Private banking jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną współczesnej
bankowości i międzynarodowego rynku finansowego. W rozwój usług bankowych
przeznaczonych dla zamożnych klientów indywidualnych są zaangażowane setki banków na
całym świecie, w tym najważniejsze banki uniwersalne i inwestycyjne, a także
rywalizujące z nimi instytucje finansowe.
Obsługa zamożnych klientów staje się też ważną częścią działalności
bankowej w Polsce. Wiąże się ona jednak z wyzwaniami o charakterze kapitałowym,
organizacyjnym i kadrowym. W książce skupiono się na istocie private banking,
usystematyzowano i opisano podstawy funkcjonowania bankowości dla zamożnych klientów
indywidualnych, uwzględniając najnowsze tendencje i koncepcje w tym zakresie.
Szczegółowo omówiono w niej następujące zagadnienia:
- ewolucję współczesnej bankowości na przykładzie private banking,
- pozyskiwanie i segmentację klientów private banking,
- tworzenie i dobór produktów oraz usług finansowych i pozafinansowych,
- funkcjonowanie instytucji oferującej private banking,
- wykorzystanie fuzji, przejęć i aliansów strategicznych w działalności private
banking,
- wpływ private banking na międzynarodowy rynek finansowy,
- funkcjonowanie rynku private banking na świecie i w Polsce.
Książka jest przeznaczona dla pracowników instytucji finansowych, głównie banków,
zamożnych klientów zainteresowanych efektywnym inwestowaniem oraz dla wykładowców i
studentów uczelni ekonomicznych, w szczególności kierunku finanse i bankowość.
Prof dr hab. Leszek Dziawgo - wykładowca, Kierownik Katedry
Zarządzania Finansami na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Odbywał staże i
prowadził wykłady na uniwersytetach zagranicznych: Nottingham Trent University,
Universite de Rennes, Universidade de Santiago de Compostela. Wcześniej dyrektor
regionalny w Bank Millennium i Raiffeisen Bank. Obecnie dalej zaangażowany w praktykę
gospodarczą jako członek rad nadzorczych spółek. Wielokrotnie wyróżniany zarówno w
biznesie, jak i w nauce.
Spis treści
Wstęp
Rozdział l. Istota i koncepcja private banking
Pojęcie private banking
Kwestie terminologiczne
Private banking a bankowość prywatna
Private banking a wealth management
Cele private banking
Ogólna klasyfikacja private banking
Rynek private banking
Globalny charakter rynku private banking
Znaczenie private banking dla bankowości i rynku finansowego
Rozdział 2. Private banking jako działalność bankowa
Nowa formuła bankowości
Ewolucja banków i bankowości
Przedsiębiorstwo bankowe wobec private banking
Private banking - nie całkiem nowa działalność bankowa
Private banking jako wyzwanie dla banku
Skoncentrowanie na kliencie jako podstawa funkcjonowania nowoczesnej bankowości
Segmentacja klientów
Podstawowe kryteria segmentacji
Bankowość dla klientów indywidualnych
Rozdział 3. Klient private banking
Wiedza o kliencie
Kryteria segmentacji klientów
Zamożność
Pochodzenie - kryterium geograficzne
Preferencje dla oferty
Aktywność klienta
Kryteria wyboru banku - wymagania klientów
Rozdział 4. Oferta produktów i usług private banking
Zakres i charakter współczesnej oferty private banking
Koncepcje oferowania produktów i usług
Value added creation
Core-satellite asset allocation framework
Open-product architecture
Competence/knowledge centres
Family office
Produkty i usługi private banking
Produkty i usługi rynku finansowego
Produkty i usługi bankowe
Produkty i usługi pozabankowe
Produkty i usługi pozafinansowe
Nieruchomości
Metale i kamienie szlachetne
Art banking
Współfinansowanie ochrony środowiska
Rozdział 5. Obsługa klienta w private banking
Wybrane aspekty problemu
Model integracji działalności banku w obszarze private banking
Kadra
Zespół obsługi klienta
Współpraca z klientem
Identyfikacja klienta
Indywidualny plan finansowy
Relacja z klientem
Bankowość elektroniczna w private banking
Polityka cenowa
Załącznik l. "Profil inwestycyjny" private banking Kredyt Banku
Załącznik 2. Kwestionariusz Profil ryzyka
Rozdział 6. Private banking na rynku międzynarodowym
Rynek HNWI
Funkcjonowanie międzynarodowego rynku private banking
O ff-shore i on-shore private banking
Szwajcaria
Londyn
Wybrane banki na rynku private banking
UBS
Citigroup
Merrill Lynch
Coutts
Bank Sarasin
Rozdział 7. Private banking w Polsce
Emerging markets w Europie Środkowo-Wschodniej
Nowy rynek bankowy w Polsce
Wybrane uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju polskiego rynku private banking
Klient
Rozwój rynku finansowego
Przygotowanie banku
Konkurencja na rynku private banking
Oferta banków
Kryteria doboru klientów
Elementy oferty
Pozafinansowe elementy oferty
Ocena oferty
Przykłady produktów i usług
Załącznik 3. Oferta private banking BRE Bank SA
Podsumowanie
Literatura
256 stron, miękka oprawa