Naoczność
Materiały wizualne jako świadectwa historyczne
Peter Burke pokazuje, jak świadectwa wizualne ( malowidła, rzeźby, grafiki,
fotografie, filmy) mogą być wykorzystywane przez badaczy przeszłości nie tylko jako
uzupełnienie dokumentów pisanych lecz także jako samodzielne źródła informacji.
Autor kładzie duży nacisk na krytyczna metodę interpretacji, odczytywanie danego
dzieła w ideologicznym i kulturowym kontekście jego powstania.
Ze wszech miar wciągający wykład, pokazujący, jak za pomocą
sztuk pięknych, grafik, fotografii, filmu i inne mediów można próbować zrozumieć
realia życia w innych epokach [...] wciągający, inspirujący i bardzo przystępnie
napisany.
Paul Bonawentura, „Tatę Magazine"
Autor wraca do klasycznych badaczy relacji miedzy historia a sztuka,
u nich szukając inspiracji dla badań obrazów, aczkolwiek odwołuje się równocześnie
do współczesnych metod badawczych wywodzących się z psychoanalizy, strukturalizmu i
postststrukturalizmu...
Dr hab. Ewa Domańska, prof. UAM
Według mnie ta książka należy do fundamentalnych prac
podejmujących problem wizualizacji historii!
Prof. dr hab. Krzysztof Zamorski
Błyskotliwe i bezstronne studium
Michael Baxandalla, "English Historical Review"
Peter Burke jest emerytowanym profesorem historii kultury na Emmanuel
College na Uniwersytecie Cambridge.
Przedmowa i podziękowania 9
Spis ilustracji 11
Wprowadzenie do wydania polskiego: „Przesłuchując naocznego świadka” 17
Wprowadzenie: świadectwo obrazów 27
1 Fotografie i portrety 39
2 Ikonografia i ikonologia 53
3 Święte i nadprzyrodzone 66
4 Władza i protest 79
5 Kultura materialna przez pryzmat obrazów 101
6 Wizerunki społeczeństwa 125
7 Stereotypy Innego 146
8 Narracje wizualne 164
9 Od świadka do historyka 183
10 Poza ikonografię? 195
11 Historia kulturowa obrazów 204
Przypisy 217
Bibliografia 233
Źródła fotografii 243
Indeks 245
256 stron, Format: 16.0x24.0cm, oprawa miękka