Głównym celem książki jest określenie relacji pomiędzy
poziomem i strukturą kosztów jakości odnoszonych do zarządzania kapitałem ludzkim a
poziomem ryzyka personalnego. Chodzi o wykazanie, iż ponoszenie tych kosztów jest opłacalne,
gdyż przynosi korzyści
w postaci niższego ryzyka. Ze względu na szerokie spektrum działań personalnych
obarczonych ryzykiem (a są nim obarczone praktycznie wszystkie działania) zdecydowano
się na wybór jednego z nich, a mianowicie – kształtowania motywacji wewnętrznej.
z recenzji prof. zw. dr hab. Alicji Sajkiewicz:
W książce autorzy – pracownicy Katedry Zarządzania Organizacjami na Wydziale Ekonomii
Akademii Ekonomicznej w Katowicach – skoncentrowali się na procesach motywowania
pracowników
w kontekście kosztów jakości oraz poziomu ryzyka personalnego. Treść ujęli
interdyscyplinarnie, eksponując wkład psychologii, nauk
o organizacji i zarządzaniu kapitałem ludzkim do wiedzy o motywacji i instrumentach
oddziaływania na nią w zarządzaniu personelem.
Cel pracy i jej wiodąca teza są nowatorskie na tle dostępnej w Polsce literatury.
Wskazują na wysoką rangę i znaczenie relacji pomiędzy poziomem i strukturą kosztów
jakości w odniesieniu do zarządzania/gospodarowania kapitałem ludzkim i poziomem ryzyka
personalnego. Wskazano także na problem opłacalności kosztów w kontekście
możliwości obniżenia poziomu tego ryzyka. Są to zagadnienia ważne, jeżeli wziąć
pod uwagę współczesny trend zarządzania wartością kapitału ludzkiego organizacji.
Praca jest interesująca i oryginalna, traktuje
o zagadnieniach słabo dotychczas naświetlonych w literaturze z zakresu organizacji
i zarządzania.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1.
Miejsce motywacji wewnętrznej wśród rodzajów motywacji i sposobów motywowania
1.1. Pojęcie i istota
motywacji
1.2. Motywacja wewnętrzna
a motywacja zewnętrzna. Kształtowanie treści pracy jako podstawowy instrument
motywowania autotelicznego
1.3. Wpływ nagradzania na
motywację wewnętrzną
Bibliografia
Rozdział 2. Koszty
jakości a ryzyko związane z dostosowaniem motywowania autotelicznego do wewnętrznych
warunków kontekstowych
2.1. Ryzyko niekoherencji
motywowania autotelicznego i strategii personalnych
2.1.1. Rodzaje
strategii personalnych sprzyjających i niesprzyjających motywowaniu autotelicznemu
2.1.2. Rodzaje
potencjalnych kosztów jakości a wielkość ryzyka
2.2. Ryzyko niedostosowania
motywowania autotelicznego do struktur organizacyjnych
2.2.1. Wymiary
struktur organizacyjnych w aspekcie motywowania autotelicznego
2.2.2.
Identyfikacja struktur organizacyjnych sprzyjających oraz niesprzyjających motywowaniu
autotelicznemu
2.2.3. Wpływ
kosztów jakości na ryzyko
2.3. Ryzyko
niezharmonizowania motywowania autotelicznego z typem kultury organizacyjnej
2.3.1. System
motywowania a kultura organizacyjna
2.3.2.
Identyfikacja wymiarów i typów kultur organizacyjnych sprzyjających oraz
niesprzyjających motywowaniu autotelicznemu
2.3.3. Założenia,
normy, wartości i artefakty stanowiące grunt dla motywowania autotelicznego
2.3.4. Wybrane
sposoby diagnozy spójności kultury organizacyjnej z motywowaniem autotelicznym
2.3.5. Możliwości,
granice i etapy przekształcania dotychczasowej kultury organizacyjnej
w kulturę sprzyjającą motywowaniu autotelicznemu
2.3.6. Kształtowanie
poziomu ryzyka motywowania autotelicznego poprzez koszty jakości
Bibliografia
Rozdział 3. Ryzyko
niespójności oceniania i wynagradzania z kształtowaniem motywacji wewnętrznej a koszty
jakości
3.1. Analiza i ocena metod
ewaluacji pracowników z punktu widzenia motywowania autotelicznego
3.2. Analiza wartościowania
pracy przez pryzmat motywowania autotelicznego
3.3. Diagnoza form i
składników wynagrodzeń przydatnych w motywowaniu autotelicznym
3.4. Analiza tabel płac z
perspektywy motywowania autotelicznego
Bibliografia
Rozdział 4. Różnice
w percepcji motywowania autotelicznego – ryzyko i koszty jakości
4.1. Ryzyko diagnozy typu
motywacji i jej zmienności w czasie
4.2. Ryzyko wypalenia
zawodowego stanowiącego implikację realizowanych treści pracy
4.3. Wpływanie na ryzyko
poprzez koszty jakości
Bibliografia
Rozdział 5. Ryzyko
efektywności projektowania motywujących treści pracy i koszty jakości jego
kształtowania
5.1. Pojęcie projektowania
motywujących treści pracy i jego miejsce w projektowaniu organizacyjnym
5.2. Cechy efektywności
projektowania motywujących treści pracy
5.3. Oczekiwane ogólne
efekty motywowania autotelicznego
5.4. Nakłady i efekty
związane z projektowaniem korekcyjnym treści pracy
5.5. Nakłady i efekty
związane z projektowaniem prospektywnym treści pracy
5.6. Pojęcie ryzyka
efektywności projektowania motywujących treści pracy i jego powiązanie
z innymi rodzajami ryzyka personalnego
5.7. Ryzyko kształtowania
kariery w zgodności z motywowaniem autotelicznym
Bibliografia
Rozdział 6.
Wykorzystanie kosztów jakości w zarządzaniu ryzykiem kształtowania motywacji
wewnętrznej
6.1. Koszty jakości
motywowania autotelicznego – synteza
6.2. Próba uogólnienia
dotyczącego relacji: koszty jakości – ryzyko kształtowania motywacji wewnętrznej
Bibliografia
Zakończenie
Spis tabel
Spis rysunków
212 stron, B5, oprawa miękka