Książka podejmuje problematykę konkurencji w gospodarce w szerokim spektrum
jej zagadnień teoretycznych i empirycznych, w odniesieniu do podmiotów gospodarczych i
regionów.
Tematyka ta należy do kluczowych zarówno w teorii nauk ekonomicznych, jak i praktyce
gospodarczej. Ma też swoje szczególne znaczenie dla polskiej gospodarki. Podjęcie przez
Polskę - jako pierwszy kraj - epokowego procesu transformacji gospodarki
nakazowo-rozdzielczej w kierunku gospodarki rynkowej, a następnie wejście do Unii
Europejskiej otworzyło szansę nadrobienia zapóźnień cywilizacyjnych, będących nie
tylko wynikiem narzuconego systemu społeczno-politycznego po II wojnie światowej, ale
ponad dwóch wieków wcześniejszej historii. Wykorzystanie tej szansy uzależnione jest
od sprawności systemu ekonomicznego, a zwłaszcza stopnia, w jakim system ten stymuluje
rozwój przedsiębiorczości i oddziałuje w kierunku podniesienia międzynarodowej
konkurencyjności gospodarki. Skuteczność pościgu za krajami wysoko rozwiniętymi
zależy od uzyskania zdolności czerpania, w skali podobnej jak one, korzyści z
zagranicy, co staje się coraz trudniejsze. Wymaga bowiem nie tylko osiągnięcia
akceptowanych powszechnie standardów, ale uczestnictwa w kreowaniu zmian prowadzących do
uzyskiwania przewag. Z natury rzeczy nadrabianie opóźnień cywilizacyjnych musi
oznaczać dla Polski przyjęcie przejściowo innej drogi czerpania z zagranicy niż w
przypadku krajów dominacji gospodarczej. Przykładem jest import i eksport kapitału.
Podczas gdy kraje najwyżej rozwinięte czerpią coraz bardziej z międzynarodowej
alokacji własnego kapitału, Polsce potrzebny jest napływ zewnętrznego kapitału, nawet
kosztem umiejscowienia tu produkcji czy usług wymagających niższego zaawansowania
technologicznego, a wyższej pracochłonności. Jest to jednak droga, która już obecnie
ukazuje korzyści w postaci pozytywnego oddziaływania, między innymi poprzez efekt
dyfuzji, na potencjał konkurencyjności międzynarodowej polskich przedsiębiorstw,
które coraz śmielej lokują swoje kapitały za granicą, podejmując tam działalność
gospodarczą.
Spis treści:
Wstęp / 5
CZĘŚĆ PIERWSZA - Rozwój myśli ekonomicznej, nauki o zarządzaniu/ 7
1.1. MIROSŁAW BOCHENEK - Zarys rozwoju myśli ekonomicznej w Polsce / 11
1.2. STANISŁAW SUDOŁ - O ogólnej charakterystyce nauk o zarządzaniu / 45
CZĘŚĆ DRUGA - Teoretyczne podstawy konkurencyjności / 67
2.1. MAREK JACEK STANKIEWICZ - Konkurencyjność przedsiębiorstwa - jej istota i
źródła / 71
2.2. JOANNA PETRYKOWSKA - Źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw / 85
2.3. JUSTYNA ŁAPIŃSKA - Konkurencyjność a handel zagraniczny Polski / 97
2.4. WŁODZIMIERZ KARASZEWSKI, MAŁGORZATA SZAŁUCKA,KAROLINA DŁUGOŁĘCKA - Znaczenie
bezpośrednich inwestycji zagranicznych dla konkurencyjności przedsiębiorstw -
inwestorów / 115
2.5. MIROSŁAW HAFFER - Znaczenie innowacji dla konkurencyjności przedsiębiorstw / 137
2.6. ALDONA GLIŃSKA-NEWEŚ - Współcześnie podejmowane kierunki badań w zakresie
znaczenia kultury organizacyjnej dla konkurencyjności przedsiębiorstwa / 151
2.7. IWONA SALEJKO-SZYSZCZAK - Konfl ikty jako czynnik konkurencyjności przedsiębiorstwa
/ 163
2.8. BOŻENA KOŁOSOWSKA - Kapitał źródłem konkurencyjności przedsiębiorstwa / 173
2.9. WOJCIECH KOSIEDOWSKI - Konkurencyjność regionów na przykładzie Europy
Środkowo-Wschodniej / 195
2.10. WOJCIECH POPŁAWSKI - Znaczenie i uwarunkowania współpracy z instytucjami
naukowo-badawczymi w budowaniu potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw / 213
CZĘŚĆ TRZECIA - Instytucjonalne uwarunkowania konkurencyjności / 233
3.1. WALDEMAR GLABISZEWSKI - Wyzwania rynku Unii Europejskiej a konkurencyjność polskich
przedsiębiorstw ubezpieczeniowych / 237
3.2. JERZY BOEHLKE - Instytucjonalne uwarunkowania międzynarodowej konkurencyjności
