Książka zawiera kompleksową
analizę problematyki związanej z organizacyjnym uczeniem się oraz z kompetencjami
organizacji. Stanowi dobre połączenie podejścia zasobowego w zarządzaniu organizacjami
z podejściem adaptacyjnym opartym na procesach organizacyjnego uczenia się. Zagadnienia
teoretyczne są poparte prezentowanymi przez Autorów wynikami badań, którymi objęli
grupę polskich przedsiębiorstw.
Praca ta jest bardzo dobrym opracowaniem
teoretyczno-empirycznym nowego problemu, jakim jest rozwój kompetencji organizacji przy
wykorzystaniu procesów organizacyjnego uczenia się. Walorem dodatkowym jest oparcie jej
na bogatej literaturze przedmiotu. Z pewnością stanowić będzie oryginalne dzieło
(…) przydatne dla studentów, kadry menedżerskiej, konsultantów oraz naukowców
zajmujących się badaniem organizacji.
Prof. dr hab. Bogusz Mikuła
Publikacja jest podręcznikiem
uzupełniającym z zakresu zarządzania i zarządzania strategicznego, kierowanym do
studentów, doktorantów, słuchaczy studiów podyplomowych i pracowników naukowych
uczelni wyższych na wydziałach zarządzania, zarzadzania zasobami ludzkimi i ekonomii.
Będzie również ciekawą lekturą dla menedżerów pragnących poprzez rozwijanie
kompetencji organizacji uzyskać przewagę konkurencyjną.
Zespół autorski tworzą pracownicy
naukowi i wykładowcy Instytutu Zarządzania i Marketingu, Wydziału Ekonomicznego,
Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Spis treści:
