Dynamiczny rozwój przedsiębiorstw w coraz mniejszym stopniu łączy się z
inwestycjami w aktywa trwałe firmy. Powstają nowe koncepcje zarządzania
przedsiębiorstwem i przedsięwzięciami, a wśród nich organizacja wirtualna.
W książce wirtualizacja jest traktowana jako proces dynamicznej rekonfiguracji
przedsiębiorstwa realizowany w przestrzeni definiowanej przez trzy podstawowe wymiary:
interakcji z klientami, konfiguracji aktywów oraz wiedzy. Odpowiedni poziom wirtualizacji
organizacji – specyficzne rozwiązanie organizacyjne kształtujące się jako efekt
procesu wirtualizacji – jest uzależniony od stopnia wykorzystania technologii
informacyjnej oraz poziomu zaufania pomiędzy uczestnikami sieci.
Poza rdzeniem koncepcji omówiono m.in. obszary ryzyka organizacji wirtualnej, wpływ
procesu wirtualizacji na konkurencyjność przedsiębiorstw, ich potencjał
zasobowo-kompetencyjny, elastyczność funkcjonowania, a także uwarunkowania
efektywności procesu wirtualizacji. Kompleksowe podejście umożliwia wykorzystanie
zawartych w książce treści do analizy procesów wirtualizacji w przedsiębiorstwach
małych, średnich oraz dużych, reprezentujących branże zarówno wysokich, jak i
niskich technologii.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1.
Ewolucja form organizacji systemu zarządzania przedsiębiorstwa
1.1. Obraz
przedsiębiorstwa we współczesnej teorii ekonomii
1.2. Przedsiębiorstwo jako
system otwarty
1.3. Sieciowe formy
organizacji systemu zarządzania
1.4. Organizacja wirtualna
pośród nowoczesnych koncepcji zarządzania
Rozdział 2. Model
organizacji wirtualnej
2.1. Nurty badawcze
organizacji wirtualnej
2.2. Parametry modelu
organizacji wirtualnej
2.3. Obszary ryzyka
wirtualizacji organizacji przedsiębiorstwa
Rozdział 3.
Analiza wpływu wirtualizacji organizacji małego przedsiębiorstwa na jego
konkurencyjność – koncepcja badań empirycznych
3.1. Kryteria oceny
konkurencyjności małego przedsiębiorstwa
3.2. Metodyka i techniki
badawcze
3.3. Dobór i
charakterystyka próby badawczej
Rozdział 4.
Wirtualizacja organizacji systemu zarządzania przedsiębiorstw w świetle badań
empirycznych
4.1. Definicja poziomu
wirtualizacji organizacji badanych przedsiębiorstw
4.2. Ocena poziomu
konkurencyjności badanych przedsiębiorstw
4.3. Weryfikacja wpływu
procesu wirtualizacji na poziom konkurencyjności badanych przedsiębiorstw
4.4. Znaczenie zaufania i
technologii informacyjnej w procesie wirtualizacji przedsiębiorstw
4.5. Analiza i synteza
wirtualizacji organizacji systemu zarządzania badanych przedsiębiorstw
4.6. Studium przypadku –
Harting KGaA
Rozdział 5.
Kierunki zastosowania organizacji wirtualnej we wzroście konkurencyjności małego
przedsiębiorstwa w Polsce
5.1. Wpływ wirtualizacji
na potencjał zasobowo-kompetencyjny przedsiębiorstwa
5.2. Wpływ wirtualizacji
na elastyczność funkcjonowania przedsiębiorstwa
5.3. Uwarunkowania
efektywności procesu wirtualizacji
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
212 stron, B5, oprawa miękka