Projektowanie nadzorowanie i doskonalenie systemu jakości według normy PN-EN ISO
9001:2009 w oparciu o podejście procesowe
z uwzględnieniem specyfiki sektora MŚP
(z suplementem elektronicznym)
Przedstawiona w niniejszym opracowaniu metodyka jest adresowana przede
wszystkim do tych organizacji, które pragną samodzielnie zaprojektować swój system
zarządzania jakością (SZJ) i uzyskać dzięki temu systemowi coś więcej niż tylko
certyfikat. Dlatego też zawarte w niej moduły mogą pełnić wielorakie
funkcje:
- stanowić kompleksowy system doradczy umożliwiający odpowiednie przygotowanie
pracowników do samodzielnego zaprojektowania odpowiednich elementów SZJ,
- przygotować odpowiednie mechanizmy umożliwiające obsługę, diagnozowanie i
doskonalenie tych systemów:
- umożliwiać szkolenie nowych pracowników oraz przygotować ich do pełnienia
określonych ról w SZJ (np. audytorów wewnętrznych);
- ułatwić kontakty z osobami i instytucjami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z
SZJ oraz umożliwić podejmowanie skutecznych decyzji w tym zakresie.
Szczególną uwagę zwrócono na rozwiązania integrujące zasady podejścia procesowego w
różnych fazach wdrażania i w odniesieniu do różnych aspektów funkcjonowania SZJ.
Wprowadzanie SZJ w oparciu o przedstawioną metodykę jest możliwe po krótkim
przygotowaniu osób mających podstawową wiedzę w zakresie zarządzania jakością.
Należy podkreślić, że metodyka ta może być skutecznie wykorzystywana zarówno w
zastosowaniach indywidualnych, jak i, zwłaszcza w odniesieniu do mniejszych organizacji,
w ramach grupowego wdrażania SZJ.
Metodyka ta może być oczywiście wykorzystana także przez zewnętrznych konsultantów
wspierających te organizacje, którym trudno jest się zmobilizować do samodzielnego
wysiłku oraz przez audytorów jednostek certyfikacyjnych pragnących lepiej dostosować
swój warsztat do specyfiki mniejszych organizacji. Duża część z przedstawionych
informacji znaleźć może zastosowanie również w większych przedsiębiorstwach.
Podstawowym warunkiem, by metodyka ta była skuteczna jest zaangażowanie wszystkich
pracowników, w tym kierownictwa, w projektowanie i budowę SZJ. Tylko wtedy można bowiem
oczekiwać, że system ten będzie traktowany jako własność organizacji oraz
autentyczne narzędzie służące zdobywaniu przewagi konkurencyjnej.
Integralną częścią opracowania jest suplement elektroniczny, dzięki któremu
użytkownik może równolegle korzystać z wszystkich modułów metodyki, stosując
łącza hipertekstowe szybko przywołujące najważniejsze pojęcia i elementy
wykorzystywane w prezentowanej metodyce
dr hab. inż. Piotr Grudowski, prof. PG – Kierownik Zakładu Zarządzania
Jakością na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, pełnomocnik
Rektora Politechniki Gdańskiej ds. systemu zarządzania jakością. Prowadzi zajęcia
dydaktyczne, badania naukowe oraz jest autorem wielu znaczących publikacji krajowych i
zagranicznych, w tym kilkunastu książek i podręczników akademickich z zakresu
zarządzania jakością, normatywnych systemów zarządzania, ich integracji oraz metod
wykorzystywanych w diagnozowaniu, nadzorowaniu i doskonaleniu procesów, m.in. wydanej
przez ODDK „Księgi jakości według normy ISO 9001. Przykład z komentarzem. Metodyka
opracowania”. Konsultował wdrażanie normatywnych systemów zarządzania w
kilkudziesięciu organizacjach – zarówno w przedsiębiorstwach, jak i instytucjach
sektora publicznego.
