Firmy na całym świecie eksperymentują z nowymi modelami organizacyjnymi. Zmieniają
swoje procedury, procesy i kultury korporacyjne, próbując zwiększyć wydajność i
perspektywy wzrostu. W trakcie tego procesu zmienia się zakres działalności firmy,
opracowują nowe schematy organizacyjne, na nowo definiują alokację władzy i
odpowiedzialności decyzyjnej, reformują mechanizmy motywacji i wynagradzania
pracowników, decydują, które działania prowadzić samodzielnie, a które zlecać innym
wykonawcom, przekształcają systemy informacyjne oraz zmieniają grupowe przekonania,
wartości i normy swoich pracowników.
W niniejszej książce John Roberts stwierdza, że pomiędzy tymi zmianami
występują pewne przewidywalne, istotne związki, które pozwalają na wzrost i poprawę
wydajności przedsiębiorstwa. Sukces wynika z równowagi pomiędzy elementami modelu
organizacyjnego, strategii konkurencyjnej oraz środowiska zewnętrznego, w którym
funkcjonuje firma.
Osiągnięcie tego stanu wymaga holistycznego podejścia do problemu.
Nowoczesna firma przedstawia wartościowe koncepcje umożliwiające analizę
wzajemnych zależności występujących pomiędzy składnikami modelu organizacyjnego,
strategią i środowiskiem biznesowym. To napisane przystępnym stylem opracowanie jest
owocem skrupulatnych badań, wzbogaconych licznymi przykładami, od osiemnastowiecznych
firm trudniących się handlem futrami, do współczesnych gigantów rynku, takich jak BP
i Nokia. Wreszcie książka podejmuje pytanie, dlaczego dziś dochodzi do tych wszystkich
zmian organizacyjnych, sugerując jako ich przyczynę wzrost globalnej konkurencji i
zmiany technologiczne.
Lektura Nowoczesnej firmy, napisanej przez jednego z czołowych ekonomistów i
specjalistów w dziedzinie strategii i organizacji, pozwala na lepsze zrozumienie
dzisiejszego świata biznesu. Książka z pewnością zainteresuje zarówno ekonomistów,
studentów, jak i menedżerów.
Spis treści:
Wstęp, IV
Rozdział 1. Strategia i organizacja, 1
Rozdział 2. Podstawowe koncepcje modelu organizacyjnego, 21
Rozdział 3. Charakter i cel istnienia firmy, 51
Rozdział 4. Motywacja w nowoczesnej firmie, 81
Rozdział 5. Model organizacyjny na rzecz wydajności, 121
Rozdział 6. Model organizacyjny na rzecz wzrostu i innowacyjności, 161
Rozdział 7. Tworzenie nowoczesnej firmy: zarządzanie i przywództwo,
187
Bibliografia, 193
Indeks nazwisk, 203
Indeks rzeczowy, 207
220 stron, B5,oprawa miękka