ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

FORESIGHT W ZARZĄDZANIU STRATEGICZNYM


BORODAKO K.

wydawnictwo: BECK , rok wydania 2009, wydanie I

cena netto: 33.50 Twoja cena  31,83 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Foresight wciąż niedoceniany... wciąż mało znany

 

Przedsięwzięcia foresightowe, począwszy od lat siedemdziesiątych XX wieku, są z powodzeniem realizowane na całym świecie, w tym również w Polsce. Mimo to problematyka foresightu wciąż jest jeszcze w naszym kraju mało znana i – co za tym idzie – niedoceniana.

Książka ta jest pierwszą polską publikacją poświęconą temu tematowi. Zawiera syntetyczny opis procesu foresightu – począwszy od definicji, genezy i istoty, poprzez klasyfikację i stosowane metody, aż do organizacji i realizacji.

Autor szczególny nacisk kładzie na wykorzystanie foresightu w zarządzaniu strategicznym  w regionach. Przedstawia charakterystykę projektów realizowanych w krajach Unii Europejskiej. Podkreśla również znaczenie foresightu korporacyjnego.

 

Książka kierowana jest zarówno do studentów, doktorantów i  pracowników naukowych uczelni wyższych na kierunkach ekonomicznych i zarządzania, zgłębiających wiedzę o metodach badania przyszłości, zarządzaniu strategicznym, rozwoju regionalnym czy zarządzania technologiami, jak i do praktyków – pracowników instytucji zajmujących się kreowaniem rozwoju społeczno-gospodarczego regionów, organizatorów i uczestników obecnie realizowanych i przyszłych projektów foresightowych.

 

Uważam podjęcie trudu napisania książki poświęconej problematyce foresightu za niezwykle cenną inicjatywę. Szczególnie, że na polskim rynku wydawniczym brak jest pozycji książkowych poświęconych zagadnieniom foresightu.

Prof. zw. dr hab. Joanicjusz Nazarko,

Politechnika Białostocka, Wydział Zarządzania


Dr Krzysztof Borodako – adiunkt, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie na Wydziale Zarządzania, przewodniczący Grupy Wsparcia przy Komitecie Sterującym Narodowego Programu Foresight „Polska 2020”, współpracował z Komisją Europejską w ramach Grupy Roboczej FORRIS w Blueprints for Foresight Actions In the Regions (2004), uczestniczył jako ekspert w dwóch europejskich projektach foresightowych: European Perspectives on Information Society (2007) i Thematic Network on Foresight on Information Society Technologies In the European Research Area (2004), ekspert ds. metodologii foresightu w projekcie foresightu branżowego finansowanego w ramach Programu Operacyjnego „Innowacyjna Gospodarka” (Poddziałanie 1.1.1).


Spis treści

Wprowadzenie
Rozdział 1. Wprowadzenie do problematyki foresightu
1. Definicja foresightu
2. Geneza foresightu
3. Istota foresightu
.4. Ewolucja foresightu
5. Atrybuty foresightu


Rozdział 2. Klasyfikacja foresightu
1. Kryterium organizacji prowadzącej
2. Kryterium podmiotowe
3. Kryterium przedmiotowe
4. Kryterium terytorialne
5. Kryterium funkcji
6. Kryterium zakresu
7. Kryterium horyzontu czasu
8. Kryterium postrzegania foresightu
9. Kryterium podejścia
10. Kryterium metodyczne
11. Kryterium tendencji wewnętrznych
12. Kryterium udziału stron trzecich
13. Kryterium wielkości budżetu foresightu


Rozdział 3. Organizacja procesu foresightu (na przykładzie foresightu regionalnego)
1. Uruchomienie foresightu
2. Badania wstępne
3. Generowanie wyników
4. Rozpowszechnienie wyników
5. Implementacja
6. Kontynuacja procesu


Rozdział 4. Metody stosowane w  procesach foresightu
1. Wybrane metody oparte na wiedzy eksperckiej
1.1. Badania delfickie
1.2. Metoda scenariuszowa
1.3. Burza mózgów
1.4. Metoda paneli eksperckich
2. Wybrane metody oparte na punktach krytycznych
2.1. Kluczowe technologie
4.2.2. Technologiczna „mapa drogowa”
4.2.3. Metoda megatrendów
4.3. Wybrane metody oparte na danych liczbowych
4.3.1. Ekstrapolacja trendu
4.3.2. Modelowanie i  symulacje
4.3.3. Analiza bibliometryczna
4.3.4. Analiza wielokryterialna
4.3.5. Analiza cross-impact
4.4. Pozostałe wybrane metody badawcze foresightu
4.4.1. Przegląd literatury
4.4.2. Analiza SWOT
4.4.3. Skanowanie otoczenia
4.4.4. Mapowanie interesariuszy
4.4.5. Panele obywatelskie
4.4.6. Badanie wsteczne
4.4.7. Warsztaty przyszłości
4.4.8. Metoda wywiadów zogniskowanych
4.4.9. Gry symulacyjne


Rozdział 5. Charakterystyka przedsięwzięć foresightu w  Europie i  w  Polsce
5.1. Foresight w  krajach europejskich
5.1.1. Programy foresightu narodowego
5.1.2. Projekty foresightu regionalnego
5.2. Polskie doświadczenia w  realizacji foresightu
5.2.1. Narodowe programy foresightu
5.2.2. Projekty foresightu regionalnego


Rozdział 6. Zarządzanie strategiczne w  regionach
6.1. Regiony jako poziom organizacji foresightu
6.2. Polityka regionalna w  kontekście zarządzania strategicznego regionami
6.3. Foresight wobec zarządzania strategicznego regionami


Rozdział 7. Zastosowanie foresightu w  firmach – foresight korporacyjny
7.1. Rodzaje foresightu korporacyjnego
7.2. Budowa procesu foresightu korporacyjnego


Bibliografia
Słowniczek


152 strony, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022