Książka stanowi obszerne i wieloaspektowe studium teoretyczno-poznawcze
i analityczne miejsca oraz roli instytucji otoczenia biznesu w kreowaniu
przedsiębiorczości w środowisku lokalnym (ze szczególnym uwzględnieniem prezentacji i
oceny instrumentów stymulowania przedsiębiorczości).
Odznacza się oryginalnym i nowatorskim podejściem do problematyki
kształtowania relacji między samorządem terytorialnym a instytucjami otoczenia biznesu
i przedsiębiorcami.
Autorzy kładą nacisk nie tylko na potrzebę tworzenia tych relacji, ale również
wskazują kierunki oddziaływania na przebieg procesów pobudzania przedsiębiorczości.
Lektura książki pozwala czytelnikowi na poznanie nie tylko teoretycznych zagadnień
kształtowania relacji między instytucjami finansowymi, przedsiębiorcami, sektorem
pozarządowym i samorządami jako partnerami kreującymi rozwój przedsiębiorczości,
zawiera również sporą porcję przydatnej w praktyce wiedzy.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Lokalna przedsiębiorczość jako szansa na aktywizację
społeczności lokalnych
1.1. Lokalna przedsiębiorczość i elementy lokalnego rozwoju gospodarczego
1.2. Rola i wpływ małych i średnich przedsiębiorstw na gospodarkę lokalną
1.3. Uwarunkowania funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce
1.4. Zasoby (instrumenty) finansowe i niefinansowe w budowaniu rozwoju
przedsiębiorczości podmiotów sektora MSP
1.5. Instytucje wspierające przedsiębiorczość
Rozdział 2. Rola samorządu terytorialnego we wspieraniu lokalnej
przedsiębiorczości
2.1. Zadania władz samorządowych we wspieraniu lokalnej przedsiębiorczości
2.2. Budżetowe instrumenty we wspieraniu przedsiębiorczości
2.3. Współpraca samorządu z instytucjami otoczenia biznesu
2.4. Inne formy instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych działań samorządu na rzecz
wspierania lokalnej przedsiębiorczości
Rozdział 3. Organizacje pozarządowe w świetle teorii i praktyki gospodarczej
3.1. Istota organizacji pozarządowych w polskim systemie gospodarczym i demokratycznym
państwie
3.2. Uwarunkowania funkcjonowania organizacji pozarządowych zajmujących się wspieraniem
lokalnej przedsiębiorczości
3.3. Współpraca organizacji pozarządowych z sektorem samorządowym w zakresie
wspierania małej i średniej przedsiębiorczości
3.4. Współdziałanie organizacji pozarządowych w realizacji działań polskiego Rządu
dotyczących misji wspierania sektora MSP przy wykorzystaniu pomocy Unii Europejskiej i
innych funduszy
Rozdział 4. Sformalizowany i niesformalizowany rynek kapitału prywatnego w
finansowaniu rozwoju przedsiębiorczości
4.1. Sformalizowany i niesformalizowany rynek pozyskiwania kapitału prywatnego
4.2. NewConnect w finansowaniu innowacyjności przedsiębiorstw
4.3. Rynek private equity i venture capital jako alternatywna forma finansowania
przedsiębiorczości
4.4. Znaczenie business angels w finansowaniu innowacyjności
4.5. Project Finance w finansowaniu przedsiębiorczości i innowacyjności
4.6. Franchising jako alternatywna forma finansowania rozwoju przedsiębiorczości
Rozdział 5. Miejsce funduszy pożyczkowych i funduszy poręczeń kredytowych w
aktywizacji gospodarczej rozwoju
5.1. Fundusze pożyczkowe i poręczeniowe jako instytucjonalna forma łagodzenia
zgłaszanych przez MSP barier w dostępie do zewnętrznego finansowania MSP
5.2. Praktyczny zakres współpracy MSP i funduszy pożyczkowych i poręczeniowych
5.3. Wyznaczniki kontynuacji współpracy MSP z funduszami w okresie spłaty
zaciągniętych wierzytelności
Rozdział 6. Model aktywnego wspierania rozwoju MSP przez instytucje otoczenia
biznesu, fundusze pożyczkowe i fundusze poręczeń kredytowych
6.1. Wyznaczniki wspierania lokalnej przedsiębiorczości przez instytucje otoczenia
biznesu
6.2. Model aktywnego wspierania sektora MSP przez instytucje otoczenia biznesu
6.3. Wyznaczniki zmian w relacjach instytucji otoczenia biznesu i partnerów publicznych
jako podmiotów wspierających przedsiębiorczość
6.4. Praktyczne wyznaczniki korzystania przez przedsiębiorców z oferty instytucji
otoczenia biznesu
Bibliografia
292 strony, B5, miękka oprawa