Niepubliczne jednostki oświatowe
Organizacja, finanse i kadry
Zarządzanie niepubliczną jednostką oświatową to sprawa trudna
i złożona. Wiąże się ono nie tylko z licznymi obowiązkami organu
prowadzącego, ale także wszystkich jej pracowników, począwszy od dyrektora, przez
księgowość, kadry, a kończąc na personelu pedagogicznym
i niepedagogicznym. W przeciwieństwie do jednostek publicznych,
te niepubliczne nie mają z reguły wsparcia w postaci licznego,
wykwalifikowanego personelu urzędu gminy, bądź powiatu, pomagającego rozłożyć
ciężar licznych obowiązków. Często pozostawione są ze swoimi problemami
bez pomocy.
Mimo tego przepisy prawa stawiają im surowe wymagania, których niespełnienie jest
czasem równoznaczne z ich likwidacją. Regulacje te są na dodatek
niejednoznaczne, niejednokrotnie w gąszczu przepisów dotyczących oświaty
publicznej jednostki niepubliczne muszą doszukiwać się tych przepisów, które
są wiążące również dla nich. Często powstają wątpliwości, czy należy
stosować przepisy ogólne, czy też lepiej dostosowywać na potrzeby oświaty
niepublicznej przepisy przewidziane dla szkół i placówek publicznych, co dotyczy
przykładowo odpowiedniego stosowania niektórych zapisów Karty Nauczyciela.
Niniejsza książka stawia sobie za cel przedstawienie Czytelnikowi zbioru dobrych
praktyk i rozwiązań dla niejednoznacznych prawnie sytuacji, wynikających
z codziennego funkcjonowania niepublicznych jednostek oświaty. Porusza ona kwestie
dotyczące zarówno zasad organizowania tego typu jednostek, warunków formalnych, jakie
muszą spełniać organy prowadzące, w tym – w zakresie uzyskania uprawnień
szkoły publicznej.
W książce znalazły się również wskazówki na temat pozyskiwania
dodatkowych środków finansowych na prowadzenie szkoły lub placówki, także te
dotyczące otrzymywania dotacji z budżetu JST, biorąc pod uwagę również zmiany
mające wejść w życie od 1 stycznia 2013 r.
Z drugiej strony otrzymują Państwo porady, w jaki sposób właściwie
prowadzić księgi rachunkowe, a także jak prawidłowo odprowadzać podatki, aby
uniknąć problemów z fiskusem. W książce nie zabrakło również istotnych
informacji na tematy kadrowo-płacowe, dotyczące przykładowo prawidłowego
rozliczania czasu pracy i naliczania urlopów pracownikom, tworzenia w szkole
zgodnych z prawem regulacji płacowych, czy też zasad zwalniania pracowników
i wystawiania świadectwa pracy. Dodatkowo, w książce znalazły się
praktyczne porady dotyczące przygotowania się na kontrole PIP oraz ZUS. Zwracamy
także uwagę na najczęstsze nieprawidłowości popełniane przez niepubliczne
jednostki oświatowe w powyżej wymienionych kwestiach.
Mamy nadzieję, że niniejsza książka okaże się cennym źródłem wiedzy
w Państwa jednostce i pozwoli na zgodne z przepisami prawa
zorganizowanie jej pracy oraz rozwiązanie wszystkich prawnych przeszkód,
co w efekcie przełoży się na więcej czasu pozwalającego na skupienie
się na rzeczy najważniejszej, czyli prowadzeniu działań edukacyjnych i
wychowawczych na najwyższym poziomie.
