Dostosowanie struktury organizacyjnej do sytuacji gospodarczej warunkiem sukcesu
Książka zawiera studium teoretyczno-porównawcze oraz prezentację
wyników badań empirycznych, których celem była analiza efektywności klasycznych i
współczesnych rozwiązań strukturalnych w gospodarce opartej na wiedzy.
Przedstawiono w niej również uniwersalną koncepcję strategii
restrukturyzacji organizacyjnej, złożoną z programu zmian strukturalnych oraz projektu
systemu zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie. Rozważania teoretyczne poparte są
licznymi przykładami i zilustrowane studiami przypadków.
Autorzy omawiają m.in.:
- koncepcję sformalizowanej struktury
organizacyjnej,
- modele strukturalne organizacji uczącej się,
- ramowy tok postępowania w metodyce doskonalenia
struktur organizacyjnych,
- metody badania struktur organizacyjnych
przedsiębiorstw,
- wyróżniki gospodarki opartej na wiedzy,
- programowanie zmian strukturalnych w gospodarce
opartej na wiedzy,
- projektowanie systemów zarządzania wiedzą w
przedsiębiorstwie.
Publikacja jest kierowana przede wszystkim do menedżerów oraz zespołów
badawczo-projektowych, zajmujących się organizacją przedsiębiorstw, oraz do studentów
na kierunkach ekonomicznych i zarządzania.
Spis treści:
Wstęp
Część pierwsza
Podstawy metodologiczne badania struktur organizacyjnych przedsiębiorstw
Rozdział 1. Koncepcja sformalizowanej struktury organizacyjnej
(Jolanta Walas-Trębacz, Małgorzata Tyrańska, Adam Stabryła)
1.1. Pojęcie struktury organizacyjnej
1.2. Funkcje struktury organizacyjnej
1.3. Zasady kształtowania struktury organizacyjnej
1.4. Przegląd współczesnych standardowych rozwiązań strukturalnych
1.5. Analiza krytyczna standardowych rozwiązań strukturalnych w kontekście gospodarki
opartej na wiedzy
Rozdział 2. Modele strukturalne organizacji uczącej się
(Beata Barczak, Katarzyna Bartusik, Andrzej Kozina)
2.1. Determinanty rozwoju struktur organizacyjnych przedsiębiorstw
2.2. Współczesne teorie i kierunki rozwoju struktur organizacyjnych przedsiębiorstw
2.3. Sieci lokalne, międzynarodowe i globalne
2.3.1. Pojęcie i cechy struktur sieciowych
2.3.2. Rodzaje sieci międzyorganizacyjnych
2.3.3. Efekty sieci
2.4. Klastry
2.5. Parki technologiczne i zbliżone formy organizacyjne
2.5.1. Parki technologiczne
2.5.2. Zbliżone formy organizacyjne
2.6. Firmy innowacyjne
2.7. Organizacja procesowa
2.8. Organizacja wirtualna
2.9. Organizacja fraktalna
2.10. Telepraca a rozwój struktur organizacyjnych
2.11. Wpływ IT na rozwój struktur organizacyjnych
Rozdział 3. Ramowy tok postępowania w metodyce doskonalenia struktur
organizacyjnych przedsiębiorstw (Adam Stabryła)
3.1. Istota podejścia podmiotowo-relacyjnego w doskonaleniu struktur
organizacyjnych
3.2. Zarządzanie zasobami ludzkimi a doskonalenie struktur organizacyjnych
3.2.1. Przedmiot zarządzania zasobami ludzkimi
3.2.2. Zakres zmian i rozwoju organizacyjnego
3.2.3. Rozwój struktur organizacyjnych
3.3. Założenia badania struktur organizacyjnych w podejściu podmiotowo-relacyjnym
3.4. Programowanie rozwoju struktur organizacyjnych
3.5. Uniwersalne ujęcie metodyki badań
3.6. Etapy metodyki doskonalenia struktur organizacyjnych
3.6.1. Cykl procesu identyfikacji struktur organizacyjnych
3.6.2. Cykl procesu diagnostycznego struktur organizacyjnych
3.6.3. Cykl procesu programowania rozwoju struktur organizacyjnych
3.7. Dobór kryteriów i metod oceny struktur organizacyjnych
Rozdział 4. Przegląd metod badania struktur organizacyjnych przedsiębiorstw
(Beata Barczak, Katarzyna Bartusik, Bernard Bińczycki, Andrzej Kozina)