Spis treści:
Metodyka projektowania, nadzorowania i doskonalenia systemu zarządzania jakością
według normy ISO 9001 dla małych i średnich przedsiębiorstw
Podstawy i struktura przyjętego modelu
Interpretacja i adaptacja wymagań (moduł I)
Wskazówki interpretacyjne dotyczące wymagań normy ISO 9001
System zarządzania jakością (rozdział 4 normy)
Wymagania ogólne (pkt 4.1 normy)
Wymagania dotyczące dokumentacji (pkt 4.2 normy)
Nadzorowanie dokumentacji (pkt 4.2.3 normy)
Nadzorowanie zapisów (pkt 4.2.4 normy).
Odpowiedzialność kierownictwa (rozdział 5 normy)
Zaangażowanie kierownictwa (pkt 5.1 normy)
Orientacja na klienta (pkt 5.2 normy)
Polityka jakości (pkt 5.3 normy)
Planowanie (pkt 5.4 normy)
Odpowiedzialność, uprawnienia i komunikacja (pkt 5.5 normy)
Przegląd zarządzania (pkt 5.6 normy)
Zarządzanie zasobami (rozdział 6 normy)
Zapewnienie zasobów (pkt 6.1 normy)
Zasoby ludzkie (pkt 6.2 normy)
Infrastruktura (pkt 6.3 normy)
Środowisko pracy (pkt 6.4 normy)
Realizacja wyrobu (rozdział 7 normy)
Planowanie realizacji wyrobu (pkt 7.1 normy)
Procesy związane z klientem (pkt 7.2 normy)
Projektowanie i rozwój (pkt 7.3 normy)
Zakupy (pkt 7.4 normy)
Produkcja wyrobów, dostarczanie usługi (pkt 7.5 normy)
Nadzorowanie produkcji i dostarczania usługi (pkt 7.5.1 normy)
Walidacja procesów produkcji i dostarczania usługi (pkt 7.5.2 normy)
Identyfikacja i identyfikowalność (pkt 7.5.3 normy)
Własność klienta (pkt 7.5.4 normy)
Zabezpieczenie wyrobu (pkt 7.5.5 normy)
Nadzorowanie wyposażenia do monitorowania i pomiarów (pkt 7.6 normy)
Pomiary, analiza i doskonalenie (rozdział 8 normy)
Postanowienia ogólne (pkt 8.1 normy)
Monitorowanie i pomiary (pkt 8.2 normy)
Zadowolenie klienta (pkt 8.2.1 normy)
Audyt wewnętrzny (pkt 8.2.2 normy)
Monitorowanie i pomiary procesów (pkt 8.2.3 normy)
Monitorowanie i pomiary wyrobów (pkt 8.2.4 normy)
Nadzór nad wyrobem niezgodnym (pkt 8.3 normy)
Analiza danych (pkt 8.4 normy)
Doskonalenie (pkt 8.5 normy).
Ciągłe doskonalenie (pkt 8.5.1 normy)
Działania korygujące (pkt 8.5.2 normy) i działania zapobiegawcze (pkt 8.5.3 normy)
Zarządzanie procesami (moduł II)
Wprowadzenie
Projektowanie procesów
Budowanie świadomości kierownictwa i pracowników
Identyfikacja i podział procesów
Określenie hierarchii oraz relacji pomiędzy procesami
Opis przebiegu procesów
Ustalenie celów i zadań procesów
Określenie metod nadzorowania procesów
Wdrożenie procesów
Nadzorowanie procesów
Analiza danych
Właściciel procesu
Dokumentacja a
Doskonalenie procesów
Diagnoza (moduł III)
Wprowadzenie
Wskazówki dotyczące audytu wewnętrznego SZJ w MŚP
Zagadnienia stanowiące przedmiot audytu wewnętrznego odniesione do wymagań
normy ISO 9001
Przykładowe wskaźniki skuteczności procesów
Samoocena poziomu dojrzałości małych i średnich przedsiębiorstw w zakresie orientacji
procesowej
Metoda określania skuteczności działań doskonalących w procesach
Dokumentacja (moduł IV)
Wprowadzenie
Metoda tworzenia struktury dokumentacji SZJ w oparciu o strukturę procesów przedsiębiorstwa
(MASP)
Wybór i zasady współpracy z konsultantem
Rola wyboru jednostki certyfikującej
Podsumowanie
Jak korzystać z wersji elektronicznej tego opracowania?
Literatura
110 stron, A4, oprawa miękka