Spis treści;
Autorzy
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział 1. Organizacja oświaty prywatnej
1.Wprowadzenie
2.Założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną lub fizyczną
3.Szczegółowe zasady udzielania zezwoleń na założenie szkoły publicznej
4.Wydanie zezwolenia
5.Zasady wydawania zezwoleń na założenie szkoły artystycznej
6.Udzielenie zezwolenia na założenie szkoły artystycznej
7.Cofanie zezwoleń
8.Przejmowanie do prowadzenia jednostek oświaty samorządowej przez osoby fizyczne lub
prawne
9.Zakładanie przez osoby fizyczne i prawne niepublicznych jednostek oświatowych
10.Wykreślenie z ewidencji szkół i placówek niepublicznych
11.Nabywanie przez szkołę niepubliczną uprawnień szkoły publicznej
12.Likwidacja jednostek oświatowych
Rozdział 2. Działalność niepublicznych jednostek oświatowych w zakresie
kształcenia, wychowania i opieki
1.Obowiązki organu prowadzącego
2.Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki
3.Wykonywanie remontów i zadań inwestycyjnych, wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne
i sprzęt
4.Zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej
5.Dokumentacja szkoły
6.Inne rodzaje dokumentacji
Rozdział 3. Dane osobowe oraz ich ochrona
1.Wprowadzenie
2.Podstawa prawna przetwarzania danych osobowych
3.Przekazywanie danych do baz danych SfO
4.Rejestr uczniów realizujących obowiązek szkolny w innej szkole
5.Informowanie o osobach przyjętych do placówki
6.Numer PESEL
7.Przekazanie danych osobowych zastępcy dyrektora
8.Sposób przekazywania danych osobowych podmiotom zewnętrznym
9.E-dzienniki
10.Zebrania klasowe
11.Publikacja danych
12.Przetwarzanie danych w celach marketingowych
13.Upublicznienia na stronie internetowej rady rodziców danych osobowych dyrektora
szkoły
14.Klasówka z imieniem i nazwiskiem ucznia oraz numerem klasy
15.Podanie danych osobowych uczniów w przypadku podejrzenia popełnienia czynu
zabronionego
16.Wycieczka szkolna z udziałem uczniów z innej szkoły
17.Instalacja kamer - monitoring
18.Wizerunek dziecka
Rozdział 4. Rachunkowość
1.Wprowadzenie
2.Księgi rachunkowe
2.1.Zakres obowiązywania ustawy o rachunkowości
2.2.Ustalanie roku obrotowego
2.3.Polityka rachunkowości
2.4.Zmiany w przyjętej polityce rachunkowości
2.5.Dozwolone uproszczenia w prowadzeniu ksiąg rachunkowych
2.6.Tworzenie zakładowego planu kont
2.7.Prowadzenie ksiąg rachunkowych
2.8.Podmioty odpowiedzialne za prowadzenie ksiąg rachunkowych
2.9.Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
2.10.Poprawianie błędów w zapisach księgowych
2.11.Otwieranie i zamykanie ksiąg rachunkowych
2.12.Elementy ksiąg rachunkowych
2.13.Dowody księgowe, na podstawie których można dokonywać zapisów w księgach
rachunkowych
2.14.Sporządzenie deklaracji CIT-8
2.15.Obowiązki kierownika jednostki
2.16.Otrzymywanie dotacji przez szkoły niepubliczne
3.Podatkowa księga przychodów i rozchodów (PKPiR)
3.1.Zasady ogólne
3.2.Prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów
3.3.Zasady ewidencji przychodów oraz kosztów w PKPiR
3.4.Zasady dotyczące zamknięcia miesiąca w PKPiR oraz obliczanie kwoty dochodu
4.Przekształcenie szkoły publicznej w niepubliczną i oddanie w zarząd stowarzyszeniu
Rozdział 5. Podatek od towarów i usług (VAT)
1.Wprowadzenie
2.Zasady podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT
3.Zwolnienie od podatku VAT usług związanych z kształceniem
4.Najem
4.1.Definicja
4.2.Moment powstania obowiązku podatkowego
4.3.Obniżenie podatku należnego