Wstęp (Agnieszka Sitko-Lutek) ... 9
Rozdział 1. Luka kompetencyjna w zarządzaniu konkurencyjnością
przedsiębiorstwa (Bogusław Gulski). 15
1.1. Kompetencje i luka kompetencyjna organizacji .. 15
1.2. Konkurencyjność przedsiębiorstwa.. 18
1.3. Zarządzanie konkurencyjnością przedsiębiorstwa ....... 22
1.4. Miejsce luki kompetencyjnej w zarządzaniu konkurencyjnością.. 29
Rozdział 2. Zarządzanie kompetencjami przedsiębiorstwa (Bartłomiej
Twarowski) ... 32
2.1. Wyniki przedsiębiorstwa a kompetencje organizacyjne .... 32
2.2. Proces badania kompetencji organizacji ..... 36
2.3. Rodzaje luki kompetencyjnej przedsiębiorstwa ... 38
2.4. Proces badania luki kompetencyjnej ..... 40
2.5. Metody ograniczania luki kompetencyjnej ...... 43
2.6. Identyfikacja i ograniczanie luki kompetencyjnej w praktyce działania
przedsiębiorstw ..... 47
Rozdział 3. Nowe podejście do wiedzy w organizacji (Elżbieta Skrzypek)... 58
3.1. Istota wiedzy ..... 58
3.2. Wiedza w organizacji....... 62
3.3. Wiedza a biznes ... 63
3.4. Człowiek jako twórca jakości wiedzy .. 65
3.5. Pracownicy wiedzy i ich rola w organizacji .. 67
Rozdział 4. Organizacyjne uczenie się a kompetencje organizacji(Agnieszka
Sitko-Lutek) .... 72
4.1. Złożoność organizacyjnego uczenia się .... 72
4.2. Organizacje uczące się .... 74
4.3. Sposoby organizacyjnego uczenia się ...... 76
4.4. Procesy organizacyjnego uczenia się.. 78
4.5. Modele organizacji uczącej się ...... 80
4.6. Istota i wykorzystanie stylów uczenia się ..... 82
Rozdział 5. Style organizacyjnego uczenia się (Bogusław Gulski).... 85
5.1. Uwarunkowania stylów uczenia się organizacji .... 85
5.2. Sposoby i style organizacyjnego uczenia się ...... 87
5.3. Wielowymiarowa koncepcja stylów organizacyjnego uczenia się ... 91
Rozdział 6. Uwarunkowania i zróżnicowanie procesów organizacyjnego uczenia
się(Bogusław Markowski) .. 97
6.1. Warunki skuteczności uczenia się organizacji w świetle teorii .... 97
6.2. Podstawowe bariery i ograniczenia ... 100
6.3. Czynniki warunkujące przebieg i efektywność organizacyjnego uczenia się .. 104
Rozdział 7. Organizacyjne uczenie się jako forma kształtowania kultury
organizacyjnej (Czesław Sikorski) .. 112
7.1. Potrzeba zmiany kulturowej w organizacji ..... 112
7.2. Strategie kształtowania kultury organizacyjnej ........ 116
7.3. Indoktrynacja a uczenie się w procesie kształtowania kultury organizacyjnej ...
121
Rozdział 8. Rola interesariuszy w procesach organizacyjnego uczenia się(Iwona
Mendryk) ...... 128
8.1. Przedsiębiorstwo i jego otoczenie z perspektywy relacyjnej .. 128
8.2. Relacje przedsiębiorstwa z interesariuszami .... 131
8.3. Wpływ interesariuszy na procesy organizacyjnego uczenia się . 133
8.4. Interesariusze jako czynnik sprawczy procesów organizacyjnego uczenia się ...
134
8.5. Interesariusze jako źródło wiedzy ... 135
Rozdział 9. Uczenie się poprzez uczestnictwo w globalnych łańcuchach
wartości(Mirosław Łoboda) ...... 139
9.1. Istota globalnego łańcucha wartości. 139
9.2. Typy globalnych łańcuchów wartości... 141
9.3. Upgrading jako mechanizm uczenia się... 143
9.4. Upgrading w łańcuchach niewolniczych ..... 144
9.5. Upgrading w łańcuchach rynkowych.... 148
Rozdział 10. Zarządzanie relacjami z klientami w procesie organizacyjnego
uczenia się(Bartłomiej Zinczuk)..... 151
10.1. Istota i zastosowanie CRM ........ 151
10.2. Sposoby budowy i utrzymywania relacji z klientami ... 155
10.3. Zarządzanie kluczowymi klientami ..... 157
10.4. Zarządzanie relacjami z klientem ....... 158
Rozdział 11. Doskonalenie jakości procesów jako element organizacyjnego
uczenia się
(Grzegorz Grela) ........ 161
11.1 Podejście procesowe w zarządzaniu organizacjami .... 161
11.2 Jakość procesu ..... 168
11.3. Wybrane metody doskonalenia jakości procesów . 170
Rozdział 12. Organizacyjne uczenie się a efektywność
przedsiębiorstw(Urszula Skurzyńska-Sikora) .... 176
12.1. Pojęcie i pomiar efektywności przedsiębiorstwa ... 176
12.2. Organizacyjne uczenie się w aspekcie efektywności ...... 184
12.3. Wykorzystanie kapitału intelektualnego.. 190
Rozdział 13. Wpływ organizacyjnego uczenia się na zmiany w procesie
strategicznym(Andrzej Żuk) ...... 194
13.1. Charakter i elementy procesu strategicznego .... 194
13.2. Wpływ otoczenia na zmiany w procesie strategicznym .... 199
13.3. Wykorzystanie wiedzy w realizacji procesu strategicznego.... 202
Aneks badawczy. Luka kompetencyjna a organizacyjne uczenie się... 211
Rozdział 14. Metodyka badań ......... 213
14.1. Opis modelu badawczego (Urszula Skurzyńska-Sikora) ... 213
14.2. Charakterystyka próby badawczej (Grzegorz Grela). 214
Rozdział 15. Wyniki badań ........... 218
15.1. Potencjał badanych przedsiębiorstw w obszarach kompetencyjnych(Bogusław
Markowski) ... 218
15.2. Działania ukierunkowane na podnoszenie potencjału kompetencyjnego
przedsiębiorstw (Grzegorz Grela, Bogusław Gulski, Mirosław Łoboda, Bogusław
Markowski, Iwona Mendryk, Urszula Skurzyńska-Sikora, Bartłomiej Twarowski, Bartłomiej
Zinczuk, Andrzej Żuk) ...... 222
15.3. Działalność badanych przedsiębiorstw w poszczególnych obszarach
kompetencyjnych (Grzegorz Grela, Bogusław Gulski, Mirosław Łoboda, Bogusław Markowski,
Iwona Mendryk, Urszula Skurzyńska-Sikora, Bartłomiej Twarowski, Andrzej Żuk) .........
231
Rozdział 16. Style organizacyjnego uczenia się (Grzegorz Grela,
Bogusław Gulski, Mirosław Łoboda, Bogusław Markowski, Iwona Mendryk, Urszula
Skurzyńska-Sikora, Bartłomiej Twarowski, Bartłomiej Zinczuk, Andrzej Żuk) ... 261
16.1. Diagnoza procesów organizacyjnego uczenia się (Grzegorz Grela, Bogusław
Gulski, Mirosław Łoboda, Bogusław Markowski, Iwona Mendryk, Urszula Skurzyńska-Sikora,
Bartłomiej Twarowski, Bartłomiej Zinczuk, Andrzej Żuk) ... 261
16.2. Analiza sposobów zdobywania wiedzy (Bogusław Gulski) .. 269
16.3. Model stylu uczenia się w świetle badań (Bogusław Gulski) ..... 272
Rozdział 17. Wnioski z badań (Agnieszka Sitko-Lutek) .. 278
Zakończenie (Agnieszka Sitko-Lutek) ..... 291
Bibliografia ...... 293
Indeks ....... 303
308 stron, B5, oprawa miękka