Celem książki jest określenie podstawowych zasad prowadzenia przez bank
działalności marketingowej. Kompleksowo omówiono najważniejsze elementy marketingu
bankowego, mające duży wpływ na kształtowanie pozycji konkurencyjnej. Wyjaśniono
również szereg kwestii dotyczących zasad przygotowania strategii marketingowej oraz jej
prowadzenia z wykorzystaniem instrumentów marketingu mix. Potwierdzono dużą rolę
segmentacji i badań marketingowych w procesie określania kierunków rozwoju banku i
realizowania kampanii promocyjnych. Autor rozstrzyga liczne dylematy związane ze
skutecznością wykorzystywanych narzędzi marketingowych oraz rozwiązań stosowanych w
praktyce.
Na wstępie określono istotę marketingu w działalności banku i omówiono jego
podstawowe cechy. Zwrócono również uwagę na specyfikę tej działalności z punktu
widzenia poszczególnych cech usługi finansowej klienta oraz samego banku. Na tym tle
sformułowano główne zasady tworzenia strategii marketingowej.
W kolejnym rozdziale wskazano na zasady wykorzystywania w praktyce bankowej
instrumentów służących do realizowania przyjętych celów marketingowych. Instrumenty
te omówiono z uwzględnieniem przede wszystkim ich skuteczności, wpływającej na
charakter oraz intensywność ich wykorzystania w przyjętych koncepcjach.
Następną część opracowania stanowią rozważania odnoszące się do roli
segmentacji rynku w procesie opracowywania strategii marketingowej. Skoncentrowano się tu
na klientach indywidualnych i przedsiębiorstwach, wskazano na specyfikę poszczególnych
grup klientów wydzielonych przy wykorzystaniu zróżnicowanych kryteriów.
Szczegółowo omówiono metody badań marketingowych, zwłaszcza te, które mają
największe znaczenie praktyczne. Wskazano tu m.in. na istotną rolę badań pierwotnych
oraz na ich specyfikę nakazującą szczególną troskę o jakość wykorzystywanych
narzędzi, a szczególnie ankiet. Wiele miejsca poświęconoproblematyce reklamy w
działalności promocyjnej banku. Omówiono wizerunek banku oraz elementy, które go
kształtują. Podkreślono istotne znaczenie systemu identyfikacji wizualnej w procesie
kreowania tożsamości banku i wyróżniania go na tle konkurencji.
W ostatnim rozdziale poruszono kwestię lojalności w kształtowaniu korzystnych
relacji pomiędzy bankiem a klientem. Istotę lojalności powiązano z zasadami tzw.
marketingu partnerskiego, umożliwiającego budowanie trwałych więzi. Wskazano również
na rolę nowoczesnej technologii informatycznej, oraz częściej wykorzystywaną do
budowania związków bank-klient i umiejętnego sterowania tymi relacjami.
Książka może być z powodzeniem wykorzystywana nie tylko przez studentów kierunków
ekonomicznych, lecz także przez praktyków zatrudnionych w bankach i innych instytucjach
finansowych.
Spis treści (skrócony):
Wstęp
ROZDZIAŁ I
ISTOTA MARKETINGU BANKOWEGO
1.1. Rola marketingu w działaności banku
1.2. Etapy kształtowania orientacji marketingowej w bankach
1.3. Specyfika działalności marketingowej banku
1.4. Wpływ otoczenia na marketing banku
1.5. Strategia marketingowa banku
1.6. Podsumowanie
ROZDZIAŁ II
INSTRUMENTY MARKETINGU
2.1. Marketing mix
2.2. Polityka produktowa banku
2.3. Cena usług bankowych
2.4. Polityka dystrybucji
2.5. Promocja usług bankowych
2.6. Popieranie sprzedaży
2.7. Sprzedaż osobista
2.8. Direct mail i telemarketing
2.9. Podsumowanie
ROZDZIAŁ III
SEGMENTACJA KLIENTÓW
3.1. Istota segmentacji i potrzeba jej stosowania
3.2. Zasady segmentacji klientów indywidualnych
3.3. Segmentacja klientów instytucjonalnych
3.4. Podsumowanie
ROZDZIAŁ IV
BADANIA MARKETINGOWE
4.1. Istota i znaczenie badań w działalności banku
4.2. Podział informacji i badań marketingowych
4.3. Przebieg procesu badawczego
4.4. Błędy w badaniach
4.5. Badania wtórne
4.6. Badania pierwotne
4.7. Podsumowanie
ROZDZIAŁ V
SUBTELNA SZTUKA REKLAMY
5.1. Pojęcie i funkcje reklamy
5.2. Zasady tworzenia reklamy
5.3. Najważniejsze nośniki reklamy
5.4. Specyfika nośników reklamy z punktu widzenia ich zalet i cech negatywnych
5.5. Ocena skuteczności kampanii reklamowej
5.6. Rzetelność i etyka w działalności reklamowej banku
5.7. Podsumowanie
ROZDZIAŁ VI
ELEMENTY KSZTAŁTUJĄCE WIZERUNEK BANKU
6.1. Wizerunek banku a identyfikacja wizualna
6.2. Public relations
6.3. Sponsoring
6.4. Podsumowanie
ROZDZIAŁ VII
RELACJA BANK-KLIENT W BUDOWANIU TRWAŁYCH WIĘZI
7.1. Lojalność klientów i jej znaczenie
7.2. Marketing partnerski
7.3. Customer Relationship Management
7.4. Podsumowanie
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
INDEKS RZECZOWY
INDEKS BANKÓW
208 stron, B5, miękka okładka