5.Dotacje subwencje i dopłaty o podobnym charakterze
5.1.Definicja dotacji
5.2.Obowiązek podatkowy
5.3.Podstawa opodatkowania
5.3.Stawka podatku VAT
5.4.Dokumentowanie otrzymania oraz zwrotu dotacji
5.5.Następstwa zwrotu dotacji lub subwencji
6.Struktura sprzedaży [proporcja]
6.1.Czynności uprawniające do odliczenia podatku naliczonego
6.2.Ograniczenia w odliczeniach podatku
6.3.Rozszerzenia w odliczeniach podatku
6.4.Podział zakupów ze względu na charakter ich wykorzystania
6.5.Działalność mieszana
6.6.Ustalenie proporcji
6.7.Korekta podatku naliczonego od zakupów związanych z działalnością mieszaną
6.8.Zmiana przeznaczenia towarów i usług
7.Zakupy inwestycyjne
7.1.Definicja środków trwałych
7.2.Środki trwałe w budowie
7.3.Rozliczanie środków trwałych - wartość początkowa
7.4.Zakupy inwestycyjne zaliczane u podatnika do środków trwałych
Rozdział 6. Podatek dochodowy
1.Wprowadzenie
2.Podatek dochodowy od osób fizycznych
2.1.Definicja działalności gospodarczej
2.2.Źródła przychodów
2.3.Opodatkowanie dotacji
2.4.Koszty uzyskania przychodów
2.5.Zwolnienia od podatku dochodowego
2.6.Stypendia przyznawane przez szkoły z własnych środków
2.7.Obliczanie zaliczek na podatek dochodowy
3.Podatek dochodowy od osób prawnych
3.1.Zakres podmiotowy opodatkowania
3.2.Kategorie przychodów
3.3.Koszty uzyskania przychodów
3.4.Zwolnienie od podatku
3.5.Zwolnienie dochodów z tytułu prowadzenia szkoły
3.6.Zwolnienie dotacji
Rozdział 7. Źródła finansowania działalności niepublicznych jednostek
oświatowych
1.Wprowadzenie
2.Programy dotacyjne
3.Zbiórki publiczne
4.Działalność odpłatna organizacji pożytku publicznego
5.Działalność gospodarcza organizacji pozarządowych
6.Kampania 1%
7.Pozyskiwanie firm jako sponsorów
8.Odpłatność za świadczenia przedszkoli i szkół niepublicznych
Rozdział 8. Dotacje podmiotowe dla prywatnych szkół, przedszkoli i placówek
oświatowych
1.Źródła prawa dotyczące dotacji oświatowych
1.1.Przepisy Konstytucji
1.2.Przepisy ustawy o systemie oświaty
1.3.Inne przepisy prawa o dotacjach
2.Beneficjenci dotacji oświatowych oraz prawo do otrzymywania dotacji
2.1.Prawo do otrzymywania dotacji z mocy ustawy o systemie oświaty
2.2.Uzależnienie nabycia prawa do dotacji od dokonania dodatkowych czynności
informacyjnych
2.3.Prawo do dotacji oparte na uchwale rady powiatu (dotacje fakultatywne)
3.Sposób obliczania wysokości dotacji oświatowej
3.1.Dotacja obliczana według wagi subwencji oświatowej
3.2.Dotacja obliczana według wydatków bieżących
3.3.Zasady obliczania ilości uczniów jednostki dotowanej
3.4.Wysokość stawki dotacji (współczynnika procentowego)
4.Przeznaczenie dotacji oświatowej
4.1.Interpretacja pojęcia: "działalność bieżąca" i "wydatki
bieżące" beneficjenta dotacji podmiotowej
4.2.Wydatki bieżące kwalifikowalne do rozliczenia dotacji oświatowej
5.Kontrola wykorzystania dotacji oświatowej
6.Dotacja z budżetu powiatu na kwalifikacyjne kursy zawodowe
Rozdział 9. Pomoc materialna udzielana uczniom
1.Pomoc o charakterze socjalnym
1.1.Stypendium szkolne
1.2.Zasiłek szkolny
1.3.Tryb udzielania pomocy
1.4.Finansowanie świadczeń
2.Pomoc materialna o charakterze motywacyjnym
2.1.Stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe
2.2.Stypendium Prezesa Rady Ministrów
2.3.Stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania
2.4.Stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
2.5.Źródła finansowania stypendiów o charakterze motywacyjnym
