Utwór
Przedmiot prawa autorskiego
W czasach, gdy pojawiły się tezy, że przedmiotem prawa autorskiego są hasła w
słownikach, opracowania dotyczące zarządzania nieruchomościami, przepisy kulinarne, a
nawet pojedyncze słowa, wyznaczenie granicy pomiędzy chronioną twórczością a
obszarem wolnym od monopolu autorskiego staje się pilną potrzebą.
W polskim piśmiennictwie nie brakuje wartościowych opracowań odnoszących się do
konkretnych rodzajów chronionych dzieł, nie było jednak dotąd pracy skupiającej się
na ogólnych przesłankach ochrony ustanowionych w art. 1 ust. 1 obecnie obowiązującej
ustawy. Niniejsza monografia jest próbą wypełnienia tej luki.
Autor analizuje w sposób systematyczny przesłanki ochrony prawnoautorskiej:
twórczość, indywidualny charakter i ustalenie, odwołując się do poglądów
sformułowanych w polskiej doktrynie i orzecznictwie.
Zaobserwowane niedoskonałości dominującej, skrajnie liberalnej koncepcji tych
kryteriów prowadzą do sformułowania propozycji ich alternatywnego ujęcia. Praktyczne
doświadczenia autora owocują wnioskami odnoszącymi się do sposobu dowodzenia
przesłanek ochrony w sporach sądowych.
Spis treści:
Wykaz skrótów
Wykaz literatury
Rozdział I. Wprowadzenie
§ 1.Uwagi wstępne
§ 2.Zakres tematyczny i konstrukcja pracy
§ 3.Metodologia badań
§ 4.Hipotezy badawcze
Rozdział II. Płaszczyzny postrzegania pojęcia utworu (ujęcia zjawiska utworu)
§ 1.Uwagi wstępne
§ 2.Płaszczyzna instrumentalistyczna (ujęcie instrumentalistyczne)
§ 3.Płaszczyzna socjologiczna (ujęcie socjologiczne)
§ 4.Płaszczyzna psychologiczna (ujęcie psychologiczne)
§ 5.Płaszczyzna strukturalna (ujęcie strukturalne)
§ 6.Płaszczyzna ekonomiczna (ujęcie ekonomiczne)
§ 7.Płaszczyzna teoretycznoprawna (ujęcie teoretycznoprawne)
§ 8.Płaszczyzna dogmatyczna (ujęcie dogmatyczne)
Rozdział III. Utwór w ujęciu dogmatycznym. Prezentacje opisowe
§ 1.Przedmiot prawa autorskiego w ujęciu PrAut 1926
i PrAut 1952. Wzmianka
I.Ustawa o prawie autorskiem z 1926 r.
II.Ustawa o prawie autorskim z 1952 r.
III.Podsumowanie
§ 2.Przedmiotowe przesłanki ochrony prawnoautorskiej w orzecznictwie sądów polskich
oraz Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
I.Orzecznictwo z okresu obowiązywania PrAut 1926 i PrAut 1952
II.Orzecznictwo z okresu obowiązywania PrAutiPrPokr 81
III.Orzecznictwo sądów polskich. Podsumowanie
IV.Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Rozdział IV. Definicja przedmiotu prawa autorskiego według ustawy o prawie
autorskim i prawach pokrewnych
§ 1.Uwagi wstępne
§ 2.Przesłanka pierwsza: przejaw działalności twórczej (cecha twórczości)
I.Koncepcja minimalistyczna
II.Koncepcja rygorystyczna
§ 3.Przesłanka druga: indywidualność (indywidualny charakter)
I.Koncepcja podmiotowa (subiektywna)
II.Koncepcja przedmiotowa (obiektywizująca)
§ 4.Przesłanki twórczości i indywidualności
Próba alternatywnego ujęcia
§ 5.Przesłanka trzecia: ustalenie
§ 6.Przesłanka korygująca: wyłączenie prawnoautorskiej
ochrony idei (art. 1 ust. 21 PrAutiPrPokr)
§ 7.Charakter prawny wyłączeń przedmiotowych z art. 4 PrAutiPrPokr
§ 8.Przedmiot prawa autorskiego według ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Podsumowanie
Rozdział V. Ukonstytuowanie się przedmiotu prawa autorskiego
§ 1.Drogi (strategie) nadania utworowi statusu obiektu stosunku prawnoautorskiego
I.Strategia proklamacyjna
II.Strategia administracyjna
III.Strategia aklamacyjna
IV.Strategia normatywna
§ 2.Dowodzenie przedmiotowych przesłanek ochrony prawnoautorskiej
I.Dowód indywidualności w ujęciu przedmiotowym
Rola opinii biegłego
II.Dowód indywidualności w ujęciu podmiotowym
Rola przesłuchania twórcy
III.Dowód twórczości w ujęciu rygorystycznym
Różnorodność środków dowodowych
Rozdział VI. Uwagi końcowe
Indeks rzeczowy
258 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka