Książka podejmuje aktualną problematykę zarządzania
organizacjami w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Przedstawiono analizę zjawisk w
wybranych grupach organizacji oraz sposoby rozwiązań problemów z wykorzystaniem
różnych metod i instrumentów.
Zaprezentowane treści zostały zgrupowane w czterech częściach
poświęconych:
- uwarunkowaniom rozwoju i wspierania przedsiębiorczości,
- problemom rozwoju struktur klastrowych,
- relacjom kierownictwa z pracownikami,
- motywacji i satysfakcji z pracy.
Autorami poszczególnych rozdziałów są pracownicy naukowi polskich uczelni oraz
praktycy życia gospodarczego. Książka jest przeznaczona zarówno dla kadry
zarządzającej różnego rodzaju organizacjami, jak i pracowników naukowych
zainteresowanych problematyką zarządzania. Może być także przydatna dla doktorantów
oraz studentów kierunków ekonomicznych, a zwłaszcza zarządzania. Należy wyrazić
przekonanie, że publikacja wzbogaci wiedzę z zakresu zarządzania każdego czytelnika
oraz zainspiruje go do poszukiwania skutecznych metod zarządzania organizacjami.
Spis treści:
Wstęp
CZĘŚĆ I. UWARUNKOWANIA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Rozdział 1. Bariery, wyzwania i prognozy rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych początku
XXI wieku
Bolesław Budzisz
Wprowadzenie
1.1. Bariery funkcjonowania przedsiębiorstw rodzinnych
1.2. Wyzwania, wobec których stają przedsiębiorstwa rodzinne
1.3. Prognozy rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 2. Menedżerskie i prawne aspekty podejmowania działalności
gospodarczej w Polsce
Marek Matejun, Waldemar Staroń
Wprowadzenie
2.1. Decyzje i czynności w procesie podejmowania działalności gospodarczej
2.2. Metodyka prowadzonych badań i charakterystyka respondentów
2.3. Opinie przedsiębiorców na temat menedżerskich i prawnych aspektów podejmowania
działalności gospodarczej w Polsce
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 3. Przedsiębiorczość w sektorze MSP
Krystyna Leszczewska
Wprowadzenie
3.1. Determinanty przedsiębiorczości
3.2. Specyfika sektora MSP i uwarunkowania jego rozwoju
3.3. Prezentacja wyników badań własnych dotyczących aktywności ekonomicznej sektora
MSP w województwie podlaskim
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 4. Rola organizacji pozarządowych oraz samorządu lokalnego w rozwoju
aktywności gospodarczej, samoorganizacji i przedsiębiorczości na terenach wiejskich
Konrad Rokoszewski
Wprowadzenie
4.1. Miejsce, rola i funkcje organizacji pozarządowych w gospodarce rynkowej
4.2. Organizacje pozarządowe a wspieranie rozwoju obszarów wiejskich
4.3. Kierunki pobudzania przedsiębiorczości na terenach wiejskich
4.4. Organizacje pozarządowe a samorząd lokalny – obszary współpracy na terenach
wiejskich
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 5. Uwarunkowania organizacyjne walorów i atrakcji turystycznych w
rozwijaniu przedsiębiorczości na współczesnym rynku turystycznym
Adam Edward Szczepanowski
Wprowadzenie
5.1. Walory i atrakcje turystyczne
5.2. Przedsiębiorczość w wykorzystaniu walorów i atrakcji turystycznych
Podsumowanie
Bibliografia
CZĘŚĆ II. PROBLEMY ROZWOJU STRUKTUR KLASTROWYCH I WSPIERANIE
PRZEDSIĘBIORCZOŚCI LOKALNEJ
Rozdział 6. Zarządzanie zmianą w procesowych inicjatywach klastrowych
Krzysztof Dziekoński, Arkadiusz Jurczuk
Wprowadzenie
6.1. Zarządzanie zmianą organizacyjną
6.2. Zmiana w procesie tworzenia inicjatywach klastrowych
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 7. Uwarunkowania rozwoju klastra spożywczego na Podlasiu
Andrzej Daniluk
Wprowadzenie
7.1. Struktury klastrowe w poprawie pozycji konkurencyjnej firm i regionów
7.2. Inicjatywy klastrowe w obszarze przemysłu spożywczego na Podlasiu
7.3. Rozwój klastra spożywczego na Podlasiu w świetle przeprowadzonych badań
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 8. Gotowość przedsiębiorstw budowlanych do utworzenia klastra na
Podlasiu
Anna Wasiluk
Wprowadzenie
