Firmy rodzinne są najstarszym sposobem prowadzenia biznesu i jednym z
fundamentów rozwoju gospodarczego każdego kraju.
Zarządzanie przedsiębiorstwem należącym do rodziny jest jednak często
trudniejsze niż kierowanie inną formą biznesu, ponieważ splatają się tu zarówno
więzi pokrewieństwa, jak i relacje biznesowe nie zawsze tak samo pojmowane przez
członków rodziny, zwłaszcza starszych i młodszych. Jak zatem wyważyć pomiędzy
wartościami rodzinnymi a nadrzędnym celem, którym jest rozwój i konkurencyjność
firmy; jak ją zorganizować, aby uniknąć konfliktów międzypokoleniowych?
Autorzy tej książki przedstawiają skuteczne sposoby, metody i narzędzia
zarządzania przedsiębiorstwami "familijnymi" różnych branż i wielkości.
Nie ma tu gotowych recept i rozwiązań, ale jest pakiet wiedzy i praktycznych
instrumentów, które umiejętnie stosowane powinny przyczynić się do lepszego
zrozumienia istoty i celów biznesu rodzinnego, problemów sukcesji, przekazywania władzy
i własno?ci oraz uporządkowania systemów, strategii, kultury organizacji i
zarządzania, a także przełamania stereotypów kojarzących family business z
działalnością prowadzoną nieprofesjonalnie i na małą skalę. Pomogą w tym również
zamieszczone w książce testy psychologiczne, kwestionariusze kwalifikacyjne, bilanse i
plany sukcesyjne, a także przykłady i studia przypadków znanych firm rodzinnych.
Publikacja adresowana jest do właścicieli i menedżerów firm rodzinnych, osób, które
przygotowują się do podjęcia tego typu działalności, wykładowców i studentów
kierunków biznesowych, szerokiego kręgu odbiorców zainteresowanych tą problematyką.
Spis treści
Przedmowa
Wstęp, czyli rodzina to serce biznesu
Rozdział 1. Istota family business, czyli grunt to rodzina
1.1. Wokół definicji biznesu rodzinnego
1.2. Modele firm rodzinnych
1.3. Etapy rozwoju przedsiębiorstwa rodzinnego
1.4. Specyfika przedsiębiorstw rodzinnych
1.5. Podsumowanie dla niecierpliwych biznesmenów
1.6. Narzędzia zarządzania
Rozdział 2. Strategie sukcesyjne, czyli jak nie zepsuć dzieci
2.1. Problemy sukcesji rodzinnej
2.2. Podjęcie planowania sukcesji
2.3. Zaplanowanie etapów przeprowadzenia sukcesji
2.4. Wybór sukcesorów
2.5. Zaplanowanie czasu sukcesji
2.6. Wychowanie i wykształcenie sukcesora
2.7. Przekazanie własności i władzy
2.8. Procesy sukcesyjne w polskich biznesach rodzinnych
2.9. Podsumowanie dla niecierpliwych biznesmenów
2.10. Narzędzia zarządzania
Rozdział 3. Strategia firmy rodzinnej, czyli tata ma plan
3.1. Główne cechy firmy rodzinnej wpływające na proces zarządzania strategicznego
3.2. Misja, wizja i cele strategiczne family business
3.3. Procesy zarządzania strategicznego w biznesach rodzinnych
3.4. Zastosowanie koncepcji szkół strategii w małych i średnich firmach rodzinnych
3.5. Zastosowanie koncepcji zarządzania strategicznego w małych firmach rodzinnych
3.6. Podsumowanie dla niecierpliwych biznesmenów
3.7. Narzędzia zarządzania
Rozdział 4. Przedsiębiorczość rodzinna, czyli od pomysłu do przemysłu
4.1. Istota i znaczenie przedsiębiorczości
4.2. Źródła przedsiębiorczości rodzinnej
4.3. Relacje rodzina - firma
4.4. Przedsiębiorczy właściciel - menedżer biznesu rodzinnego
4.5. Podsumowanie dla niecierpliwych biznesmenów
4.6. Narzędzia zarządzania
Rozdział 5. Rodzinna kultura, czyli biznesmen na rozdrożu
5.1. Zarys kultury organizacyjnej firm rodzinnych
5.2. Badania kultur organizacyjnych przedsiębiorstw rodzinnych
5.3. Cechy kultur rodzinnych
5.3.1. Kultura słaba - kultura silna
5.3.2. Kultura pozytywna - kultura negatywna
5.3.3. Kultura pragmatyczna - kultura biurokratyczna
5.3.4. Kultura introwertyczna (zamknięta) - kultura ekstrawertyczna (otwarta)
5.3.5. Kultura konserwatywna - kultura innowacyjna
5.3.6. Kultura hierarchiczna - kultura równościowa
5.3.7. Kultura indywidualistyczna - kultura kolektywistyczna
5.4. Ocena kultury przedsiębiorstw rodzinnych
5.5. Tożsamość i wizerunek przedsiębiorstw rodzinnych
5.6. Podsumowanie dla niecierpliwych biznesmenów
5.7. Narzędzia zarządzania
Rozdział 6. Zarządzanie kadrami w firmach rodzinnych, czyli dzieci pod
specjalnym nadzorem
6.1. Zarys problematyki kadrowej
6.2. Nabór pracowników
6.3. Motywowanie i rozwój pracowników
6.4. Kierowanie pracownikami
6.5. Charakterystyka zarządzania kadrami
6.6. Podsumowanie dla niecierpliwych biznesmenów
6.7. Narzędzia zarządzania
Rozdział 7. Rodzaje biznesów rodzinnych, czyli familijna menażeria .
7.1. Wielkość firm rodzinnych
7.2. Kryteria podziału przedsiębiorstw rodzinnych
7.3. Charakterystyka małych i średnich przedsiębiorstw rodzinnych
7.4. Typologia strategii małego i średniego przedsiębiorstwa rodzinnego
7.5. Korporacje rodzinne
7.6. Własność i zarządzanie w firmie rodzinnej
7.7. Nadzór właścicielski w przedsiębiorstwach rodzinnych
7.8. Struktury organizacyjne firm rodzinnych
7.9. Podsumowanie dla niecierpliwych biznesmenów
7.10. Narzędzia zarządzania
Aneks
Studia przypadków firm rodzinnych
1. Rodzinne imperium włókiennicze Scheiblerów
2. Firma z pokolenia na pokolenie
3. Współwłasność rodziny z zarządem jednej osoby
4. Współwłasność rodziny z zarządem pozarodzinnym
5. Współwłasność rodziny z zarządem wielu osób
6. Profesjonalizacja biznesu stanowiącego własność jednej osoby
7. Utrata rodzinnego charakteru
Bibliografia
216 stron, B5, miękka oprawa