji o zawarciu regionalnego porozumienia handlowego
7.3.Empiryczna weryfikacja występowania efektu domina w czasie trzeciej fali regionalizmu
7.4.Podsumowanie

Zakończenie

Wykaz skrótów

Bibliografia


258 stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022