Prezentowana monografia stanowi kompleksowe opracowanie zagadnień
związanych z instytucją firmy, która w 2003 r. doczekała się po prawie 70 latach
nowej regulacji prawnej. Zgodnie z nią firma nie może być już postrzegana jako
oznaczenie przedsiębiorstwa, gdyż stanowi jedynie oznaczenie przedsiębiorcy.
Autorka analizuje m.in. reguły tworzenia firmy, rozporządzania nią w
obrocie, podstawy prawne jej ochrony, skutki wprowadzenia dualizmu oznaczeń
przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa. Celem książki jest również wyjaśnienie wielu
spornych w doktrynie kwestii, dotyczących przede wszystkim charakteru prawa do firmy,
momentu powstania i wygaśnięcia tego prawa, roli organu rejestrowego w procesie
przestrzegania przepisów o firmie, interpretacji zasad prawa firmowego. Nowe polskie
rozwiązania prawne dotyczące firmy zostały porównane z regulacjami obowiązującymi
już od lat we Francji, w Niemczech oraz w Anglii.
W książce wykorzystano nie tylko orzecznictwo polskich sądów cywilnych,
administracyjnych oraz Urzędu Patentowego, ale również orzecznictwo sądów
zagranicznych, co stanowi ważną ilustrację prezentowanych zagadnień oraz problemów
pojawiających się w praktyce stosowania prawa.
Stan prawny na 30.10.2008 r.
Spis treści:
Wykaz skrótów
str. 11
1. Akty prawne
str. 11
2. Czasopisma
str. 12
3. Organy orzekające
str. 13
4. Inne skróty
str. 14
Wstęp
str. 15
Rozdział I
Pojęcie i znaczenie gospodarcze firmy
str. 21
1. Ewolucja pojęcia firmy oraz jej ochrony w prawie polskim
str. 21
2. Funkcja i znaczenie gospodarcze firmy
str. 29
2.1. Funkcja indywidualizująca firmy
str. 29
2.2. Funkcja informacyjna firmy
str. 32
2.3. Funkcja gwarancyjna (jakościowa) firmy
str. 33
2.4. Funkcja reklamowa firmy
str. 35
3. Firma a oznaczenia odróżniające wykorzystywane w działalności gospodarczej
str. 36
3.1. Nazwy przedsiębiorstw
str. 36
3.2. Znaki towarowe
str. 42
3.3. Oznaczenia geograficzne
str. 48
3.4. Tytuły prasowe
str. 59
3.5. Szyldy
str. 62
3.6. Adresy internetowe
str. 65
Rozdział II
Prawne ujęcie firmy oraz jej ochrony w prawie wybranych krajów europejskich
str. 72
1. Firma w prawie francuskim
str. 72
1.1. Pojęcie firmy i podmioty uprawnione do jej używania
str. 72
1.2. Zasady tworzenia firmy
str. 75
1.3. Powstanie i wygaśnięcie prawa do firmy
str. 77
1.4. Zasady korzystania z firmy
str. 78
1.5. Ochrona firmy
str. 82
2. Firma w prawie angielskim
str. 89
2.1. Pojęcie firmy i podmioty uprawnione do jej używania
str. 89
2.2. Zasady tworzenia firmy
str. 92
2.3. Powstanie i wygaśnięcie prawa do firmy
str. 95
2.4. Zasady korzystania z firmy
str. 95
2.5. Ochrona firmy
str. 96
3. Firma w prawie niemieckim
str. 98
3.1. Pojęcie firmy i podmioty uprawnione do jej używania
str. 98
3.2. Zasady tworzenia firmy
str. 101
3.3. Powstanie i wygaśnięcie prawa do firmy
str. 104
3.4. Zasady korzystania z firmy
str. 105
3.5. Ochrona firmy
str. 107
Rozdział III
Firma jako dobro chronione w świetle przepisów kodeksu cywilnego
str. 111
1. Firma a dobra osobiste służące identyfikacji podmiotów prawa
str. 111
2. Rodzaje firm i reguły ich tworzenia
str. 118
3. Zasady prawa firmowego
str. 131
3.1. Wprowadzenie
str. 131
3.2. Zasada prawdziwości firmy
str. 132
3.3. Zasada wyłączności firmy
str. 137
3.4. Zasada ciągłości firmy
str. 147
3.5. Zasada jedności firmy
str. 153
3.6. Zasada jawności firmy
str. 157
Rozdział IV
Prawo do firmy i jego ochrona w świetle przepisów kodeksu cywilnego
str. 163
1. Zakres podmiotowy prawa do firmy
str. 163
2. Powstanie i wygaśnięcie prawa do firmy
str. 172
3. Treść prawa do firmy
str. 184
4. Charakter prawa do firmy
str. 201
5. Ochrona prawa do firmy
str. 216
5.1. Ochrona prawa do firmy przed jego zagrożeniem lub naruszeniem
str. 216
5.2. Prawne środki ochrony prawa do firmy
str. 230
Rozdział V
Podstawy prawne ochrony firmy w innych aktach prawnych
str. 244
1. Ochrona firmy w świetle przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
str. 244
1.1. Dopuszczalność ochrony firmy na podstawie przepisów szczegółowych ustawy o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
str. 244
1.2. Znaczenie klauzuli generalnej dla ochrony firmy
str. 250
1.3. Cywilnoprawne środki ochrony firmy na podstawie przepisów ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji
str. 253
2. Ochrona firmy w świetle przepisów ustawy - Prawo własności przemysłowej
str. 258
2.1. Reguły rozstrzygania kolizji pomiędzy prawem do firmy a prawem ochronnym na znak
towarowy
str. 258
2.2. Reguły rozstrzygania kolizji pomiędzy prawem do firmy a prawem z rejestracji na
oznaczenie geograficzne
str. 267
2.3. Administracyjne i sądowe środki ochrony firmy w świetle ustawy - Prawo własności
przemysłowej
str. 269
3. Rola organu rejestrowego w zakresie ochrony firmy oraz przestrzegania przepisów o
firmie
str. 274
4. Ochrona firmy przedsiębiorcy zagranicznego w Polsce
str. 281
Podsumowanie
str. 291
Bibliografia
str. 299
312 stron. A5, oprawa twarda