3.Regionalne i lokalne programy wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży oraz
wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży
4.Stypendia przyznawane przez osoby fizyczne i osoby prawne inne niż jednostki
samorządu terytorialnego
5.Rządowe programy wspierania w zakresie edukacji
Rozdział 10. Zatrudnianie i zwalnianie pracowników w jednostkach oświaty
niepublicznej
1.Specyfika zatrudnienia nauczycieli w szkołach prowadzonych przez organy prowadzące
inne niż jednostki samorządu terytorialnego
1.1.Zasady zatrudniania nauczycieli w szkołach i placówkach społecznych oraz szkołach
niepublicznych
1.2.Nawiązanie stosunku pracy na podstawie Kodeksu pracy
1.3.Wymagania i dokumenty potwierdzające kwalifikacje
1.4.Zatrudnienie na podstawie umowy cywilnoprawnej
2.Kwalifikacje nauczycieli i dyrektorów
2.1.Zagadnienia wstępne
2.2.Przepisy regulujące kwalifikacje nauczycieli
2.3.Kwalifikacje nauczycieli szkolnictwa ogólnego
2.4.Kwalifikacje szczególnych kategorii nauczycieli
2.5.Dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje
2.6.Zatrudnianie nauczyciela bez wymaganych kwalifikacji
2.7.Kwalifikacje dyrektorów szkół niepublicznych
3.Zasady powoływania dyrektorów szkół
4.Informacja o zagrożeniach zdrowia i życia oraz o ryzyku zawodowym
5.Prawa i obowiązki nauczyciela, odpowiedzialność dyscyplinarna
5.1.Prawa nauczycieli
5.2.Obowiązki nauczyciela
5.3.Odpowiedzialność dyscyplinarna
5.4.Kary dyscyplinarne
5.5.Skład komisji dyscyplinarnej
6.Zakończenie zatrudnienia
6.1.Rozwiązanie stosunku pracy za porozumieniem stron
6.2.Rozwiązanie stosunku pracy za wypowiedzeniem
7.Świadectwo pracy
7.1.Wydanie świadectwa pracy nauczycielowi
7.2.Informacje na świadectwie pracy nauczyciela
8.Emerytury i świadczenia kompensacyjne
8.1.Emerytury nauczycieli w szkołach niepublicznych
8.2.Emerytura bez względu na wiek
8.3.Emerytura w obniżonym wieku
8.4.Świadczenia kompensacyjne
Rozdział 11. Czas pracy i urlopy w jednostkach oświaty niepublicznej
1.Czas pracy
1.1.Czas pracy w placówkach oświaty niepublicznej
1.2.Systemy i rozkłady czasu pracy
1.3.Praca w porze nocnej oraz w niedziele i święta
1.4.Godziny nadliczbowe
2.Urlopy wypoczynkowe w szkołach niepublicznych
2.1.Nabycia prawa do urlopu wypoczynkowego
2.2.Pracownik podejmujący pracę po raz pierwszy
2.3.Wymiar urlopu
2.4.Urlop proporcjonalny
2.5.Urlop uzupełniający
2.6.Plan i terminy urlopów
2.7.Ekwiwalent pieniężny za urlop
2.8.Prawo do urlopu w dodatkowym zatrudnieniu
2.9.Urlop nauczyciela szkoły niepublicznej w okresie wakacji uczniów
Rozdział 12. Staż i awans zawodowy nauczyciela
1.Staż nauczycielski - zasady odbywania, wymagana dokumentacja
1.1.Procedura odbywania stażu
1.2.Termin rozpoczęcia stażu
1.3.Realizacja planu rozwoju
1.4.Rola opiekuna stażu
1.5.Czynności podejmowane przez dyrektora w okresie stażu nauczyciela
1.6.Nauczyciele nieodbywający stażu
1.7.Zaliczenie stażu i uzupełnienie okresu pracy na stanowisku
2.Awans zawodowy nauczyciela - postępowanie administracyjne
2.1.Zasady ubiegania się o kolejne stopnie awansu zawodowego
2.2.Postępowanie administracyjne
2.3.Wymagania i warunki niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego
2.4.Wymagania i warunki niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego
2.5.Wymagania i warunki niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego
2.6.Procedura odwoławcza
2.7.Awans zawodowy w placówka niepublicznych
Rozdział 13. Płace i system motywacyjny w zakresie wynagradzania
1.Wprowadzenie
