Foresight wciąż niedoceniany... wciąż mało znany
Przedsięwzięcia foresightowe,
począwszy od lat siedemdziesiątych XX wieku, są z powodzeniem realizowane na całym
świecie, w tym również w Polsce. Mimo to problematyka foresightu wciąż jest jeszcze w
naszym kraju mało znana i – co za tym idzie – niedoceniana.
Książka ta jest pierwszą
polską publikacją poświęconą temu tematowi. Zawiera syntetyczny opis procesu
foresightu – począwszy od definicji, genezy i istoty, poprzez klasyfikację i stosowane
metody, aż do organizacji i realizacji.
Autor szczególny nacisk kładzie
na wykorzystanie foresightu w zarządzaniu strategicznym w regionach. Przedstawia
charakterystykę projektów realizowanych w krajach Unii Europejskiej. Podkreśla
również znaczenie foresightu korporacyjnego.
Książka kierowana jest zarówno do
studentów, doktorantów i pracowników naukowych uczelni wyższych na kierunkach
ekonomicznych i zarządzania, zgłębiających wiedzę o metodach badania przyszłości,
zarządzaniu strategicznym, rozwoju regionalnym czy zarządzania technologiami, jak i do
praktyków – pracowników instytucji zajmujących się kreowaniem rozwoju
społeczno-gospodarczego regionów, organizatorów i uczestników obecnie realizowanych i
przyszłych projektów foresightowych.
Uważam podjęcie trudu
napisania książki poświęconej problematyce foresightu za niezwykle cenną inicjatywę.
Szczególnie, że na polskim rynku wydawniczym brak jest pozycji książkowych
poświęconych zagadnieniom foresightu.
Prof. zw. dr hab. Joanicjusz
Nazarko,
Politechnika Białostocka,
Wydział Zarządzania
Dr Krzysztof Borodako –
adiunkt, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie na Wydziale
Zarządzania, przewodniczący Grupy Wsparcia przy Komitecie Sterującym Narodowego
Programu Foresight „Polska 2020”, współpracował z Komisją Europejską w ramach
Grupy Roboczej FORRIS w Blueprints for Foresight Actions In the Regions (2004),
uczestniczył jako ekspert w dwóch europejskich projektach foresightowych: European
Perspectives on Information Society (2007) i Thematic Network on Foresight on Information
Society Technologies In the European Research Area (2004), ekspert ds. metodologii
foresightu w projekcie foresightu branżowego finansowanego w ramach Programu Operacyjnego
„Innowacyjna Gospodarka” (Poddziałanie 1.1.1).
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział 1. Wprowadzenie do problematyki foresightu
1. Definicja foresightu
2. Geneza foresightu
3. Istota foresightu
.4. Ewolucja foresightu
5. Atrybuty foresightu
Rozdział 2. Klasyfikacja foresightu
1. Kryterium organizacji prowadzącej
2. Kryterium podmiotowe
3. Kryterium przedmiotowe
4. Kryterium terytorialne
5. Kryterium funkcji
6. Kryterium zakresu
7. Kryterium horyzontu czasu
8. Kryterium postrzegania foresightu
9. Kryterium podejścia
10. Kryterium metodyczne
11. Kryterium tendencji wewnętrznych
12. Kryterium udziału stron trzecich
13. Kryterium wielkości budżetu foresightu
Rozdział 3. Organizacja procesu foresightu (na przykładzie foresightu
regionalnego)
1. Uruchomienie foresightu
2. Badania wstępne
3. Generowanie wyników
4. Rozpowszechnienie wyników
5. Implementacja
6. Kontynuacja procesu
Rozdział 4. Metody stosowane w procesach foresightu
1. Wybrane metody oparte na wiedzy eksperckiej
1.1. Badania delfickie
1.2. Metoda scenariuszowa
1.3. Burza mózgów
1.4. Metoda paneli eksperckich
2. Wybrane metody oparte na punktach krytycznych
2.1. Kluczowe technologie
4.2.2. Technologiczna „mapa drogowa”
4.2.3. Metoda megatrendów
4.3. Wybrane metody oparte na danych liczbowych
4.3.1. Ekstrapolacja trendu
4.3.2. Modelowanie i symulacje
4.3.3. Analiza bibliometryczna
4.3.4. Analiza wielokryterialna
4.3.5. Analiza cross-impact
4.4. Pozostałe wybrane metody badawcze foresightu
4.4.1. Przegląd literatury
4.4.2. Analiza SWOT
4.4.3. Skanowanie otoczenia
4.4.4. Mapowanie interesariuszy
4.4.5. Panele obywatelskie
4.4.6. Badanie wsteczne
4.4.7. Warsztaty przyszłości
4.4.8. Metoda wywiadów zogniskowanych
4.4.9. Gry symulacyjne
Rozdział 5. Charakterystyka przedsięwzięć foresightu w Europie i
w Polsce
5.1. Foresight w krajach europejskich
5.1.1. Programy foresightu narodowego
5.1.2. Projekty foresightu regionalnego
5.2. Polskie doświadczenia w realizacji foresightu
5.2.1. Narodowe programy foresightu
5.2.2. Projekty foresightu regionalnego
Rozdział 6. Zarządzanie strategiczne w regionach
6.1. Regiony jako poziom organizacji foresightu
6.2. Polityka regionalna w kontekście zarządzania strategicznego regionami
6.3. Foresight wobec zarządzania strategicznego regionami
Rozdział 7. Zastosowanie foresightu w firmach – foresight korporacyjny
7.1. Rodzaje foresightu korporacyjnego
7.2. Budowa procesu foresightu korporacyjnego
Bibliografia
Słowniczek
152 strony, oprawa miękka