Książka prezentuje koncepcję społecznej odpowiedzialności
przedsiębiorstwa (CSR) w kontekście zarządzania i rozwoju organizacji.
Największą jej zaletą jest włączenie idei CSR w proces zarządzania
przedsiębiorstwem i powiązanie jej z polityką finansową i inwestycyjną, zarządzaniem
zasobami ludzkimi, marketingiem i zarządzaniem operacyjnym. Zawiera liczne przykłady z
praktyki gospodarczej.
Praca składa się z trzech części, w których przedstawiono:
- genezę i istotę CSR,
- instrumenty zarządcze polityki CSR,
- współczesne koncepcje CSR – zrównoważonego rozwoju, przedsiębiorstwa
obywatelskiego i społecznej przedsiębiorczości.
Publikacja jest kierowana zarówno do pracowników naukowych, studentów i słuchaczy
studiów podyplomowych na kierunkach ekonomicznych oraz zarządzania i marketingu, jak
również do praktyków – przedsiębiorców i menedżerów, którzy powinni mieć
świadomość spoczywającej na nich odpowiedzialności.
Spis treści:
Wstęp
Część pierwsza. Geneza i istota społecznej odpowiedzialności biznesu
Rozdział 1. Zmiany we współczesnym świecie jako przesłanki zainteresowania
społeczną odpowiedzialnością biznesu
Rozdział 2. Rozwój refleksji aksjologicznej i etycznej nad działalnością gospodarczą
w społeczeństwie
Rozdział 3. Odpowiedzialność społeczna a cele przedsiębiorstwa
Rozdział 4. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa - ewolucja pojęcia
4.1. Etyka biznesu a społeczna odpowiedzialność
4.2. Argumenty za i przeciw społecznej odpowiedzialności biznesu
Rozdział 5. Teoria interesariuszy i model społeczny przedsiębiorstwa
5.1. Miejsce, rola i znaczenie interesariuszy przedsiębiorstwa
5.2. Oczekiwania interesariuszy
5.3. Strategie oddziaływania interesariuszy na przedsiębiorstwo
Rozdział 6. Od społecznej odpowiedzialności biznesu do modeli społecznego działania
Rozdział 7. Definicja społecznej odpowiedzialności biznesu z perspektywy teorii
interesariuszy
Rozdział 8. System społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
Pytania do części pierwszej
Część druga. Instrumenty zarządcze w polityce społecznej odpowiedzialności
biznesu
Rozdział 9. Model zarządzania społeczną odpowiedzialnością
przedsiębiorstwa
9.1. Fundamenty polityki współczesnego przedsiębiorstwa
9.2. Wzmacnianie zachowań społecznie odpowiedzialnych jako funkcja kultury
organizacyjnej
9.3. Rola naczelnego kierownictwa w tworzeniu polityki społecznej odpowiedzialności
przedsiębiorstwa
9.4. Społeczny aspekt jakości wewnętrznych procesów przedsiębiorstwa
9.4.1. Zarządzanie zasobami ludzkimi
9.4.2. Marketing
9.4.3. Polityka finansowa i inwestycyjna
9.4.4. Standardy zarządzania
9.4.5. Produkcja
Rozdział 10. Rola instytucji publicznych w promowaniu społecznym przedsiębiorstw
Rozdział 11. Nadzór korporacyjny jako mechanizm regulujący społeczną
odpowiedzialność przedsiębiorstw
Rozdział 12. Korzyści z bycia społecznie odpowiedzialnym przedsiębiorstwem: czy SOP
może być źródłem przewagi konkurencyjnej?
12.1. Wpływ społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa na reputację
przedsiębiorstwa
12.2. Odpowiedzialność społeczna jako źródło innowacyjności
12.3. Rozwój kapitału społecznego jako efekt odpowiadania na oczekiwania interesariuszy
przedsiębiorstwa
12.4. Odpowiedzialność społeczna jako determinanta budowania przedsiębiorczego
środowiska
Rozdział 13. Rozwój przedsiębiorstwa jako proces tworzenia wartości dla interesariuszy
Studia przypadków
Pytania do części drugiej
Część trzecia. Współczesne ujęcia społecznej dpowiedzialności
przedsiębiorstwa
Rozdział 14. Koncepcja zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa
Rozdział 15. Przedsiębiorstwo obywatelskie
Rozdział 16. Społeczna przedsiębiorczość
Studia przypadków
Pytania do części trzeciej
Zakończenie
Bibliografia
Słowniczek
Indeks rzeczowy
276 stron, oprawa miękka