Seria Prawo dla
Firm to zbiór specjalistycznych opracowań praktycznych, skierowanych do organów
zarządzających i nadzorczych, do indywidualnych przedsiębiorców oraz specjalistów
poszukujących konkretnych rozwiązań.
Wyselekcjonowana
tematyka poszczególnych publikacji pozwala Autorom – praktykom w danej dziedzinie –
udzielić odpowiedzi na pytania i rozwiać wątpliwości dotyczące najtrudniejszych
zagadnień prawnych pojawiających się w praktyce.
„(…) Praca poprzez wnikliwą
analizę regulacji i orzecznictwa ułatwia rozumienie aksjologii ustawy i daje praktyczny
plan postępowania, który zapewnić może większą równowagę w ochronie interesów
odbiorców i przedsiębiorstw, co ostatecznie zmniejsza negatywne skutki działalności
naturalnych monopoli.
(…) Praca kierowana jest do
urzędników i przedsiębiorców związanych z rynkiem ciepłownictwa. Warta jest jednak
polecenia także studentom wydziałów prawa i administracji, a także studiów
politechnicznych, gdyż wnikliwie wyjaśnia terminologię bogatą w specjalistyczne
treści techniczne i prawne. Jej cele zmierzają też do ukazania złożonej procedury
tak, aby zrealizować wspólny interes ochrony konkurencji poprzez utrzymanie
przedsiębiorstw energetycznych w stanie dającym możliwość rozwoju i coraz lepszego
konkurowania”.
Z recenzji prof. UR dr hab. Jana
Olszewskiego
Spis treści:
Przedmowa
Wykaz skrótów
Rozdział 1. Rola Regulatora - Prezesa URE w zakresie regulowania cen ciepła dla
odbiorców
1.1. Zatwierdzanie taryf
1.2. Komunikaty i wytyczne Prezesa URE
1.3. Regulator jako substytut rynku konkurencyjnego
1.4. Uznanie administracyjne
Rozdział 2. Taryfa - pojęcie ogólne
2.1. Zasady kształtowania taryf dla ciepła
2.2. Obowiązek przedkładania taryf dla ciepła do zatwierdzenia Prezesowi URE
2.3. Zwolnienie z obowiązku przedkładania taryf dla ciepła do zatwierdzenia Prezesowi
URE
2.4. Obowiązek tworzenia taryf dla ciepła
Rozdział 3. Koszty uzasadnione w taryfach
3.1. Koszty uzasadnione - zasady ogólne
3.1.1. Ochrona odbiorcy
3.1.2. Interes dostawcy (przedsiębiorstwa energetycznego)
3.1.3. Koszty niezbędne do wykonywania zobowiązań związanych z działalnością
regulowaną
3.1.4. Należyta staranność przedsiębiorstwa energetycznego
3.1.5. Koszty ekonomicznie uzasadnione
3.2. Koszty uzasadnione a koszty uzyskania przychodów
3.3. Uzasadniony zwrot z kapitału
3.3.1. Kapitał
3.3.2. Zwrot z kapitału - pojęcie ogólne
3.3.3. Ratio legis użycia przez ustawodawcę zwrotu "uzasadniony zwrot z
kapitału"
3.3.4. Praktyka URE w zakresie ustalania wysokości zwrotu z kapitału zaangażowanego w
działalność ciepłowniczą
3.3.5. Uzasadniona wysokość zwrotu z kapitału
3.3.5.1. Sytuacja na rynkach finansowych
3.3.5.2. Ryzyko działalności
3.3.5.3. Wartość aktywów zaangażowana w działalność
3.3.5.4. Nadmierny wzrost cen dla odbiorców
3.3.5.5. Poziom efektywności
3.3.5.6. Ceny ciepła ze źródeł alternatywnych
3.3.6. Kompetencja do ustalania wysokości uzasadnionego zwrotu z kapitału
3.3.7. Forma ustalania przez Regulatora uzasadnionej wysokości zwrotu z kapitału
3.3.8. Formuła uzasadnionej wysokości zwrotu z kapitału
Rozdział IV. Procedura weryfikacji i zatwierdzania taryf
4.1. Zakres weryfikacji
4.2. Rozkład ciężaru dowodu
4.3. Postępowanie przed Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów
4.4. Zasada szybkości postępowania
4.5. Odpowiedzialność za szkodę wynikłą z niezałatwienia sprawy w terminie
Zakończenie
Wykaz literatury i orzecznictwa
Indeks rzeczowy
136 stron, oprawa miękka