8.1. Koncentracja firm budowlanych w województwie podlaskim
8.2. Klimat współpracy w branży budowlanej województwa podlaskiego
8.3. Przekonanie firm budowlanych do idei klastra
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 9. Formy wspierania przedsiębiorczości przez regionalne organizacje
otoczenia biznesu w województwie lubelskim
Zbigniew Adamowicz
Wprowadzenie
9.1. Regionalne organizacje samorządu gospodarczego (woj. lubelskie) – wybrane aspekty
działalności
9.1.1. Samorząd gospodarczy rzemiosła
9.1.2. Regionalna Izba Gospodarcza
9.2. Inne organizacje przedsiębiorców (kluby i stowarzyszenia)
9.2.1. Stowarzyszenie Lubelski Klub Biznesu
9.2.2. Związek Prywatnych Pracodawców Lubelszczyzny „Lewiatan” i Lubelski Związek
Pracodawców
9.2.3. Loża Lubelska Business Centre Club
9.3. Fundacje rozwoju lokalnego i regionalnego
9.3.1. Lubelska Fundacja Rozwoju
9.3.2. Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 10. Institutional support for SMEs development at the local level –
the case of Bielsko-Biała Region
Beata Bieńkowska
Introduction
10.1. Institutions supporting entrepreneurship development in Poland
10.2. Support for SMEs in Bielsko-Biała Region
Conclusion
References
CZĘŚĆ III. RELACJE KIEROWNICTWA Z PRACOWNIKAMI
Rozdział 11. Rola naczelnego kierownictwa w sytuacji kryzysu w przedsiębiorstwie
Stefan Lachiewicz, Anna Walecka
Wprowadzenie
11.1. Cechy, rodzaje i fazy kryzysu w przedsiębiorstwie
11.2. Funkcje i postawy naczelnego kierownictwa w sytuacjach kryzysowych
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 12. Wpływ zaufania w organizacji na innowacyjność pracowników
Katarzyna Krot
Wprowadzenie
12.1. Zaufanie
12.2. Zaufanie jako czynnik wspierający proces innowacji
12.3. Metodologia badania
12.4. Poziom zaufania
12.5. Wpływ zaufania na innowacyjność
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 13. Zaufanie jako fundamentalny czynnik proefektywnościowych relacji w
organizacji
Joanna Jończyk
Wprowadzenie
13.1. Istota i pojęcie zaufania
13.2. Zarządzanie zaufaniem (zarządzanie przez zaufanie)
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 14. Zastosowanie teorii układów dynamicznych w komunikacji
interpersonalnej w organizacji na przykładzie wyższej uczelni
Agnieszka Kowalczewska
Wprowadzenie
14.1. Pojęcie atraktora
14.2. Mechanizmy działania atraktorów w pracy wykładowcy
14.3. Jak stabilizować pozytywny atraktor i co to oznacza w pracy wykładowcy?
14.4. Niezgodność atraktorów
Bibliografia
CZĘŚĆ IV. MOTYWACJA I SATYSFAKCJA Z PRACY
Rozdział 15. Wpływ spowolnienia gospodarczego na motywację pracowników
Alina Szepelska
Wprowadzenie
15.1. Wpływ czynników zewnętrznych na proces motywacji pracowników
15.2. Efektywne motywowanie pracowników w dobie spowolnienia gospodarczego
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 16. Rola motywowania pozapłacowego w podnoszeniu efektywności pracy
menedżerów – wnioski z badań
Anna Tomaszuk
Wprowadzenie
16.1. Nowe spojrzenie na motywację
16.2. Charakterystyka próby badawczej
16.3. Wybrane wyniki badań
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 17. Zależność poziomu jakości wyrobów od poziomu satysfakcji
pracowników
Renata Stasiak-Betlejewska, Stanisław Borkowski
Wprowadzenie
17.1. Satysfakcja pracowników i jej miejsce w zarządzaniu jakością
17.2. Pomiar satysfakcji pracowników – metoda Servqual i metoda BOST
17.3. Charakterystyka obiektu badawczego
17.4. Identyfikacja problemów powodujących powstanie niezgodnych wyrobów
17.5. Analiza wyników badania poziomu satysfakcji pracowników
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 18. Pomiar satysfakcji z pracy w przedsiębiorstwie budowlanym
Marta Domagalska-Grędys
Wprowadzenie
18.1. Płace i zatrudnienie w budownictwie
18.2. Pozafinansowe motywowanie pracowników
18.3. Czynniki wpływające na satysfakcję z pracy
18.3.1. Cel, metoda i podmiot badań
18.3.2. Wyniki badań
Podsumowanie
Bibliografia
220 stron, B5, oprawa miękka