ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ. PODSTAWY TEORETYCZNE


PIECUCH T.

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2009, wydanie I

cena netto: 43.00 Twoja cena  40,85 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Książka jest próbą przedstawienia spójnej i usystematyzowanej wiedzy dotyczącej  przedsiębiorczości i przedsiębiorcy. Kierowana jest przede wszystkim do studentów szkół wyższych na kierunkach ekonomicznych i zarządzania jako podręcznik do podstaw przedsiębiorczości. Będzie też interesującą lekturą dla praktyków – przedsiębiorców oraz menedżerów działających w sektorze MSP.

 

Autorka omawia w niej m.in.:

·      różnorodne podejścia do przedsiębiorczości zawarte w teoriach ekonomii i zarządzania,

·      charakterystykę przedsiębiorczości w różnych ujęciach, nowe aspekty w teorii przedsiębiorczości,

·      charakterystykę przedsiębiorcy – jego cechy, motywy, różne rodzaje przedsiębiorców,

·      uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości – zarówno wewnętrzne (tkwiące w przedsiębiorcy – podmiocie), jak i zewnętrzne (wynikające z otoczenia),

·      specyfikę MSP oraz ich rolę w kreowaniu zachowań przedsiębiorczych,

·      tradycyjne i niekonwencjonalne formy finansowania działalności MSP oraz instytucjonalne formy wsparcia tego sektora.


Spis treści:

 

Wprowadzenie .. . 9

 

Rozdział 1. Przedsiębiorczość w teoriach ekonomii i zarządzania. 13

1.1. Geneza przedsiębiorczości .. 13

1.2. Wybrane teorie przedsiębiorczości .. 16

1.2.1. Przedsiębiorczość w ujęciu R. Cantillona .. . 16

1.2.2. Przedsiębiorczość w ekonomii klasycznej .. . 17

1.2.3. Przedsiębiorczość w ujęciu J.B. Saya . . 18

1.2.4. Przedsiębiorczość w teorii T. Veblena . . 19

1.2.5. Przedsiębiorczość w teorii J. Schumpetera . . 21

1.2.6. Przedsiębiorczość w teorii I. Kirznera . . 26

1.2.7. Przedsiębiorczość w teorii F. Knighta . 27

1.2.8. Przedsiębiorczość w teorii P.F. Druckera . 30

1.3. Ewolucja teorii przedsiębiorczości .. . 31

Zagadnienia do dyskusji. . . 35

Literatura zalecana .. 35

 

Rozdział 2. Przedsiębiorczość i jej rodzaje . 36

2.1. Analiza pojęcia “przedsiębiorczość” . . 36

2.1.1. Przedsiębiorczość jako postawa . .. 38

2.1.2. Przedsiębiorczość jako zachowanie . . .. 40

2.1.3. Przedsiębiorczość jako proces . .. . 41

2.2. Rodzaje, typy i modele przedsiębiorczości . .. 44

2.3. Nowe aspekty w przedsiębiorczości. . 47

2.3.1. Przedsiębiorczość wewnętrzna .. . . 47

2.3.2. Przedsiębiorczość intelektualna . . 50

2.4. Znaczenie przedsiębiorczości we współczesnych procesach gospodarowania. 53

Zagadnienia do dyskusji . 55

Literatura zalecana . .. . 56

 

Rozdział 3. Charakterystyka przedsiębiorcy .. 57

3.1. Pojęcie przedsiębiorcy . .. 57

3.2. Cechy człowieka przedsiębiorczego. . 59

3.3. Czy przedsiębiorczości można się nauczyć? 63

3.4. Motywy działalności przedsiębiorczej. 65

3.5. Rodzaje przedsiębiorców . .. . 71

3.5.1. Przedsiębiorca kupiec . . .. 71

3.5.2. Przedsiębiorca kapitalista . . .. 71

3.5.3. Przedsiębiorca menedżer . 73

3.5.4. Przedsiębiorca lider . . . .. 75

3.6. Typy przedsiębiorców w małych fi rmach. 76

Zagadnienia do dyskusji .. . 78

Literatura zalecana . . .. . 79

 

Rozdział 4. Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. . 80

4.1. Problematyka uwarunkowań przedsiębiorczości w literaturze przedmiotu . 80

4.2. Uwarunkowania wewnętrzne przedsiębiorczości .. 83

4.2.1. Przedsiębiorczość wyrazem podmiotowości człowieka w procesie celowego działania . .. 86

4.2.2. Przedsiębiorca jako podmiot gospodarowania. . 87

4.2.3. Przedsiębiorca jako podmiot wolny, twórczy i aktywny .. 88

4.3. Uwarunkowania zewnętrzne przedsiębiorczości. 91

4.3.1. Podstawowe założenia rynkowego modelu gospodarowania jako warunek konieczny rozwoju przedsiębiorczości .. . 93

4.3.2. Uwarunkowania otoczenia bliższego. 101

4.3.3. Uwarunkowania otoczenia dalszego . . 104

4.3.4. Społeczno-kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości .. . 107

Zagadnienia do dyskusji. . . . 110

Literatura zalecana . . .. 110

 

Rozdział 5. Małe i średnie przedsiębiorstwa efektem zachowań przedsiębiorczych . 111

5.1. Specyfi ka sektora małych i średnich przedsiębiorstw . . . 111

5.2. Zagrożenia uniemożliwiające rozwój sektora MSP w Polsce . .. 114

5.3. Tradycyjne źródła fi nansowania MSP .. 117

5.4. Niekonwencjonalne formy fi nansowania MSP . .. . 120

5.4.1. Leasing . . .. . . 120

5.4.2. Faktoring .. 123

5.4.3. Franchising . . . . .. . 128

5.4.4. Venture capital . . . .. 130

5.4.5. Środki pomocowe Unii Europejskiej . . .. 135

5.5. Polityka państwa wobec MSP . . . 139

5.6. Działalność Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w zakresie wspierania przedsiębiorczości .. . . 141

5.7. Instytucjonalne i organizacyjne wsparcie sektora MSP .. 144

5.7.1. Parki technologiczne . .. 144

5.7.2. Inkubatory przedsiębiorczości . 145

5.7.3. Klastry. . . . 147

5.8. Znaczenie małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce .. . 150

Zagadnienia do dyskusji. . 152

 

Literatura zalecana . 152

Bibliografia . . .. . 155

Słowniczek. . . 161

Glossary .. . 167

Indeks rzeczowy. . 173


176 stron

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022