W tej książce Drucker rozważa, jakie prognozy przyszłości biznesu
i zarządzania są racjonalne, a jakie nie. Pisze, na co menedżerowie muszą
przygotować się w XXI wieku. Omawia sprawy najważniejsze, które stanowią
"być albo nie być" organizacji w obecnym stuleciu. Dziś potrzebne są
nowe paradygmaty zarządzania, ponieważ świat przechodzi zmiany dużo bardziej radykalne
niż te w wieku dziewiętnastym i dwudziestym.
Jak pisze sam Drucker:
„Każda organizacja działa w oparciu o własną Teorię Biznesu, czyli zbiór
podstawowych założeń. (..) Strategia służy przekształceniu owej własnej Teorii
Biznesu w wydajność (...) w wysoce nieprzewidywalnym środowisku. (...) Ale na
czym oprzeć strategię w XXI wieku, w epoce gwałtownych zmian
i całkowitej nieprzewidywalności? Czy istnieją jeszcze jakieś założenia, na
których można spokojnie budować strategię organizacji, zwłaszcza biznesowej? Czy są
jeszcze jakieś pewniki?
Owszem. Wydaje się, że istnieje co najmniej pięć zjawisk, które można uznać za
pewniki. Kłopot w tym, że są one zdecydowanie odmienne od tych, na których
przywykliśmy do niedawna budować strategie”.
— Fragment książki
Urodzony w Wiedniu w roku 1909, Peter F. Drucker zdobywał
wykształcenie w Austrii i Anglii. W roku 1929 rozpoczął pracę jako
zagraniczny korespondent prasowy i jako ekonomista w międzynarodowym banku
w Londynie. Od roku 1937 pracował w Stanach Zjednoczonych, początkowo jako
ekonomista w grupie brytyjskich banków i firm ubezpieczeniowych,
a następnie jako konsultant do spraw zarządzania w największych
amerykańskich i zagranicznych firmach doradczych.
Prawdziwą karierę zrobił jako wykładowca i nauczyciel, najpierw jako profesor
politologii i filozofii w Bennington College, a następnie przez ponad
dwadzieścia lat jako profesor zarządzania w Graduate Business School of New York
University. Od roku 1971 był profesorem nauk społecznych w Claremont Graduate
School w Kalifornii. Zmarł w roku 2005 w Claremont.
OPINIE
Odpowiedzialność za podejmowanie decyzji to codzienność współczesnego menedżera.
Warto mieć pewność, że będą one właściwe. Pewność tę zyskasz tylko dzięki
doświadczeniu lub zdobytej wiedzy. Przekonaj się więc, jak podejmować trafne decyzje,
korzystając z cennych i praktycznych wskazówek Petera Druckera. Autor pisze
o nowych paradygmatach zarządzania, rewolucji informacyjnej, liderach zmian
i wyzwaniach przed nimi stojących. O trudnych pytaniach i niełatwych
odpowiedziach, o zasadach, które dadzą ci siłę, pewność siebie i przewagę
nad konkurencją. Zarządzanie XXI wieku. Wyzwania to obowiązkowa lektura w szybko
zmieniającym się świecie biznesu.
- Jarosław Waśkiewicz, dyrektor generalny Pomorski-Biznes.pl
Ten wielki myśliciel i wizjoner jeszcze raz udowodnił, że potrafi dostrzec
i objaśnić złożone relacje we wszechogarniającym chaosie nowych zjawisk
i trendów. Lektura obowiązkowa.
- Library Journal
Peter F. Drucker opisuje nowe paradygmaty zarządzania oraz zmiany w podstawowych
założeniach na temat praktyki i teorii zarządzania. Zarządzanie.XXI wieku -
wyzwania to wnikliwe i błyskotliwe spojrzenie na bieżące trendy gospodarcze,
społeczne i kulturowe, które już niebawem zaczną kształtować nasze rozumienie
organizacji i jednostki jako części tej struktury. Głęboka wiedza, bogate
doświadczenie, uważna analiza i trafny osąd – te cechy pisarstwa Druckera znamy
i cenimy od lat.
- Harvard Business Review
Spis treści:
Przedmowa: gorące tematy jutra
1. Nowe paradygmaty zarządzania
O znaczeniu założeń
Zarządzanie to zarządzanie w biznesie
Jedna idealna forma organizacji
Jedna idealna forma zarządzania ludźmi
Technologie, rynki i odbiorcy to elementy dane i trwałe
Zakres zarządzania jest prawnie zdefiniowany
Zakres zarządzania jest politycznie zdefiniowany
Zarządzanie jest wewnętrznie zorientowane
Wniosek
2. Strategia - nowe pewniki
Dlaczego strategia?
Spadek liczby urodzeń
Dystrybucja dochodów
Obecne sektory wzrostu
Definicja wydajności
Globalna konkurencja
Rosnący rozziew między rzeczywistością polityczną i ekonomiczną
3. Lider zmian
Nie sposób zarządzać zmianą
Polityka zmian
Budowanie zmian
Pilotaż
Zmiana i trwałość
Budowanie przyszłości
4. Wyzwania informacji
Nowa rewolucja informacyjna
Od "T" do "I" - nie technologia, lecz informacja
Potrzeby informacyjne przedsiębiorstwa
Potrzeby informacyjne menedżera
5. Wydajność pracownika wiedzy
Wydajność pracownika fizycznego
Co wiemy o wydajności pracowników wiedzy
Technolodzy
Praca oparta na wiedzy jako element systemu
Własność w gospodarce opartej na wiedzy
6. Zarządzanie sobą
W czym tkwi moja siła
Gdzie jest moje miejsce
Jaki jest mój wkład
Odpowiedzialność w relacjach
Druga połowa twojego życia
Podziękowania
Indeks
212 stron, oprawa twarda z obwolutą