4.1. Badania strukturalne w kontekście podejścia podmiotowo-relacyjnego
4.2. Metody organizatorskie
4.3. Metody behawioralne
4.4. Metody analizy ekonomicznej
4.5. Metody uczenia się organizacji
Rozdział 5. Podstawy teoretyczne gospodarki opartej na wiedzy
(Jan Beliczyński, Czesław Mesjasz, Adam Stabryła)
5.1. Interpretacja pojęcia wiedzy i gospodarki opartej na wiedzy
5.1.1. Definiowanie wiedzy w ekonomii i zarządzaniu
5.1.2. Geneza i definicje pojęcia gospodarki opartej na wiedzy
5.2. Podstawowe cechy gospodarki opartej na wiedzy
5.3. Zarządzanie przedsiębiorstwem w gospodarce opartej na wiedzy
5.3.1. Założenia teorii zarządzania wiedzą i uczenia się organizacji
5.3.2. Synteza teorii ekonomii i teorii organizacji w gospodarce opartej na wiedzy
5.3.3. Konstruktywistyczna teoria organizacji Karla E. Weicka
5.4. Elastyczność struktur organizacyjnych przedsiębiorstw w kontekście gospodarki
opartej na wiedzy
5.5. Aspekty strukturalne rozwoju korporacji transnarodowych
5.5.1. Definicje korporacji transnarodowych
5.5.2. Podstawowe formy organizacyjne przedsiębiorstw międzynarodowych
5.5.3. Modele konfiguracji i koordynacji
5.6. Gospodarka oparta na wiedzy a Strategia Lizbońska
5.6.1. Założenia i realizacja Strategii Lizbońskiej
5.6.2. Wdrażanie Strategii Lizbońskiej w Polsce
5.6.3. Idea gospodarki opartej na wiedzy a rozwój techniczny i organizacyjny
przedsiębiorstw
5.7. Zarządzanie wiedzą na poziomie przedsiębiorstwa
Część druga
Analiza empiryczna
Rozdział 6. Koncepcja i przebieg badań
(Adam Stabryła, Małgorzata Tyrańska, Jolanta Walas-Trębacz)
6.1. Cel i zakres badań oraz hipotezy badawcze
6.2. Dobór próby badawczej
6.3. Stosowane metody badań
6.4. Przebieg prowadzonych badań
6.5. Charakterystyka badanych przedsiębiorstw
Załącznik 1
Załącznik 2
Rozdział 7. Metoda kategoryzacji przedsiębiorstw ze względu na stopień
spełniania funkcji gospodarki opartej na wiedzy
(Paweł Cabala, Czesław Mesjasz, Halina Piekarz,Adam Stabryła, Krzysztof Woźniak)
7.1. Założenia metody
7.2. Ogólna charakterystyka metody kategoryzacji
7.3. Określenie struktury kryteriów oceny
7.4. Kwalifikacja kryteriów oceny
7.5. Przeprowadzenie oceny sprawdzającej
7.6. Opracowanie regulaminu kwalifikacyjnego
Rozdział 8. Wyniki analizy struktur organizacyjnych przedsiębiorstw w
kontekście gospodarki opartej na wiedzy
(Paweł Cabała, Leszek Kozioł, Czesław Mesjasz, Halina Piekarz, Krzysztof Woźniak)
8.1. Porównanie przedsiębiorstw opartych na wiedzy i przedsiębiorstw
działających w formule konwencjonalnej
8.2. Analiza wyników kategoryzacji ze względu na poziom kapitału intelektualnego i
funkcję uczenia się
8.2.1. Uwarunkowania organizacyjne
8.2.2. Uwarunkowanie technologiczne
8.2.3. Źródła innowacyjności
8.2.4. Kontekst społeczny inwestowania w kapitał ludzki
8.3. Analiza zmian zewnętrznych i wewnętrznych uwarunkowań funkcjonowania
przedsiębiorstw
8.3.1. Zmienność i złożoność otoczenia
8.3.2. Doskonalenie procesów wewnętrznych
8.4. Analiza zmian strukturalnych w przedsiębiorstwach opartych na wiedzy
8.4.1. Badanie prawidłowości porządkowania i grupowania stanowisk organizacyjnych
8.4.2. Kształtowanie zależności funkcjonalnych
8.4.3. Badanie zależności hierarchicznych
8.4.4. Rozmieszczenie uprawnień decyzyjnych
8.4.5. Formalizacja budowy systemu wytwórczego
8.5. Petryfikacja struktur organizacyjnych jako bariera dostosowania się przedsiębiorstw
do wymogów gospodarki opartej na wiedzy
8.6. Kierunki doskonalenia struktur organizacyjnych przedsiębiorstw w kontekście
gospodarki opartej na wiedzy
Rozdział 9. Programowanie zmian strukturalnych przedsiębiorstw w warunkach
