Bankowość elektroniczna w
Polsce jest młodą dziedziną jeszcze nie do końca zbadaną, lecz bardzo istotną z
punktu widzenia banku, jak i klienta. Niniejsza publikacja stanowi jedną z pionerskich,
na gruncie polskim, prób kompleksowego ujęcia fascynującej problematyki bankowości
elektronicznej.
Książka ta adresowana jest
głównie do studentów, pracowników naukowych i specjalistów zajmujących się
problematyką finansów i bankowości. Nie jest napisana językiem hermetycznym i porusza
zagadnienia, które powinny zainteresować również osoby niezwiązane profesjonalnie z
bankowością elektroniczną, lecz korzystające tub chcące z niej korzystać w
niedalekiej przyszłości.
BEATA ŚWIECKA, dr nauk
ekonomicznych, adiunkt w Zakładzie Bankowości i Finansów Porównawczych Wydziału
Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego. Wykładowca na kilku
uczelniach, prowadzi zajęcia na studiach dziennych, zaocznych, podyplomowych, MBA, jak
również krótkie kursy w dziedzinie finansów i bankowości. Jest autorką licznych
publikacji, w tym współautorką książki Rynek kart płatniczych w Polsce.
Historia i perspektywy plastikowego pieniądza. Była inicjatorką i organizatorką
cyklu Ogólnopolskich Konferencji E-FINANSE XXI.
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział 1. ISTOTA
BANKOWOŚCI ELEKTRONICZNEJ
1.1. Pojęcie
bankowości elektronicznej
1.2. Usługi bankowości elektronicznej
1.3. Ewolucja systemów bankowości elektronicznej
1.4. Modele dystrybucji usług bankowych
1.5. System bankowości elektronicznej w Narodowym Banku Polskim - enbepe
Rozdział 2. WYBRANE
NARZĘDZIA, USŁUGI BANKOWOŚCI ELEKTRONICZNEJ
2.1. Bankowość internetowa
i wirtualna
2.2. Bankowość telefoniczna
2.3. Bankowość domowa i korporacyjna
2.4. Bankowość terminalowa
Rozdział 3. BANKOWOŚĆ
INTERNETOWA I WIRTUALNA
3.1. Internet w bankowości
3.2. Klasyfikacja banków świadczących usługi poprzez Internet
3.3. Rynek bankowości internetowej w Polsce
Rozdział 4. ELEKTRONICZNE
INSTRUMENTY PŁATNICZE
4.1. Pojęcie i
klasyfikacja elektronicznych instrumentów płatniczych
4.2. Podmioty biorące udział w realizacji płatności z wykorzystaniem
elektronicznych instrumentów płatniczych
4.3. Umowa o elektroniczny instrument płatniczy
4.4. Karty płatnicze - pojęcie i typologia
4.5. Pieniądz elektroniczny - pojęcie i rodzaje
4.6. Elektroniczne instrumenty płatnicze - ochrona konsumenta
Rozdział 5. KARTY
PŁATNICZE NA ŚWIECIE l W POLSCE
5. 1. Elementy rozwoju rynku
bankowych kart płatniczych na świecie
5.2. Elementy rozwoju rynku bankowych kart płatniczych w Polsce
5.3. Przestępstwa i bezpieczeństwo płatności z użyciem kart płatniczych
5.4. Regulacje prawne dotyczące kart płatniczych UE
Rozdział 6. ELEKTRONICZNE
PŁATNOŚCI
6.1. Elektroniczne formy
płatności
6.2. Płatności z wykorzystaniem elektronicznego pieniądza
6.3. Elektroniczne płatności detaliczne
Rozdział 7. BANKOWOŚĆ
ELEKTRONICZNA NA ŚWIECIE l W POLSCE
7.1. Stan i tendencje zmian
w bankowości elektronicznej w krajach przodujących w tym zakresie
7.2. Stan i kierunki rozwoju bankowości elektronicznej w Polsce
7.3. Bariery ekspansji bankowości elektronicznej w Polsce
7.4. Bankowość elektroniczna a konkurencyjność banków detalicznych
7.5. Korzyści, koszty, szanse i zagrożenia systemów bankowości elektronicznej
Słownik
Aneks
Bibliografia
Spis tabel i rysunków
136 stron, miękka oprawa