Książka przybliża zagadnienia dotyczące walki konkurencyjnej
przedsiębiorstw.
Wyjaśnia:
- mechanizmy walki konkurencyjnej występujące w globalnej gospodarce (ważne zwłaszcza
w kontekście wejścia Polski do Unii Europejskiej),
- zasady i metody tworzenia skutecznych systemów zarządzania w przedsiębiorstwie oraz
możliwości i sposoby łączenia ich w zintegrowane systemy zarządzania, pozwalające na
znaczne podniesienie efektywności i konkurencyjności firmy,
- zagadnienia dotyczące systemów zarządzania opartych na normach ISO oraz ryzyka
podejmowanego na konkurencyjnym rynku.
Publikacja zawiera liczne przykłady odnoszące się do realiów polskiej i światowej
gospodarki. Przeznaczona jest zarówno dla przedsiębiorców jak i studentów.
Spis treści:
Spis stosowanych skrótów
Wprowadzenie od autora wersji polskiej
Wprowadzenie od autora wersji czeskiej
Wstęp. Istota ofensywnej koncepcji walki konkurencyjnej
Podstawowe reguły pomyślnego prowadzenia walki
Część I. Istota walki konkurencyjnej
Rozdział l. Optymalne skoncentrowanie sit
1.1. Identyfikacja mocnych i słabych stron rywala i własnej firmy
1.2. Identyfikacja ducha i dynamiki walki konkurencyjnej
1.3. Druga linia strategiczna
1.4. Zdolność do realizacji uderzenia
l .5. Przejęcie inicjatywy strategicznej
Rozdział 2. Moment zaskoczenia i wybór miejsca walki
2.1. Moment zaskoczenia
2. l. l. Ochrona informacji
2.1.2. Utajnienie działalności
2.1.3. Ustalenie momentu ataku
2.1.4. Wykorzystanie dezinformacji w walce konkurencyjnej
2.2. Wybór miejsca walki
2.2.1. Identyfikacja odpowiedniego miejsca walki
Rozdział 3. Komunikacja między „dowódcą" i „jednostkami"
3.1. Określenie informacji potrzebnych kierownictwu firmy
3.2. Źródła, sposoby uzyskania i analizy informacji
3.2.1. Wstępna analiza problemu
3.2.2. Metody pozyskiwania informacji
3.2.3. Analiza uzyskanych informacji
3.3. Identyfikacja informacji w odpowiednim czasie
Rodział 4. Dalsze reguły pomyślnego prowadzenia walki w praktyce
przedsiębiorczej
4.1. Zharmonizowanie środków i celów strategii
4.1.1. Strategie klasyczne walki konkurencyjnej
4.1.2. Ofensywna strategia walki konkurencyjnej
4.1.3. Wybór optymalnej strategii walki konkurencyjnej
4.2. Zmiany w sposobie prowadzenie walki
4.2. l. Umiejętność zmiany
4.3. Samurajskie zasady w prowadzeniu walki konkurencyjnej
Rozdział 5. Zadania specyficznego systemu informacyjnego w walce ofensywnej
przedsiębiorstwa
5.1. Definiowanie specyficznego systemu informacyjnego
5.1.1. Analiza wymagań dotyczących struktury organizacyjnej Spefisu
5.1.2. Struktura organizacyjna Specyficznego Systemu Informacyjnego
5.2. Zastosowanie Spefisu w praktyce przedsiębiorczej
5.3. Ogólna ocena możliwości wykorzystania Spefisu dla firmy
Rozdział 6. Wykorzystywanie reguł pomyślnego prowadzenia walki i jej głównego
narzędzia - Spetisu w warunkach praktyki przedsiębiorczej firm czeskich
6. l. Nielegalne i nieetyczne praktyki w ramach walki konkurencyjnej
6.2. Możliwości i warunki wykorzystania ofensywnej koncepcji walki konkurencyjnej
6.2. l. Przygotowanie kierownictwa do realizacji ofensywnej koncepcji walki konkurencyjnej
6.2.2. Ogólne wymagania dotyczące personalnego zabezpieczenia Spefisu
6.2.3. Specyficzne wymagania dotyczące personalnego zabezpieczenia Spefisu
Podsumowanie części I
Część II. Praktyka walki konkurencyjnej
Rozdział 7. Praktyka walki konkurencyjnej w warunkach polskich oraz możliwości
jej racjonalizacji i humanizacji. Przykłady
7. l. Biopaliwa
7.2. Mordercze kleszcze
7.3. Tchórze z Heweliusza
7.4. Przycinanie sokola
7.5. Wywoływanie fałszywego wrażenia
7.6. Lobbing, czyli walka o decyzje
7.7. Wywiadownie gospodarcze
7.8. Czy można skutecznie i efektywnie prowadzić firmę nie dając łapówek
Rozdział 8. Możliwości integracji systemu Spefis z innymi systemami
zarządzania w oparciu o ryzyko przedsiębiorcy - traktowane jako wspólny integrator dla
tych systemów
8.1. Potrzeba budowy zintegrowanych systemów zarządzania
8.2. Ryzyko jako narzędzie integracji różnych systemów zarządzania
w przedsiębiorstwie
8.2. l. Wprowadzenie
8.2.2. Pewność - niepewność - ryzyko
8.2.3. Ryzyko - niepewność.
8.3. Przesłanki wdrożenia normy ISO 900) w organizacjach
8.4. Zintegrowane systemy zarządzania oparte na normach ISO serii 9000 i seriii 4000 oraz
na Polskiej Normie PN-N 18001
8.5. Możliwości integracji systemu Spefis z innymi systemami zarządzania w
przedsiębiorstwie
8.6. Specyfika wdrażania systemów zarządzania opartych na normach ISO w MSP
8.6. l. Problemy organizacyjne małych i średnich przedsiębiorstw
8.6.2. Zasadnicze problemy i bariery występujące przy wdrażaniu norm ISO w MSP
8.6.3. Wdrażanie norm ISO dostosowane do specyfiki MSP
8.6.4. Wnioski dotyczące projektowania i wdrażania systemów zarządzania pod kątem
możliwości integracji z systemem Spefis
8.7. Grafy i algorytmy do wykorzystania podczas wykładów
Rozdział 9. Innowacje jako efektywna broń w walce konkurencyjnej
9. l. Wprowadzenie
9.2. Ogólne uwarunkowania procesu innowacyjnego
9.3. Procedura działania przy zarządzaniu przez innowacje
9.4. Korzyści i zagrożenia wynikające ze stosowania metody zarządzania przez innowacje
9.5. Wykorzystanie innowacji w walce konkurencyjnej przedsiębiorstw
Podsumowanie części II
Załącznik nr I. Wyciąg z ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji (Dz.U. 93.47.211 ze zm.) .
Załącznik nr 2. Materiały pomocnicze do ćwiczeń i wykładów
2. l. Procedura budowy nowoczesnego systemu zarządzania
2.2. Procedura ustalania wizji
2.3. Procedura ustalania misji
2.4. Definicje i procedura ustalania polityki ogólnej przedsiębiorstwa
2.5. Materiały do budowy tablice kompetencyjnych
Załącznik nr 3. Podstawowe terminy stosowane przy opisie systemów zarządzania
jakością
Bibliografia
Indeks
214 stron