gospodarki / 251
3.3. ARKADIUSZ GRACZYK, MICHAŁ MOSZYŃSKI - Renta polityczna jako czynnik
konkurencyjności sektora węgla kamiennego w Polsce / 267
CZĘŚĆ CZWARTA - Zarządzanie i jego instrumenty / 281
4.1. BOHDAN GODZISZEWSKI - Zarządzanie wiedzą źródłem przewag konkurencyjnych
współczesnych przedsiębiorstw / 285
4.2. EWA ZYSNARSKA - Strategie negocjacji jako narzędzia poprawy konkurencyjności
przedsiębiorstw / 297
4.3. AGATA SUDOLSKA - Realizacja strategii kooperacji a innowacyjność przedsiębiorstw /
311
4.4. EWELINA SOKOŁOWSKA, JERZY WITOLD WIŚNIEWSKI - Ekonometryczne prognozy miesięcznej
płynności finansowej jako narzędzie wzrostu konkurencyjności małego przedsiębiorstwa
/ 325
CZĘŚĆ PIĄTA - Zasoby ludzkie (wiedza) / 339
5.1. HANNA KARASZEWSKA - Zarządzanie wynagrodzeniami a konkurencyjność
przedsiębiorstwa / 343
5.2. MONIKA MAKSIM, ZENON WIŚNIEWSKI - Gospodarowanie kapitałem ludzkim a perspektywy
rozwojowe kraju / 355
5.3. EDWARD DOLNY - Potencjał ludnościowy jako czynnik konkurencyjności regionu na
przykładzie województwa kujawsko-pomorskiego / 373
5.4. ANNA ŚLIWIŃSKA-OSIECKA - Przemiany postaw wobec pracy zawodowej a konkurencyjność
przedsiębiorstw / 387
CZĘŚĆ SZÓSTA - Innowacje / 397
6.1. JERZY BOGDANIENKO, MARCIN KUZEL - Uwarunkowania innowacyjności przedsiębiorstw w
XXI wieku / 401
6.2. MACIEJ ZASTEMPOWSKI - Makrouwarunkowania budowy potencjału innowacyjnego liderów
polskiej gospodarki / 439
6.3. LECH NIEŻURAWSKI - Innowacyjność produktów jako czynnik konkurencyjności
przedsiębiorstwa na przykładzie sektora mleczarskiego / 449
CZĘŚĆ SIÓDMA - Inwestycje / 461
7.1. MAŁGORZATA SZAŁUCKA - Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych
polskich przedsiębiorstw na ich konkurencyjność / 465
7.2. MAŁGORZATA JAWOREK - Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na
konkurencyjność polskiej gospodarki / 479
7.3. ANETA SZÓSTEK - Bezpośrednie inwestycje zagraniczne a konkurencyjność regionów
na przykładzie województwa kujawsko-pomorskiego / 495
7.4. EWA SIEMIŃSKA - Ryzyko kredytowe vs. konkurencyjność kredytów hipotecznych w
kontekście globalizacji rynków finansowych / 509
CZĘŚĆ ÓSMA - Finanse / 521
8.1. LESZEK DZIAWGO - Greening Banking. Nowe aspekty konkurencyjności na współczesnym
rynku bankowym / 525
8.2. DANUTA DZIAWGO - Relacje inwestorskie jako czynnik przewagi konkurencyjnej na rynku
finansowym / 537
8.3. MICHAŁ BUSZKO - Obligacje strukturyzowane oraz certyfi katy indeksowe - instrumenty
wzrostu konkurencyjności rynku giełdowego w Polsce / 547
CZĘŚĆ DZIEWIĄTA - Marketing / 561
9.1. MAREK DREWIŃSKI - Instytucje rynkowe a procesy gospodarczej integracji Unii
Europejskiej (na przykładzie giełd towarowych w Polsce) / 565
9.2. KRZYSZTOF ANDRUSZKIEWICZ - Strategie marketingowe przezwyciężania kryzysów w
polskich przedsiębiorstwach / 581
9.3. IWONA ESCHER - Marketing jako czynnik wzrostu konkurencyjności polskich instytucji
kultury / 591
9.4. JOANNA PETRYKOWSKA - Marketingowo-logistyczna obsługa klienta jako czynnik
konkurencyjności przedsiębiorstwa / 607
9.5. MIROSŁAW BOCHENEK - Tworzenie marek globalnych jako czynnik wzrostu
konkurencyjności polskich przedsiębiorstw / 617
CZĘŚĆ DZIESIĄTA - Czynniki konkurencyjności regionów / 629
10.1. CZESŁAW SOBKÓW - Znaczenie potencjału produkcyjnego rolnictwa dla
konkurencyjności regionu na przykładzie województwa kujawsko-pomorskiego / 633
10.2. MAREK ZARĘBSKI - Czynniki konkurencyjności obszarów wiejskich / 645
10.3. JAN ADAMIAK, MARIA KOLA-BEZKA - Polityka spójności Unii Europejskiej i jej rola w
podnoszeniu konkurencyjności polskich regionów na przykładzie województwa
kujawsko-pomorskiego / 659
10.4. ARANKA IGNASIAK-SZULC - Turystyka jako czynnik konkurencyjności regionu na
przykładzie województwa kujawsko-pomorskiego / 673
694 strony, oprawa miękka