2.Zakres stosowania przepisów odrębnych do pracowników szkół i placówek
niepublicznych
2.1.Karta Nauczyciela a wynagrodzenia nauczycieli w szkołach i placówkach niepublicznych
2.2.Pracownicy niepedagogiczni
3.Ustalanie wynagrodzenia i jego wypłata
3.1.Ustalanie wynagrodzenia
3.2.Wypłata wynagrodzenia
4.Regulamin wynagradzania
5.Wynagrodzenie w umowie o pracę
6.Składniki wynagrodzenia
6.1.Dwa typy składników wynagrodzenia
6.2.Wynagrodzenie zasadnicze
6.3.Dodatek za pracę w porze nocnej
6.4.Dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych
6.5.Dodatek za pracę w niedzielę lub święto
6.6.Odprawa z tytułu rozwiązania stosunku pracy
6.7.Odprawa emerytalno-rentowa
6.8.Odprawa pośmiertna
6.9.Inne świadczenia
6.10.Premie i nagrody
7.Wynagrodzenie za czas niewykonywania pracy
8.System motywacyjny
Rozdział 14. Zapewnienie bezpiecznych warunków nauki osobom pozostającym pod
opieką szkoły
1.Zagadnienia wstępne
2.Zasady bhp w szkołach
3.Postępowanie powypadkowe
3.1.Uwagi wstępne
3.2.Zebranie informacji o wypadku
3.3.Powołanie zespołu powypadkowego
3.4.Rejestr wypadków oraz czynności profilaktyczne
Rozdział 15. Najczęstsze nieprawidłowości popełniane w procesie organizowania
kształcenia
1.Zagadnienie wstępne
2.Przegląd nieprawidłowości
2.1.Błędne zapisy w statucie szkoły
2.2.Zmiana statutu niezgłoszona do JST
2.3.Niedopuszczalne zapisy w "Regulaminie słuchaczy"
2.4.Niepełny wykaz przyczyn skreślenia z listy uczniów w statucie szkoły
2.5.Błędy w księdze słuchaczy
2.6.Nieprawidłowe dokonywanie sprostowań błędów w księdze słuchaczy
2.7.Brak wymaganych wpisów w dziennikach lekcyjnych
2.8.Rozbieżności pomiędzy dziennikami zajęć a arkuszami ocen
2.9.Nieprawidłowe prowadzenie arkuszy ocen
2.10.Stosowanie niewłaściwych druków arkuszy ocen
2.11.Niewłaściwie skonstruowany system oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy
2.12.Niezapewnienie odpowiednich pomieszczeń dydaktycznych
2.13.Nieprawidłowe wyposażenie sal
2.14.Zatrudnianie nauczycieli bez odpowiednich kwalifikacji
2.15.Brak zgody kuratora i organu prowadzącego do zatrudnienia nauczyciela
bez odpowiednich kwalifikacji
2.16.Opuszczenie przez nauczyciela sali lekcyjnej w trakcie zajęć
2.17.Brak przeszkolenia nauczycieli w zakresie pierwszej pomocy
2.18.Niedopełnienie obowiązku poinformowania o upadku dziecka
2.19.Niedopełnienie przez dyrektora szkoły i organu prowadzącego wymogów bhp
2.20.Niezgodne z wymogami zwolnienie z obowiązku odbycia praktyki zawodowej
2.21.Nieprawidłowe informacje przekazane do SIO
Rozdział 16. Nadzór pedagogiczny nad szkołami niepublicznymi
1.Wprowadzenie
2.Zakres nadzoru pedagogicznego nad placówkami niepublicznymi
3.Odpowiednie stosowanie przepisów o nadzorze pedagogicznym do szkół niepublicznych
4.Czynności nadzorcze
5.Działania planowane z zakresu nadzoru pedagogicznego
6.Ewaluacja zewnętrzna
6.1.Przygotowanie do ewaluacji
6.2.Raport z ewaluacji
6.3.Procedura zgłaszania zastrzeżeń
6.4.Skutki ustalenia w ewaluacji zewnętrznej spełnienia wymagań na poziomie E
7.Kontrola
7.1.Konieczność przeprowadzenia kontroli
7.2.Przebieg kontroli
7.3.Zalecenia pokontrolne
Rozdział 17. Kontrole w jednostkach oświatowych
1.Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy
1.1.Zadania PIP
1.2.Czynności kontrolne
2.Kontrola ZUS w szkole
2.1.Wstęp
2.2.Zakres kontroli
2.3.Wszczęcie kontroli
2.4.Obowiązki kontrolowanego podmiotu
2.5.Zakończenie kontroli i protokół
404 strony, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka