Publikacja stanowi aktualne kompendium wiedzy na temat zasad funkcjonowania i
form działalności banku komercyjnego na rozwijającym się rynku finansowym. W książce
przystępnie przedstawiono podstawowe informacje dotyczące szeroko ujętej działalności
współczesnego banku komercyjnego oraz wskazano praktyczne formy korzystania z jego
usług.
Podstawowym zamiarem autora jest wyjaśnienie w sposób zrozumiały i przystępny
istoty operacji bankowych oraz możliwości ich praktycznego wykorzystania. Treść
opracowania osadzona jest mocno w realiach gospodarczych Polski, które znacząco
wpływają na kształt i rozwój naszego rynku finansowego.
Istotną część opracowania stanowią wiadomości na temat operacji rozliczeniowych
przeprowadzonych za pośrednictwem banków. Skoncentrowano się tu na formach
najczęściej wykorzystywanych zarówno w rozliczeniach krajowych, jak też w transakcjach
zagranicznych. Wyjaśniono skuteczność poszczególnych operacji i możliwości ich
praktycznego wykorzystania. Nie pominięto także nowoczesnych form obsługi, do
których zalicza się bankowość elektroniczną oraz rozliczenia z użyciem kart
płatniczych.
Dużo uwagi poświęcono działalności kredytowej banków, zwłaszcza z punktu
widzenia zasad udzielania kredytów i związanej z tym oceny zdolności kredytowej
zarówno w odniesieniu do klienta indywidualnego, jak i przedsiębiorstwa. Wskazano także
na możliwości finansowania działalności gospodarczej z wykorzystaniem leasingi i
faktoringu.
Opracowanie uzupełnia aneks przedstawiający analityczne przykłady sposobów
obliczania dochodów z inwestycji pieniężnych oraz kosztów pozyskiwania środków za
pośrednictwem kredytu.
Książka kompleksowo i przystępnie przedstawia podstawowe informacje dotyczące
szeroko ujętej działalności banku oraz wskazuje na praktyczne możliwości korzystania
z jego usług. Dzięki temu może być wykorzystana nie tylko przez studentów kierunków
ekonomicznych, ale także przez praktyków gospodarczych oraz klientów banków. Może
również stanowić pomoc dla pracowników bankowych, pragnących uzupełnić wiedzę z
zakresu zasad funkcjonowania banku.
Prof. dr hab.
Jacek Grzywacz - pracownik
naukowy Katedry Zarządzania Finansami Przedsiębiorstwa w Szkole Głównej Handlowej w
Warszawie. Autor wielu książek i opracowań z dziadziny bankowości i obsługi
finansowej przedsiębiorstw. W swoich publikacjach szeroko wykorzystuje doświadczenie
nabyte podczas długoletniej pracy w bankach jako rewident i dyrektor pionów
operacyjnych. Autor znakomicie przyjętej przez czytelników, kilkakrotnie wznawianej
"Współpracy przedsiębiorstwa z bankiem", ostatnio opublikował
"Marketing bankowy".
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Charakterystyka rynku pieniężnego
1.1. Rynek finansowy
1.2. Istota rynku pieniężnego
1.3. Instrumenty finansowe na rynku pieniężnym
Rozdział 2. System bankowy w Polsce
2.1. Historia bankowości polskiej
2.2. Obecny kształt systemu bankowego w Polsce, rodzaje banków
2.3. Działalność banku centralnego
2.4. Nadzór bankowy
Rozdział 3. Tradycyjne rozliczenia pieniężne
3.1. Rachunki bankowe
3.2. Tradycyjne rozliczenia bezgotówkowe
3.3. Operacje gotówkowe w bankach
3.4. Usługi depozytowe w banku; skrytki sejfowe
3.5. Systematyka rozliczeń pieniężnych
Rozdział 4. Elektroniczne usługi bankowe
4.1. Istota bankowości elektronicznej
4.2. Rodzaje systemów bankowości elektronicznej
4.3. System
home banking
4.4. Inne formy bankowości elektronicznej
4.5. Internet w bankowości; bank wirtualny
4.6. Karty płatnicze
4.7. Rodzaje bankowości elektronicznej
Rozdział 5. Zagraniczne operacje rozliczeniowe
5.1. Istota rozliczeń zagranicznych
5.2. Polecenie wypłaty w handlu zagranicznym
5.3. Czek w obrocie zagranicznym
5.4. Weksel w transakcjach handlu zagranicznego
5.5. Inkaso dokumentowe
5.6. Akredytywa dokumentowa w transakcjach zagranicznych
5.7. Gwarancja bankowa w operacjach eksportowo-importowych
Rozdział 6. Kredyty bankowe
6.1. Istota kredytu
6.2. Klasyfikacja kredytów bankowych
6.3. Zabezpieczenie kredytowe
6.4. Metody oceny zdolności kredytowej osób indywidualnych
6.5. Ocena zdolności kredytowej przedsiębiorstwa
6.6. Podstawowe zasady oceny projektów inwestycyjnych
6.7. Umowa kredytowa
6.8. Monitoring kredytowy
6.9. Usługi leasingowe
6.10. Faktoring w praktyce gospodarczej
Rozdział 7. Zasady rozrachunków międzybankowych
7.1. Istota i typologia systemów rozrachunków międzybankowych
7.2. Rola banku centralnego w rozrachunkach międzybankowych
7.3. System SORBNET
7.4. Rola Krajowej Izby Rozliczeniowej SA w rozliczeniach międzybankowych
7.5. Zasady rozrachunków papierów wartościowych
Rozdział 8. Podstawowe rodzaje ryzyka w działalności banku
8.1. Istota ryzyka bankowego
8.2. Ryzyko w działalności kredytowej
8.3. Ryzyko stopy procentowej
8.4. Ryzyko płynności
8.5. Ryzyko walutowe w banku
8.6. Inne rodzaje ryzyk w działalność banku
Rozdział 9. Podstawowe zasady oceny sytuacji finansowej banku
9.1. Istota i rodzaje sprawozdawczości finansowej banku
9.2. Istota bilansu
9.3. Rachunek zysków i strat
9.4. Sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych
9.5. Podstawowe mierniki oceny sytuacji finansowej banku
Rozdział 10. Marketing w działalności banku
10.1. Istota marketingu bankowego
10.2. Zasady segmentacji rynku usług bankowych
10.3. Badania marketingowe
10.4. Istota strategii marketingowej banku; marketing-mix
10.5. Polityka produktowa banku
10.6. Polityka kształtowania ceny
10.7. Promocja usług bankowych
10.8. Marketing partnerski
10.9. Customer Relatioship Management
Aneks nr 1. Przykłady liczbowe
I. Depozyty
II. Weksle
III. Kredyty
IV. Papiery wartościowe
319 stron, B5, miękka oprawa