Nowa książka Janiny Harasim to bardzo rzetelna monografia o bankowości
detalicznej w Polsce.
Kompleksowe dane o bankowści detalicznej okażą sie przedatne dla wszystkich którzy
interesują się bankowością detaliczną. Analiza usług dla klientów detalicznych
banków jest pełna, uczciwa i rzetelna. Każdy kto weżmie tą książkę do ręki może
mieć nowe spojrzenie na usługi sektora bankowego, zarówno specjaliści bankowi i osoby
profesjonalnie zajmujące się bankowością, jak i klienci banków detalicznych, którzy
chcą poszerzyć swoją wiedzę. Bankowość detaliczna staje się w ostatnich latach
coraz atrakcyjniejszym obszarem aktywności banków, zarówno uniwersalnych, jak i
specjalistycznych. Zaczynają się nią interesować nawet banki koncentrujące się
dotąd tylko na obsłudze klientów korporacyjnych. Objęcie obsługą bankową tzw.
masowego klienta, obok tradycyjnej grupy zamożnych osób fizycznych, rozszerzanie i
różnicowanie skierowanej do nich oferty, tworzenie coraz doskonalszych i sprawniejszych
narzędzi oceny ryzyka kredytowego związanego z tą grupą klientów, a także pojawienie
się nowych możliwości pozwalających na znaczące obniżenie kosztów świadczenia
detalicznych usług bankowych oraz gromadzenie informacji o klientach, segmentacja
nabywców i bardziej precyzyjne stosowanie instrumentów marketingowych wpływają na
wzrost efektywności bankowości detalicznej.
Spis treści
Rozdział 1 Sektor bankowości detalicznej w Polsce
1.1. Istota bankowości detalicznej i jej specyfika
1.2. Rozwój bankowości detalicznej na tle zmian w otoczeniu rynkowym
1.3. Identyfikacja sektora bankowości detalicznej w Polsce
Rozdział 2 Czynniki wpływające na rozwój bankowości detalicznej w Polsce
2.1. Sytuacja gospodarcza a rozwój bankowości detalicznej
2.2. Wpływ regulacji prawnych na prowadzenie bankowości detalicznej
2.3. Kształtowanie się popytu na detaliczne usługi bankowe
2.3.1. Czynniki demograficzne i stopień "ubankowienia" ludności
2.3.2. Ocena potencjału rynku usług depozytowych
2.3.3. Ocena potencjału rynku kredytów konsumpcyjnych
2.3.4. Ocena potencjału rozwoju produktów rozliczeniowych
2.4. Analiza konkurencji na rynku detalicznych usług bankowych w Polsce
Rozdział 3 Ocena zasobów materialnych i niematerialnych najważniejszych
uczestników rynku detalicznych usług bankowych w Polsce
3.1. Wyposażenie kapitałowe banków i efektywność ich działania
3.1.1. Wielkość zasobów finansowych
3.1.2. Efektywność wykorzystania zasobów finansowych
3.1.3. Ocena poziomu wypłacalności banków
3.2. Ocena zasobów rzeczowych niezbędnych do prowadzenia bankowości detalicznej
3.2.1. Rozwój sieci stacjonarnej
3.2.2. Zasoby technologiczne banków
3.3. Zasoby ludzkie i ich jakość
3.3.1. Wielkość zatrudnienia w bankach
3.3.2. Wydajność i poziom kwalifikacji personelu bankowego
3.4. Aktywa rynkowe i inne zasoby niematerialne banków
3.4.1. Ocena pozycji rynkowej i wizerunku banków
3.4.2. Inne zasoby niematerialne banków
Rozdział 4 Czynniki przewagi konkurencyjnej na krajowym rynku detalicznych
usług bankowych
4.1. Istota przewagi konkurencyjnej i kwestia jej trwałości
4.2. Czynniki przewagi konkurencyjnej w bankowości detalicznej na świecie i w Polsce
4.3. Rola wizerunku banku w osiąganiu przewagi nad konkurencją
4.4. Wysoka jakość usług bankowych jako źródło trwałej przewagi konkurencyjnej
4.5. Wykorzystanie nowoczesnej technologii w osiąganiu przewagi konkurencyjnej w
bankowości detalicznej
4.5.1. Obszary zastosowania IT w bankowości detalicznej i warunki jej efektywnego
wykorzystania
4.5.2. Rola nowoczesnych kanałów dystrybucji w osiąganiu przewagi konkurencyjnej w
bankowości detalicznej
4.6. Cena jako instrument osiągania przejściowej przewagi na rynku
Rozdział 5 Podstawowe obszary wyboru strategicznego w bankowości detalicznej
w Polsce
5.1. Pola wyboru strategicznego banków w sferze bankowości detalicznej
5.2. Decyzje strategiczne dotyczące wielkości banku i zasięgu jego działania
5.2.1. Drogi powiększania rozmiarów banku
5.2.2. Wielkość banku a korzyści skali i zakresu
5.2.3. Geograficzny zasięg prowadzenia bankowości detalicznej
5.3. Celowość i zakres dywersyfikacji działalności banków
5.3.1. Bankowość uniwersalna czy specjalistyczna
5.3.2. Konglomerat finansowy czy koncentracja na kluczowej działalności banku
połączona z outsourcingiem
5.4. Decyzje strategiczne dotyczące wyboru docelowych grup klientów
Rozdział 6 Strategie konkurencyjne na rynku detalicznych usług bankowych w
Polsce
6.1. Zmiany strategiczne w bankach w świetle badań
6.2. Wyzwania strategiczne dla sektora bankowego i bankowości detalicznej w Polsce i na
świecie
6.3. Możliwość zastosowania wybranych strategii konkurencyjnych na krajowym rynku
detalicznych usług finansowych
277 stron, B5, miękka oprawa