|
KULTURA ZABAWY
PALECZNY T. KANTOR R. BANASZKIEWICZ M. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2012, wydanie I cena netto: 43.50 Twoja cena 41,33 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Kultura zabawy
Jednym z najważniejszych wyróżników aktualnej, kulturowej ponowoczesności jest
zabawa, gra, rozrywka. Wzrastające znaczenie tzw. przemysłu rozrywkowego, tabloidyzacja,
rozwój marketingu doznań – zjawiska symptomatyczne dla ostatnich dziesięcioleci
sprawiają, że w chaosie uprzyjemniania życia ginie gdzieś sama zabawa.
Czy tak naprawdę w dzisiejszej kulturze mamy jeszcze do czynienia z zabawą?
Czy bawimy się czy też szukamy rozrywki?
Gdzie przebiega cienka linia między tym, co jest zabawą a co nią nie jest?
Te pytania stały się punktem wyjścia do powstania niniejszego tomu. Zawarte w
nim teksty, prezentując fenomen różnych form zabawy w kulturze współczesnej, zmagają
się z pytaniami, które wyrażają troskę o egzystencję, człowieczeństwo, a wreszcie,
sens życia.
Pod banalnymi z pozoru pytaniami o rolę związanych z zabawą form aktywności
kulturowej kryje się odwieczne dążenie człowieka do zrozumienia sensu swojego
istnienia w świecie.
Magdalena Banaszkiewicz, Zabawa – i co z tego wynika? 7
Tadeusz Paleczny, Transgresyjne formy zabawy w świecie ponowoczesnym 19
Ryszard Kantor, Kultura konsumpcji zabawy. Kilka refleksji 39
Paweł Cieślarek, Tyrania przyjemności. Współczesna kultura w niewoli rozrywki
55
Krzysztof Wałczyk, Kult jako zabawa. O znaczącym niedopowiedzeniu koncepcji
zabawy Johana Huizingi 67
Lilianna Dorak-Wojakowska, Współczesny teatr karnawału 87
Marzena Maciulewicz, Miejsce i znaczenie maski we współczesnych obchodach
karnawałowych na przykładzie Rijeki 107
Magdalena Szalbot, Homo faber – homo ludens. O zabawie przy pracy
121
Edward Szkoda, Kompetencje ludyczne nauczycieli wczesnej edukacji w ich samoocenie
139
Tomasz Majkowski, Gra wideo jako model dobrego życia 153
Małgorzata Gaszyńska-Magiera, Czytanie – między powinnością a zabawą
167
Karolina Golemo, Medialna zabawa w epoce Berlusconiego. Włoska telewizja między
rozrywką a polityką 185
Małgorzata Wrześniak, „Ale lala!” – zabawki świata konsumpcji
209
Elżbieta Wiącek, Razanne, Sara, Fulla, Dżamila... Lalka polem walki i
nośnikiem muzułmańskiego stylu życia na obszarze Bliskiego Wschodu 227
242 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|