gospodarki opartej na wiedzy
(Katarzyna Bartusik, Jan Beliczyński, Andrzej Kozina, Tomasz Małkus, Adam Stabryła,
Sławomir Wawak, Krzysztof Woźniak)
9.1. Przedmiot programowania zmian strukturalnych
9.1.1. Istota programowania zmian i rozwoju
9.1.2. Zewnętrzne i wewnętrzne zmiany strukturalne
9.1.3. Ogólne rozwiązania formy organizacyjnej zewnętrznej jednostek gospodarczych
9.2. Zmiany strukturalne w aspekcie globalizacji
9.2.1. Globalne strategie zarządzania
9.2.2. Struktury organizacyjne przedsiębiorstw funkcjonujących w skali globalnej
9.2.3. Struktura organizacyjna aliansu strategicznego
9.3. Foresight w programowaniu zmian strukturalnych przedsiębiorstw
9.3.1. Charakterystyka koncepcji foresight
9.3.2. Metodyka opracowania programu foresight w dziedzinie struktur organizacyjnych
przedsiębiorstw
9.3.3. Program foresight w dziedzinie struktur organizacyjnych przedsiębiorstw
9.4. Efektywność zmian strukturalnych przedsiębiorstw
9.4.1. Przegląd koncepcji analizy efektywności struktur organizacyjnych przedsiębiorstw
9.4.2. Propozycje kierunków badań nad efektywnością struktur organizacyjnych
przedsiębiorstw
9.5. Metodyka opracowania studium przypadków odniesionych do struktur organizacyjnych
przedsiębiorstw opartych na wiedzy
9.6. Prezentacja empiryczna. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie PKP Informatyka
spółka z o.o
9.6.1. Wprowadzenie
9.6.2. Syntetyczna charakterystyka przedsiębiorstwa
9.6.3. Struktura organizacyjna
9.6.4. Informatyczne narzędzia zarządzania wiedzą
9.6.5. Informatyzacja Grupy PKP
9.7. Zmiany w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa Kimberly-Clark SA w Kluczach
9.7.1. Wprowadzenie
9.7.2. Syntetyczna charakterystyka
9.7.3. System zarządzania wiedzą
9.7.4. Ogólne kierunki usprawnień struktury organizacyjnej
9.7.5. Szczegółowe zmiany w strukturze organizacyjnej
9.8. Prezentacja empiryczna. Powstanie i rozwój Radio Muzyka Fakty spółki z o.o. jako
organizacji wiedzy
9.8.1. Wprowadzenie
9.8.2. Syntetyczna charakterystyka przedsiębiorstwa
9.8.3. Kierunki rozwoju struktury organizacyjnej
9.8.4. System zarządzania wiedzą
9.8.5. Innowacje technologiczne
9.8.6. Efektywność innowacji marketingowych
Rozdział 10. Organizacja systemów zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie
(Tomasz Małkus, Adam Stabryła, Sławomir Wawak, Krzysztof Woźniak)
10.1. Założenia koncepcji budowy systemu zarządzania wiedzą w
przedsiębiorstwie
10.2. Pięć aspektów określania systemu zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie
10.3. Systemy referencyjne zarządzania wiedzą
10.4. Przykłady wspomagania informatycznego systemu zarządzania wiedzą w
przedsiębiorstwie
10.5. Wytyczne doskonalenia systemów zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie
10.5.1. Doskonalenie struktury organizacyjnej Pionu Zarządzania Informacjami i Wiedzą
10.5.2. Specjalizacja zawodowa pracowników wiedzy
10.5.3. Współpraca instytucjonalna. Instytucje sieciowe
10.5.4. Infrastruktura informatyczna i komunikacyjna
Rozdział 11. Synteza wyników badań
(Małgorzata Tyrańska, Jolanta Walas-Trębacz)
11.1. Zakres zmian struktur organizacyjnych badanych przedsiębiorstw w
kontekście gospodarki opartej na wiedzy
11.2. Podejście podmiotowo-relacyjne w doskonaleniu struktury organizacyjnej
przedsiębiorstw
11.3. Przyczyny niskiej konkurencyjności badanych przedsiębiorstw
11.4. Programowanie zmian strukturalnych przedsiębiorstw
11.5. Organizacja systemu zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwach
Bibliografia
Spis rysunków i tablic
Indeks rzeczowy
470 stron, oprawa twarda