Intensywne tempo rozwoju rynków outsourcingu na świecie przekłada się na
zainteresowanie podmiotów krajowych tą formą usługi. Jednak problematyka wykorzystania
outsourcingu w bankach w Polsce nie doczekała się szczegółowych opracowań.
Przedstawione w książce badania wskazują, że stosowanie outsourcingu przez banki w
Polsce rozwijało się w kilku etapach, a na obecny jego kształt wpłynęło wiele
czynników.
Ocena przyczyn wykorzystywania outsourcingu przez banki wskazuje, że mimo
skupienia uwagi na możliwych redukcjach kosztów prowadzenia działalności, w coraz
większym stopniu dostrzegane są też inne korzyści, które można osiągnąć ze
współpracy z podmiotami zewnętrznymi, jak np. sprostanie konkurencji rynkowej, poprawa
jakości świadczonych usług czy też dostęp do nowoczesnych technologii. Badaniu
poddano także charakter związków banków ze zleceniobiorcami oraz wpływ outsourcingu
na poziom podejmowanego przez bank ryzyka.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Umiejscowienie outsourcingu w banku
1.1. Pojęcie i klasyfikacja outsourcingu
1.1.1. Pojęcie outsourcingu
1.1.2. Rodzaje outsourcingu
1.1.3. Obszary stosowania outsourcingu
1.2. Miejsce outsourcingu w strategiach banków
1.2.1. Geneza outsourcingu w sektorze bankowym
1.2.2. Strategie outsourcingu stosowane przez banki
1.2.3. Cykl życia outsourcingu
1.3. Zalety i wady stosowania outsourcingu
1.3.1. Zalety outsourcingu dla przedsiębiorstwa bankowego
1.3.2. Wady związane ze stosowaniem outsourcingu
Rozdział 2. Czynniki wpływające na wykorzystanie outsourcingu
przez banki
2.1. Regulacje dotyczące stosowania outsourcingu przez banki
2.1.1. Wytyczne instytucji międzynarodowych
2.1.2. Regulacje prawne dotyczące outsourcingu bankowego w
Polsce
2.2. Proces wdrożenia outsourcingu w banku
2.2.1. Czynniki decydujące o sukcesie umowy outsourcingowej
2.2.2. Przyczyny niepowodzeń outsourcingu w bankach
2.3. Ryzyko towarzyszące wykorzystaniu outsourcingu przez banki
2.3.1. Rodzaje ryzyka związanego z outsourcingiem
2.3.2. Sposoby ograniczania ryzyka wynikającego z
zastosowania outsourcingu
2.4. Bezpieczeństwo funkcjonowania banku stosującego outsourcing
2.4.1. Ograniczenia zakresu stosowania outsourcingu w bankach
2.4.2. Zapewnienie zachowania tajemnicy bankowej
2.4.3. Efektywny nadzór nad działalnością banku
stosującego outsourcing
2.5. Technologia i organizacja pracy w banku jako czynniki określające
stosowanie outsourcingu
Rozdział 3. Przesłanki i zakres stosowania outsourcingu przez
banki komercyjne w Polsce
3.1. Sytuacja polskiego sektora bankowego na początku XXI wieku
3.1.1. Miejsce banków w sektorze finansowym
3.1.2. Polski sektor bankowy po 2000 roku
3.2. Przyczyny korzystania z outsourcingu przez banki
3.3. Obszary działalności banku obejmowane outsourcingiem
3.4. Zakres stosowania outsourcingu czynności bankowych
3.4.1. Outsourcing czynności bankowych przed przystąpieniem
Polski do UE
3.4.2. Zmiany w zakresie outsourcingu w bankach po
przystąpieniu Polski do UE
Rozdział 4. Czynniki decydujące o rozwoju outsourcingu w
sektorze bankowym
4.1. Determinanty rozwoju outsourcingu w bankach komercyjnych w Polsce
4.1.1. Stymulanty i destymulanty rozwoju outsourcingu
4.1.2. Rozwój technologii w polskim sektorze bankowym
4.1.3. Organizacja działalności banku a outsourcing
4.1.4. Ryzyko związane z outsourcingiem w bankach oraz jego
ograniczanie
4.2. Czynniki decydujące o powodzeniu bądź niepowodzeniu kontraktu
outsourcingowego
4.2.1. Czynniki sukcesu umowy outsourcingowej
4.2.2. Przyczyny niepowodzeń kontraktu outsourcingowego
4.3. Determinanty wyboru zewnętrznego dostawcy usług outsourcingowych
4.3.1. Kryteria wyboru dostawcy usług outsourcingowych
4.3.2. Rodzaje powiązań zleceniobiorcy z bankiem –
zleceniodawcą
4.4. Korzyści ze stosowania outsourcingu przez banki komercyjne
4.5. Poziom rozwoju outsourcingu działalności bankowej na tle innych
sektorów gospodarczych
4.5.1. Warunki rozwoju outsourcingu w Polsce
4.5.2. Poziom rozwoju outsourcingu w Polsce
4.5.3. Zastosowanie offshoringu w bankach
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
Załącznik
215 stron, B5, oprawa miękka